Frågor ang batteri till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang batteri till elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor ang batteri till elmotor

    Hej

    Jag har läst runt lite här på forumet om batterier, laddare osv, men har fortfarande ett par grejer jag inte förstår. Jag funderar på att köpa en minn kota 30 inför våren till min eka, och undrar vilket batteri och vilken laddare som passar mitt ändamål. Jag har sett att många här rekommenderar ett batteri som Tudor Nautica 80ah. Blir en CTEK MXS 5.0 12V laddare bra till det batteriet?
    Hur lång tid kommer det ta att ladda upp ett sånt batteri med den laddaren? 5Ah per timme, dvs 16h? Här är lite info om laddaren: http://www.ssbilbehor.se/ctek-mxs-50...229-c-237.aspx

    En annan sak jag undrar över är hur länge batteriet kommer räcka. Vad jag har läst här på forumet drar motorn 30 amper vid full kraft, och med batteriet jag nämnde ovan får jag alltså en gångtid på 2,67 timmar. Om man nu bara bör använda 50% av batteriets kapacitet blir det lite drygt 1,33 timmar. Tycker det låter ganska lite. Om jag vill kunna trolla en stund bör jag då titta efter andra lösningar eller har jag tänkt fel här?

  • #2
    måste du ha full gas på den när du trollar så har du tänkt rätt....i så fall rekommenderar jag en större motor, helst en med
    maximizer....
    Never let your memories be greater then your dreams...

    I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

    Kommentera


    • #3
      En större motor är alltid bättre, du behöver ju inte köra på max hela tiden, men har ändå resurser kvar när/om vädret skulle kräva det. Och om kapaciteten inte räcker, köp ett eller flera batterier till. Och en laddare som har större kapacitet.

      Kommentera


      • #4
        Det lutar åt att jag köper 2st 80ah batterier då. Motorn tror jag inte den behöver vara större då jag har en ganska liten båt och bara fiskar i små sjöar.

        Jag undrar dock fortfarande om laddaren, CTEK MXS 5.0 12V. Laddar den 5 ampere i timmen? Alltså att det skulle ta 16 timmar att ladda ett 80ah batteri?

        Kommentera


        • #5
          Ja, den laddar med 5A i timmen, men kom i håg att om du inte tömmer batterierna mer än max 50-60%, halveras laddningstiden. Men en laddare med större kapacitet skulle nog inte vara helt fel.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av NordligVind Visa inlägg
            Motorn tror jag inte den behöver vara större då jag har en ganska liten båt....
            jo,jo...vi är många som gått i den fällan och sedan ångrat oss....
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              En till fråga angående batteri.

              Jag har läst i dagar nu och har till och med varit inne hos batteriexpressen och frågat runt, ändå så vet jag fortfarande inte vilket batteri jag ska välja. Batteriexpressen rekommenderade ett AGM, men det känns lite saftigt att punga ut tre tusen för det. Dock så känns det frestande med tanke på att batteriet (enligt honom) återhämtar sig helt efter djupurladdningar, stämmer det?
              Jag har kikat på andra batterier, tex detta http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=5488
              Det står där att det ska klara ca 120 urladdningar. Är detta sant? Alltså att man kan dra ur all el ner till 0% och det inte ska ta någon skada efter 120 ggr? Isåfall räcker det gott och väl för mig under en säsong. Jag har ingenting emot att köpa ett nytt batteri nästa år. Jag vill gärna slippa att behöva tänka på att bara kunna dra ner ett batteri till 50% för att det ska hålla lite längre.
              Alltså, batteriet jag länkade till, håller det sig verkligen fräscht 120 djupurladdningar? Tacksam för svar.

              Kommentera


              • #8
                AGM-batterierna återhämtar sig från djupurladdningar, men man får inte tömma dem helt, det tål inga batterier i längden. Batteriet som du länkade till verkar vara av den vanliga typen och tål garanterat inte att tömmas till 100% 120 gånger. Om du har råd, köp AGM-batteriet, eller så köper du ett vanligt och håller koll så att det inte laddas ur för mycket. Det finns tyvärr inga gratisluncher när det handlar om batterier.

                Kommentera


                • #9
                  Har du kollat diagrammet för elmotorer där 30 lbs ska kunna dra en 300 kg båt utan problem så kommer du bli grymt besviken. Har själv kört med en 30 och den var jag tvungen att sälja för blåser det minsta lilla så är du körd. Köp större!

                  Kommentera


                  • #10
                    Min båt väger nog inte ens 100kg, så det blir nog lagom. Har dessutom redan köpt den.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X