Batteri, hur säkerställer man att man inte överanvänder batteriet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri, hur säkerställer man att man inte överanvänder batteriet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteri, hur säkerställer man att man inte överanvänder batteriet?

    Tror jag snuddar på tidigare ämne men hittade inte riktigt svar på detta...

    Jag har en minn kota traxxis 55 som jag använder bla när jag hyr båtar vid fiske i sjöar. Denna används både till förflyttning och trolling. All utrustning måste alltså släpas med, motor, batteri, ekolod etc.

    Min fråga.....
    1. Hur vet man att man inte överskrider rek urladdning på batteriet. Det påpekas ju jämt hur viktigt detta är. Jag kan se dioder både på motorn och minn kota batteribox... Men kan man lita på det? Alltså.. Ok att köra tills det lyser rött? Eller hur vet man?

    2. Gel/vanlig batteri
    Exide gel equipment. 85ah, 950wh 2500 kr =2.63 kr/wh
    Tudor marine dual 80a, 350 wh, 850kr = 2,43 kr /wh

    Alltså mindre än 10% dyrare med gel.. Och då får man fler cykler, mindre känsligt batteri för stötar, placering etc.

    jag har sett en del rekomendationer om just tudor marine och att använda just två st av dessa... Fast det är ju inte mkt dyrare per wh med gel men smidigare genom att bara ha ett att bära.. Är det något jag missat? För mig känns det lockande med gel batteri då jag ändå behöver kapaciteten och det ju har andra fördelar med att köra med gel vad jag kunnat läsa mig till i alla fall.

  • #2
    Vad säger motorn och batteriboxens manualer om dioderna och hur de funkar, att Du kan lita på dem får vi utgå ifrån det är ju faktiskt garanti på sakerna och då ska de funka, med så lite skillnad i pris skulle jag välja Gel men ändå satsa på 2 st paralellkopplade för att få extra drifttid, men Du kan ju börja med ett sålänge och se vilka tider Du får och om det räcker om så är det ju bra.

    Tudor Marine är bland de bästa bland bly/syra batterier för just elmotordrift men som Du säger det är något helt annat att köra på Gel av flera orsaker så väl värt pengarna och rätt skötta så ska de hålla 6-7 år iaf och då blir timkostnaden inte så hög.

    Kommentera


    • #3
      1. Dioderna tänds väl upp vid en viss spänning, typ 10 volt röd, 11 volt röd & gul, 12 volt röd, gul & grön. det kanske går att få uppgifter på det eller mäta sig fram till och sen får man väl jämföra det med batteritillverkarens rekommendationer.?

      2. Det är inte några andra saker så som att det inte går att plocka ur mycket ström under korta tider på ett gelbatteri eller nåt sånt.? hur klarar
      Min minn kota 30 trar ca: 25A på full fart så en 55 borde ju dra betydliget mer.

      Som så myckat annat jag inte begriper så förstår jag inte hur det kan vara sån skillnad på wh, borde inte Ah ha motsvarande skillnad?
      Ola

      Kommentera


      • #4
        Generellt kan man säga att 12,2-12,4v är max vad man ska dra ur dem för att få en vettig livslängd.
        Det förutsätter att man laddar batteriet direkt när man kommer hem efter fisketuren.

        Nått man även skall tänka på vid valet av betteribank är att Gel batterier (som rekommenderas av många) är ännu känsligare för att stå oladdade en längre tid.
        Sköter man dem som man ska då är de helt överlägsna, men missköter man dem då kan det gå åt helve-te snabbare än med vanliga bly/syra batterier.
        Det krävs även en viss typ av laddare för att hålla Gel batterier i bra skick.
        Så ni gamla stötar på forumet som funderar på Gel batterier ni får nog slänga er 80-tals laddare på soptippen och köpa en ny "smart" laddare istället
        (annars har ni inga batterier kvar ganska snart)

        Kommentera


        • #5
          Jag får nog leta reda på voltmeter och göra lite vetenskapliga tester på batteri och batterimätare. Skulle röd diod lysa då vid 12.2v är det ju jäkligt smidigt fixat av minn kota. Min tanke är bara att man inte vill riskera att ligga på fe sida gränsen gång på gång.

