Motorproblem, yamaha 25hk 2-takt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem, yamaha 25hk 2-takt.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    ofta så är det ingen packning, man ska använda ett speciellt aluminiumlim som är ganska dyrt, och folk köper en vanlig packning på tub istället, det är det dummaste du kan göra för den börjar dra tjuvluft och skär istället.
    det behöver inte alls betyda att motorn tvärnitar, den kan gott och väl fortsätta fungera, men svagare och med en massa nya intressanta ljud, och skär "bara ett lager" har man kraften i princip kvar som förr, men det är skrunk under kåpan

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Antar att du menar oljan i drevet så ni inte fyllt vevhuset på en 2-takt.
      Är inte någon hejare på motorer, frågade far om oljan var bytt och han svarade ja, utgår ifrån att han inte gjort bort sig totalt haha.
      -----------PB's!-----------
      Gädda 8,7 kg
      Harr 0,5 kg
      Abborre 0,8 kg
      Torsk 2,4 kg
      Havsöring 3,5 kg
      Näbbgädda
      Strömming
      Mört
      Skrabb

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
        ofta så är det ingen packning, man ska använda ett speciellt aluminiumlim som är ganska dyrt, och folk köper en vanlig packning på tub istället, det är det dummaste du kan göra för den börjar dra tjuvluft och skär istället.
        det behöver inte alls betyda att motorn tvärnitar, den kan gott och väl fortsätta fungera, men svagare och med en massa nya intressanta ljud, och skär "bara ett lager" har man kraften i princip kvar som förr, men det är skrunk under kåpan
        Det finns nog en bra chans att det är tubsås mellan blocken, får kolla imorgon med farsan.
        -----------PB's!-----------
        Gädda 8,7 kg
        Harr 0,5 kg
        Abborre 0,8 kg
        Torsk 2,4 kg
        Havsöring 3,5 kg
        Näbbgädda
        Strömming
        Mört
        Skrabb

        Kommentera


        • #14
          Ta det inte allt för hårt nu, men skrammel och klonk i motorn vid högre varv kan vara något lite allvarligare. Även om du hittar ett lager som du vill byta ut kommer du inte hitta rätt på egen hand.

          Lämna in den, så KANSKE du slipper kasta motorn om några veckor =)
          Senast ändrad av Totte; 2013-04-19, 05:39.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
            Ta det inte allt för hårt nu, men skrammel och klonk i motorn vid högre varv kan vara något lite allvarligare. Även om du hittar ett lager som du vill byta ut kommer du inte hitta rätt på egen hand.

            Lämna in den, så KANSKE du slipper kasta motorn om några veckor =)
            Det lutar mer och mer mot ett verkstadsbesök, du har nog rätt :-)
            -----------PB's!-----------
            Gädda 8,7 kg
            Harr 0,5 kg
            Abborre 0,8 kg
            Torsk 2,4 kg
            Havsöring 3,5 kg
            Näbbgädda
            Strömming
            Mört
            Skrabb

            Kommentera


            • #16
              varför skulle en privatperson inte kunna byta ett lager tex?

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av ante912 Visa inlägg
                (Hej, gör om tråden här istället då jag inte visste om att forumdelen fanns!)

                Hej, motorn på farsans båt har börjat krångla, vi har haft isär den ett par gånger utan att hitta något fel själva.
                Det lustiga är att motorn går hur bra som helst men låter fördjävligt.

                Någon som har haft liknande problem?

                Tack på förhand!
                Hej Ante ! Att klura på maskinproblem är bland det roligaste jag vet. Det är även mitt yrke. Börjar med att be lite om ursäkt av den anledningen att du kan ta illa upp av det jag ska säga nu.

                En person med motoröra (som det kallas) kan höra på ljudet i många fall, inte alltid, vart åt felet kan vara. Lagerljud har sin speciella karaktär, tändningsfel likaså, osv.

                Att bara säga "min bil låter illa, vad är det för fel?" fungerar inte. Det blir bara en oändlig gissningslek utan svar. Sedan är det subjektivt vad man menar med "illa". Vi får ibland på jobbet felanmälningar av samma karaktär där det visar sig att maskinen låter helt i sin ordning. Men personen som va där tyckte att det lät illa.

                Sedan blir jag lite fundersam på din beskrivning.:
                Först säger du att motorn börjat krångla ! hur då ? ? ? ?
                Sedan säger du att den går hur bra som helst `? ? ?
                Men låter förjävligt.

                Kan du spela in ljudet så är det till stor hjälp för alla motorkunniga här. Sedan om att lämna in motorn, visst kan man göra det om man är osäker. Men vill man förkovra sig och prova sina vingar med att skruva så är det ett ypperligt tillfälle att göra det på en gammal 2-taktare. Det är i grunden lika simpelt som att skruva isär ambassadeuren.

                Du sa att den skriker ! Och att ni haft isär motorn. jag tror INTE det har med lager överhuvudtaget att göra (om det nu inte är skrammel och knackande?). kan vara tjuvluft som skriker likt att blåsa över ett grässtrå mellan tummarna. reedventilerna är också något jag funderar lite på. Beroende på hur det låter så kan det vara så att ni missat något i monteringen och tex svänghjulet tar i lite mot blocket eller så?

                Men vem kan veta över internet vad felet med låter förjävligt är ? ? ?

                Men å andra sidan är det kul med problem. Av den enkla anledningen att av problem lär man sig något.

                Blir lite nyfiken, vad är tubsås för något ? ?? Nått man har på hamburgaren eller ?
                Senast ändrad av Exxet; 2013-04-19, 16:35.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #18
                  Jag gjorde bara en vild chansning, kan som sagt inte så mycket om motorer så jag tänkte att det kanske fanns något vanligt fel om motorn går normalt men låter illa.
                  Jag har dock kört båt i hela mitt liv så jag vet att motorn inte så låta som den gör

                  Min felbeskrivning låter säkert rätt korkad för någon som kan allt, men ska nog lämna in den istället så det blir ordentligt gjort.

                  No hard feelings
                  -----------PB's!-----------
                  Gädda 8,7 kg
                  Harr 0,5 kg
                  Abborre 0,8 kg
                  Torsk 2,4 kg
                  Havsöring 3,5 kg
                  Näbbgädda
                  Strömming
                  Mört
                  Skrabb

                  Kommentera


                  • #19
                    Motorproblem, yamaha 25hk 2-takt.

                    Har du kollat smörjningen på drivaxeln och drevet? När min började tjuta saknades det helt enkelt fett på drivaxeln mellan motorn och drevet så det blev kontakt metall mot metall, i så fall, fettar du in axeln så blir den tyst.
                    Anders @ gäddfiske.se

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X