Batteri till min elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till min elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteri till min elmotor

    Tjena, ska mycket snart skaffa en frontmonterad elmotor. Modellen Minn Kota Riptide 55 lbs 12v. Vad ska jag ha för batterier? Ska kunna köra en heldag minst, 1 eller 2 batterier?
    gläns med er visdom!
    MVH yXaan

  • #2
    Gläns med forumets sökfunktion

    Helt klart ska du köra med 2 batterier om du anser att du har plats i båten.
    Det är mycket bättre att dra ur 2st batterier till 50% än att dra ur 1 batteri till 100%.
    Livslängden på dina batterier ökar i kvadrat om du kör med 2st.

    Satsa på 2st Exide/Tudor 80Ah Fritidsbatterier då kan du med lätthet köra en hel dag.

    Kommentera


    • #3
      Jag har ett utav ovanstående batterier till min MInn Kota PD V2. Vid lite långsammare trolling en lugn dag håller det hela dagen plus lite till, lite snabbare trolling en blåsig dag så håller det inte ens halva. Som sagt 2 st Tudor Exide 80Ah är modellen! Dom är tippsäkra till (45 grader) om jag inte mins fel och dessutom förbrukningsbatterier.

      Andreas

      Kommentera


      • #4
        Sv: Batteri till min elmotor

        okej det låter bra, förbruknings batterier = deep cykle? känns som det blir för få timmar, vill absolut inte att fiskedagen ska minska pga batteri brist!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
          förbruknings batterier = deep cykle?
          Helt korrekt!

          Ska du köra elmotorn exakt hela dagen eller blir det även ottomotor delar av dagen ?
          Du kommer komma jäkligt långt med två helt nya 80Ah förbrukarbatterier..
          Är det bara manövrering på dina "hot-spots" du ska köra med elmotorn så kommer de räcka galant.
          Ska du köra trolling med dem i hård vind då kan det bli värre.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
            Gläns med forumets sökfunktion

            .
            Ett synnerligen bra tipps. Nyttjar man dessutom "TAGGNING" och skriver "batteri" eller "batterikunskap" i rutan "TAGG" under "avancerad sökning" så finner man enkelt en hel del, finns fler ord som bra trådar är taggade med.

            Men sedan kan man göra som vanligt här på FS, man skriver om alla svar igen och igen och igen. . . . . . .
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              okej, jo det är väl tanken att det ska räcka till trolling en hel dag. kollar vidare på andra trådar då!

              tack för hjälpen.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
                Tjena, ska mycket snart skaffa en frontmonterad elmotor. Modellen Minn Kota Riptide 55 lbs 12v. Vad ska jag ha för batterier? Ska kunna köra en heldag minst, 1 eller 2 batterier?
                gläns med er visdom!
                MVH yXaan
                Hej Victor Yxhage;

                Bäst är om du köper två Tudor Nautica 80 Ah marinbatterier och parallellkopplar dem både vid körning på sjön och laddning hemma. Då har du 160 Ah tillgängligt och det räcker oftast för en heldags trolling...

                Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

                Old Firehand

                www.trumman.com - http://www.trumman.com/fisketips.htm

                Kommentera


                • #9
                  okej, men batterierna tar ingen skada av att köra slut på dom helt i längden?

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av yXaan Visa inlägg
                    okej, men batterierna tar ingen skada av att köra slut på dom helt i längden?
                    Batterierna får absolut inte tömmas helt, för då förstörs de snabbt. Bättre att bara använda typ 50% av kapaciteten om det är sk "vanliga" batterier med fritt flytande syra . AGM- och Marinegelbatterier tål djupare urladdningar men kostar en slant .

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 966 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X