Mek tips, Yamaha efterfrågas - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mek tips, Yamaha efterfrågas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Det finns förbannat billiga vinkelchuckar som du sätter på din vanliga chuck
    och som är väldigt smidiga!!
    Hellre en tappad fisk än en dag på land
    mvh wolfie

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägg
      Det finns förbannat billiga vinkelchuckar som du sätter på din vanliga chuck
      och som är väldigt smidiga!!
      Det skall jag kolla upp!

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej M Thuresson;

        Impeller bör du byta varje år eller vartannat på din Yamaha 9,9 hk (samma som 15 hk) -81:a.
        Då håller din motor 50 år till...det är ju en Yamaha...

        För att byta impeller måste du först lossa växelhuset.

        Yamaha forever!

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Varje år!? Det lät väldigt ambitiöst. Jag har en 9,9hk från tidigt 80-talet som varit i vår ägo över 15 år och aldrig fått en ny impeller, men nu är det dags. Bättre sent än aldrig kanske, verkar vara svårt att ta död på en gammal Yamaha...

        Eller sliter saltvatten hårdare på gummit? Vår snurra används bara i sötvatten.

        Kommentera


        • #14
          saltvatten sliter alltid hårdare på saker än sötvatten. Men så länge man har koll på att det är en bra skvalstråle så är det inga problem, men vart annat år kanske man bör byta för att slippa otrevligheter på sjön!

          Kommentera


          • #15
            På min 28 HK Yamaha fick jag tillslut borra upp bulten samt en borr som jag även dragit av i bulten när jag försökte få upp den. Det går men det är jobbigt.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av wolfman Visa inlägg
              helicoil och vips allt e som nytt!!!
              Det är skit bra grejer, finns dok billigare alternativ på bla verktygsboden.se

              detta är stora lådan, har fixat mycket grejer på bilen och använt på jobbet (fartyg) rekomenderas varmt.

              http://www.verktygsboden.se/gaengins...atslada-m5-m12

              Om jag inte minns fel får man coilar i rostfritt ochså om man köper löst.
              Senast ändrad av trigger; 2013-05-12, 09:32.

              Kommentera


              • #17
                Var och köpte en vinkelchuck i veckan, men som sagt Torx-bits är jävligt hårda att borra i. Skall låna en Dremel-maskin av en polare och testa att "slipa" ett hål i bitsen så borren får något större yta att jobba emot.

                Tack för tipset Trigger angående gänginsatsen!
                Såg denna på Jula här om dagen men var osäker på kvaliteten så jag avstod. Men den ser ju exakt ut som den du tipsar om bara att den heter HardHead. http://www.jula.se/gangreparationsse...nsatser-188000 Blir till att köpa den då jag åker förbi Jula varje arbetsdag.

                //\//\

                Kommentera


                • #18
                  Till nästa gång kan ja tipsa om att använda vänstergängad borr till avbrutna pinnbultar etc.
                  Brukar funka fint om dom inte sitter allt för hårt, det som är känsligast är att få in ett körnslag på mitten och borra rakt.

                  Sen kan man sätta pasta på gängorna tills nästa gång det skall upp, rekommenderar aluminiumpasta, Kopparpasta ärgar och funkar på täckta delar som inte är i vattnet.

                  Sätt inte Kopparpasta på aluminium, det blir någon kemisk reaktion och fastnar som satan!

                  Var någon som satt Kopparpasta på sina tändstift till utombordaren med aluminium toplock och fick byta locken ist för bara stift nästa gång.

                  Gick dok att rädda finns ju tändstift-helicoil att dra i på nytt, jäkligt onödigt arbete dok...
                  Senast ändrad av trigger; 2013-05-13, 09:23. Anledning: jävla autostavning på telen

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Thuma Visa inlägg
                    Var och köpte en vinkelchuck i veckan, men som sagt Torx-bits är jävligt hårda att borra i. Skall låna en Dremel-maskin av en polare och testa att "slipa" ett hål i bitsen så borren får något större yta att jobba emot.

                    Tack för tipset Trigger angående gänginsatsen!
                    Såg denna på Jula här om dagen men var osäker på kvaliteten så jag avstod. Men den ser ju exakt ut som den du tipsar om bara att den heter HardHead. http://www.jula.se/gangreparationsse...nsatser-188000 Blir till att köpa den då jag åker förbi Jula varje arbetsdag.

                    //\//\
                    Värt att testa så får du ge julas grejer betyg sen :-)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 402 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X