Batteri till min elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till min elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Rockburken Visa inlägg
    Hej Old Firehand, jag har kollat överallt men hittar inget om hur man parallellkopplar batterier. Finns det nån bra beskrivning nånstans eller kan du förklara på ett enkelt sätt Spelar det nån roll om det ena batteriet är halvfräscht och det andra är helt nytt? Ska väl tilläggas att jag heller inte är speciellt "haj" på detta....
    Att kunna läsa är en fördel, ta en titt på inlägg nr 18 i denna tråd.

    Kommentera


    • #32
      Paralell koppling! Plus på båda batterier! Och minus på båda! Kör med kabel mellan bägge plus! Och likadant på minus! Finns billiga kabelskor som du sätter minst 8kvadrat kabel mellan! Helst grövre! (lite bilstereo nörd så jag vill ha grova kablar) Men tex 8-16 eller 21kvadrat kabel mellan dom bägge plus polerna! Likadant mellan minus polerna! Sedan kopplar du elmotorn på som vanligt på en plus och minus pol. Och sedan kör du bara! Om jag inte minns fel kan du se på motorn du valt hur batteri mår? Är det ner mot 35-50procent bör du tänka på laddning och ta hem för laddning om du inte kan ladda vid bryggan! Oavsett batteri typ mår dom bäst att ha bra kraft i sig! Och kopplar du 2st och ett är fräscht och ett är dåligt har du inte 150 av 200 procent! Du har max 100procent! Ett dåligt tar ut det bra! Satsa på två st hyffsade än ett bra och ett dåligt! Men bäst är ju givetvis två bra! Tex 2st 8oAh!

      Kommentera


      • #33
        Jag går i paralellkopplingsfrågor jag med.....

        Så länge man kopplar rätt antar jag att det inte gör ngt om de är isärkopplade under tannsport om man har dem ihopkopplade vid laddning och användning? Det är ju tunga grejer...

        Är det helkass om man för det mesta gör som jag beskrev ovan.... Fast vid enstaka tillfälle använder bara ett batteri och sen efter uppladdning åter kopplar ihop dem för tex underhållsladdning eller trolling?

        Jag tänker mig att med två batterier kommer man för det mesta inte lika djupt i urladdningen som om man använder två batterier efter varandra... Vilket borde vara bra för batterier? Eller?

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av KMSamuelsson Visa inlägg
          Jag går i paralellkopplingsfrågor jag med.....

          Så länge man kopplar rätt antar jag att det inte gör ngt om de är isärkopplade under tannsport om man har dem ihopkopplade vid laddning och användning? Det är ju tunga grejer...

          Är det helkass om man för det mesta gör som jag beskrev ovan.... Fast vid enstaka tillfälle använder bara ett batteri och sen efter uppladdning åter kopplar ihop dem för tex underhållsladdning eller trolling?

          Jag tänker mig att med två batterier kommer man för det mesta inte lika djupt i urladdningen som om man använder två batterier efter varandra... Vilket borde vara bra för batterier? Eller?
          Korrekt. . . .
          Nej. . . . . .
          Är 2 varianter av samma sak i princip. . . . .
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 901 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
          6 svar
          5 526 visningar
          1 gilla
          Senaste inlägg karlers
          av karlers
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 312 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 406 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 887 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Arbetar...
          X