Frågor ang batteri till elmotor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor ang batteri till elmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Vikten spelar inte så stor roll så länge skrovet glider lätt genom vattnet, typ roddbåt. En lätt alubåt däremot med planande skrov har mycket våtyta och den breda aktern "släpper" vattnet dåligt, och när båten sedan är vindkänslig till råga på allt så krävs det mycket mer kraft för att komma framåt(eller bakåt) i önskad riktning.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av NordligVind Visa inlägg
      Min båt väger nog inte ens 100kg, så det blir nog lagom. Har dessutom redan köpt den.
      hmmm....båten nej,men motorn väger,fiskgrejer,matsäck ankare,två batterier och inte minst du själv....
      100+10+10+10+10+40+??80?= VIPS 260KG....nån med dig kanske? eller en liten bensinare? vikten stiger fort....

      ALLA här har rått dig till en större motor,ändå gör du tvärtemot...varför skall vi svara och ge råd om laddare och batterier också då våra råd inte verkar betyda något för dig?
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #13
        Jag har inte frågat om en jävla motor. Mina frågor handlar om batterier och laddare. Jag skiter i vilken motor du tycker jag ska ha, ok? Dina svar är sämst ändå. Så jävla dryg...

        Kommentera


        • #14
          ajdå...en öm tå...
          Never let your memories be greater then your dreams...

          I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av NordligVind Visa inlägg
            Hej

            Jag har läst runt lite här på forumet om batterier, laddare osv, men har fortfarande ett par grejer jag inte förstår. Jag funderar på att köpa en minn kota 30 inför våren till min eka, och undrar vilket batteri och vilken laddare som passar mitt ändamål. Jag har sett att många här rekommenderar ett batteri som Tudor Nautica 80ah. Blir en CTEK MXS 5.0 12V laddare bra till det batteriet?
            Hur lång tid kommer det ta att ladda upp ett sånt batteri med den laddaren? 5Ah per timme, dvs 16h? Här är lite info om laddaren: http://www.ssbilbehor.se/ctek-mxs-50...229-c-237.aspx

            En annan sak jag undrar över är hur länge batteriet kommer räcka. Vad jag har läst här på forumet drar motorn 30 amper vid full kraft, och med batteriet jag nämnde ovan får jag alltså en gångtid på 2,67 timmar. Om man nu bara bör använda 50% av batteriets kapacitet blir det lite drygt 1,33 timmar. Tycker det låter ganska lite. Om jag vill kunna trolla en stund bör jag då titta efter andra lösningar eller har jag tänkt fel här?
            Batteriladdaren ger som max 5 A, och det i början av laddningen, för att sedan avta. Det tar med andra ord längre tid än 16 timmar att ladda ett urladdat batteri.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av chang-yoon Visa inlägg
              Batteriladdaren ger som max 5 A, och det i början av laddningen, för att sedan avta. Det tar med andra ord längre tid än 16 timmar att ladda ett urladdat batteri.
              Tack för tipset, visste inte att laddaren avtar efter hand. Jag köpte dock en ctek med 7ah laddström idag.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 978 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 393 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 442 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 905 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 397 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X