Hej!
Har en Suzuki 2-takt 30 hästars "Oil Injection" styrpulpet 3-cylindrig från gissningsvis tidigt 90-tal. Skall försöka kolla upp årsmodellen.
Motorn har gått bra tidigare men går nu inte så bra vid högt gaspådrag. Skall försöka förklara hur den beter sig.
Motorn ser precis ut som den på bilden utan rorkult men den är inte mörkgrå utan den är mycket ljusare, nästan som ljus silver/brons.
Det började lite försiktigt med att den en gång när jag körde med den på full fart utan problem så gick den plötsligt ner i hastighet samtidigt som den började låta annorlunda. Den lät "dovare", inte alls så rent å fint som den brukar. Väldigt svårt att förklara ljudet.
Den gick fortfarande snabbt men inte alls som tidigare. Jag fortsatte köra och plötsligt efter några minuter så accelererade den upp till full fart igen och lät precis som den skulle.
Detta fenomen började nu dyka upp oftare och med tätare mellanrum.
Innan jag ställde in den för vinterförvaring så gick den "dåligt" i princip alltid. Kunde vara ute en hel dag utan att den började gå som den skulle.
Kan tillägga att jag kört en hel del på tomgång då jag letat efter fisk på lodet om det kan ha nåt med det att göra? Är ju en 2-takt så det är väl inte optimalt att ligga på låga varv för mycket kanske?
Vi har inte kunnat komma på vad det är för fel. Har haft många funderingar dock, som att den kanske bara går på 2 cylindrar, fel på nåt utav tändstiften, tändspolarna, tjuvluft, skit i förgasarna, bränsletanken, bränsleslangen osv.
Den startar alltid väldigt lätt och man märker bara att den går dåligt när man gasar på.
Är verkligen ingen hejjare på motorer så det vore kanon om någon som vet mer kunde hjälpa mig med tips om vad det kan vara? Mycket tacksam för all hjälp!
Mvh David
Har en Suzuki 2-takt 30 hästars "Oil Injection" styrpulpet 3-cylindrig från gissningsvis tidigt 90-tal. Skall försöka kolla upp årsmodellen.
Motorn har gått bra tidigare men går nu inte så bra vid högt gaspådrag. Skall försöka förklara hur den beter sig.
Motorn ser precis ut som den på bilden utan rorkult men den är inte mörkgrå utan den är mycket ljusare, nästan som ljus silver/brons.
Det började lite försiktigt med att den en gång när jag körde med den på full fart utan problem så gick den plötsligt ner i hastighet samtidigt som den började låta annorlunda. Den lät "dovare", inte alls så rent å fint som den brukar. Väldigt svårt att förklara ljudet.
Den gick fortfarande snabbt men inte alls som tidigare. Jag fortsatte köra och plötsligt efter några minuter så accelererade den upp till full fart igen och lät precis som den skulle.
Detta fenomen började nu dyka upp oftare och med tätare mellanrum.
Innan jag ställde in den för vinterförvaring så gick den "dåligt" i princip alltid. Kunde vara ute en hel dag utan att den började gå som den skulle.
Kan tillägga att jag kört en hel del på tomgång då jag letat efter fisk på lodet om det kan ha nåt med det att göra? Är ju en 2-takt så det är väl inte optimalt att ligga på låga varv för mycket kanske?
Vi har inte kunnat komma på vad det är för fel. Har haft många funderingar dock, som att den kanske bara går på 2 cylindrar, fel på nåt utav tändstiften, tändspolarna, tjuvluft, skit i förgasarna, bränsletanken, bränsleslangen osv.
Den startar alltid väldigt lätt och man märker bara att den går dåligt när man gasar på.
Är verkligen ingen hejjare på motorer så det vore kanon om någon som vet mer kunde hjälpa mig med tips om vad det kan vara? Mycket tacksam för all hjälp!
Mvh David
Kommentera