Suzuki 30hp 2-takt, tidigt 90-tal, går dåligt vid max gaspådrag. Hjälp önskas. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 30hp 2-takt, tidigt 90-tal, går dåligt vid max gaspådrag. Hjälp önskas.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki 30hp 2-takt, tidigt 90-tal, går dåligt vid max gaspådrag. Hjälp önskas.

    Hej!

    Har en Suzuki 2-takt 30 hästars "Oil Injection" styrpulpet 3-cylindrig från gissningsvis tidigt 90-tal. Skall försöka kolla upp årsmodellen.
    Motorn har gått bra tidigare men går nu inte så bra vid högt gaspådrag. Skall försöka förklara hur den beter sig.

    Click image for larger version

Name:	1268767431_suzuki30hp.jpg
Views:	1
Size:	9,5 KB
ID:	1816375

    Motorn ser precis ut som den på bilden utan rorkult men den är inte mörkgrå utan den är mycket ljusare, nästan som ljus silver/brons.

    Det började lite försiktigt med att den en gång när jag körde med den på full fart utan problem så gick den plötsligt ner i hastighet samtidigt som den började låta annorlunda. Den lät "dovare", inte alls så rent å fint som den brukar. Väldigt svårt att förklara ljudet.
    Den gick fortfarande snabbt men inte alls som tidigare. Jag fortsatte köra och plötsligt efter några minuter så accelererade den upp till full fart igen och lät precis som den skulle.
    Detta fenomen började nu dyka upp oftare och med tätare mellanrum.
    Innan jag ställde in den för vinterförvaring så gick den "dåligt" i princip alltid. Kunde vara ute en hel dag utan att den började gå som den skulle.

    Kan tillägga att jag kört en hel del på tomgång då jag letat efter fisk på lodet om det kan ha nåt med det att göra? Är ju en 2-takt så det är väl inte optimalt att ligga på låga varv för mycket kanske?

    Vi har inte kunnat komma på vad det är för fel. Har haft många funderingar dock, som att den kanske bara går på 2 cylindrar, fel på nåt utav tändstiften, tändspolarna, tjuvluft, skit i förgasarna, bränsletanken, bränsleslangen osv.
    Den startar alltid väldigt lätt och man märker bara att den går dåligt när man gasar på.

    Är verkligen ingen hejjare på motorer så det vore kanon om någon som vet mer kunde hjälpa mig med tips om vad det kan vara? Mycket tacksam för all hjälp!

    Mvh David

  • #2
    börja med att ta ur stiften och kolla färgen, ser alla likadana ut, helst ljust bruna så kan du utesluta tändfel och gå på det mest troliga, den får inte soppa som den ska.
    är något av stiften avvikande så börja med att sätta in nya stift och testa igen, men att den går bra på lägre varv, men inte på top brukar osa bränslefel, och där finns det massor av orsaker, kolla först att alla slangar är hela, inga igensatta filter i varesig motor eller ev tankfilter.
    kolla bränsleslangen från trycktanken till motorn, kolla även att stigarröret i tanken är ok

    inga problem där, riv alla förgasarna och rengör, det är förmodligen inte gjort sedan motorn var ny och den är säkert tankad femtielva gånger från bränsledunkar så skit i förgasarna är tämligen vanligt.
    när du lika river förgasarna, byt packningarna till flottörhusen, det räcker med att en av dom läker så kan detta fenomen uppstå.
    kolla och ev. justera flottörnivåerna på samma gång, montera ihop och prova igen

    Kommentera


    • #3
      Tackar för det snabba svaret Anders!

      Glömde nämna exakt det du skrev om tändstiften, dumt av mig. Vi plockade bort alla tändstift för ett tag sedan och då såg vi att det från den översta cylindern var svart medans de andra två var ljust bruna.

      Kommentera


      • #4
        ok, jag gissar att du som dom flesta använder NGK-Stift.
        -dom är tämligen känsliga för att gå "blött", dom pajjar ofta då och det är lätt hänt att dom gör just det då man trollar med förgasar 2-taktare.
        -börja med att byta stift.
        hjälper inte det så har du ju ändå en indikator på att problemet är på den Cyllen.
        -en 3-cylindrig motor som tappar en cylinder "dyker" ganska rejält i kraft och du menade på att den ändrade ljud, men hade ändå kraft, så jag gissar att du har ett bränsle problem om inte stift byte hjälper.
        skit i att kolla gnistan, det är ganska vanligt med trasiga stift som ger perfekt gniska då man tar ut dom och drar runt motorn, men då dom belastas är saken något helt annat.
        Senast ändrad av Nito; 2013-02-11, 22:09.

        Kommentera


        • #5
          din motor är inte -90 tal...den färg som du visar på bilden däremot användes 1989-2001 den ljusgrå var -83 till -88
          kolla länken
          http://www.marinshopen.se/Motorer/Om...3/Default.aspx
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
            din motor är inte -90 tal...den färg som du visar på bilden däremot användes 1989-2001 den ljusgrå var -83 till -88
            kolla länken
            http://www.marinshopen.se/Motorer/Om...3/Default.aspx
            Gud kom till oss i mänsklig gestalt i Jesus Kristus. För Gud är ingenting omöjligt.
            Jag är livets bröd. Den som kommer till mig skall aldrig hungra, och den som tror på mig skall aldrig någonsin törsta. Johannes 6:35

            Ställ mig en fråga och jag skall giva er svar. Byggarn 1:1
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              heziekel 25:17...https://www.youtube.com/watch?v=x2WK_eWihdU

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                Bra film men en aning
                Fiskar alla olika sorters fiskar runt Stockholm och brukar åka till Dalarna och fiska ädelfisk

                Kommentera


                • #9
                  Riv isär förgasarna packningar membran har förstörts av alkoholen i bensinen. Det är mer alkohol i soppan nu än när motorn gjordes. Ett tips slå jetsinjetion och lite 2 taks olja i bensinen och prova. om inte gör så innan du ställer den över vintern. UPPSTÄLLD

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
                    ok, jag gissar att du som dom flesta använder NGK-Stift.
                    -dom är tämligen känsliga för att gå "blött", dom pajjar ofta då och det är lätt hänt att dom gör just det då man trollar med förgasar 2-taktare.
                    -börja med att byta stift.
                    hjälper inte det så har du ju ändå en indikator på att problemet är på den Cyllen.
                    -en 3-cylindrig motor som tappar en cylinder "dyker" ganska rejält i kraft och du menade på att den ändrade ljud, men hade ändå kraft, så jag gissar att du har ett bränsle problem om inte stift byte hjälper.
                    skit i att kolla gnistan, det är ganska vanligt med trasiga stift som ger perfekt gniska då man tar ut dom och drar runt motorn, men då dom belastas är saken något helt annat.
                    Ska prova att byta stift. Får hoppas att det hjälper då jag helst inte river i motorn för mycket själv.
                    Visst dyker motorn en del i kraft om man jämför mot när det går som den ska.
                    Vi kollade gnistan på alla tändstift när vi plockade ut dom och det va fin gnista på allihop men kanske inte fungerar lika bra när dom belastas som du säger.

                    Byggarn, ska kolla upp vilken årsmodell jag har med hjälp av sidan du länkade till. Tackar!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 530 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X