          Minn kota 55 har Max ström på 50 ampere vilket medför typ 600 Watt? Det måste man väl ändå kunna ta ut från ett gel? Väl? Kunde bli jäkla snopet annars...

          Ang wh och ah handlar det som jag förstått det om att man kan ta ut mer kraft från ett gelbatteri än ett vanligt och därav blir wh antalet för ett gelbatteri högre även om de har samma antal ah.? Om jag fattat rätt...

          Jag älskar för övrigt CTEKs tydlighet i manualer..... "ZAFIR 100 kan enkelt ställas in för att ladda många olika typer av 12V blysyra batterier; öppna batterier, MF, AGM och de flesta GEL-batterier."
          DE FLESTA!? Ett välrenommerat märke borde väl vara tydligare? Vet någon en anledning till denna närmast ansvarsfriakrivelse? Finns det olika modeller av gel som kräver olika laddning? (Jag hittar ingen förklaring till detta. försökte maila c tek men det funkar inte på deras sida...oxå proffsigt......)

          Det är allt lite knepigt det här... Men desto goare när man väl sitter i båten och närmast ljudlöst kan ta sig runt på sjön.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av KMSamuelsson Visa inlägg
            Tror jag snuddar på tidigare ämne men hittade inte riktigt svar på detta...

            Jag har en minn kota traxxis 55 som jag använder bla när jag hyr båtar vid fiske i sjöar. Denna används både till förflyttning och trolling. All utrustning måste alltså släpas med, motor, batteri, ekolod etc.

            Min fråga.....
            1. Hur vet man att man inte överskrider rek urladdning på batteriet. Det påpekas ju jämt hur viktigt detta är. Jag kan se dioder både på motorn och minn kota batteribox... Men kan man lita på det? Alltså.. Ok att köra tills det lyser rött? Eller hur vet man?

            2. Gel/vanlig batteri
            Exide gel equipment. 85ah, 950wh 2500 kr =2.63 kr/wh
            Tudor marine dual 80a, 350 wh, 850kr = 2,43 kr /wh

            Alltså mindre än 10% dyrare med gel.. Och då får man fler cykler, mindre känsligt batteri för stötar, placering etc.

            jag har sett en del rekomendationer om just tudor marine och att använda just två st av dessa... Fast det är ju inte mkt dyrare per wh med gel men smidigare genom att bara ha ett att bära.. Är det något jag missat? För mig känns det lockande med gel batteri då jag ändå behöver kapaciteten och det ju har andra fördelar med att köra med gel vad jag kunnat läsa mig till i alla fall.
            Hej Martin !

            Kloka funderingar du har. Det är inte helt lätt detta med batterier. Varje gång jag tror att nu har jag koll på detta med laddning, urladdning, nivåer mm mm så dyker det genast upp annan fakta som ruckar på det man trodde var sant.

            Vad jag trott är att både GEL och AGM har god startströmskapacitet, så det ska inte vara något problem att ta ut stor effekt ur dom. Naturligtvis finns det risker med att dra generella slutsatser, det finns ju avvikande typer. Kanske därav cTEK väljer att säga "dom flesta" angående GEL-batterier. Det jag vet (som också HenkeW säger i #4) är att GEL är lite känsligare när det gäller laddning, de bör tex aldrig utsättas för spänning över 14 volt, ibland ännu lägre om det är varmt. De flesta laddare och generatorer arbetar vanligtvis upp mot 14,6 som max-inställning.

            Av den anledningen tror jag AGM är ett bättre val. AGM brukar generellt sett betraktas som lite tåligare och robustare. Ett dual AGM 100 Ah ger också ca: 900 wh

            Fråga 1. ja hur vet man det ? Jag tror att sanningen inte är så exakt. Dels kan man ha spänningmätare, själv kör jag lite död räkning, ligger jag å kör på läge 2 ibland 3 så tar jag ett medel av vad motorn drar och sedan en medeltid jag nyttjat detta. Det räcker oftast då det inte finns någon tydlig gräns att där skadas batteriet. Hur djupt du kan urladda är flytande och någon gång till 70%, 60% eller så är inte hela världen. Det viktiga är att man inte kontinuerligt tömmer sitt batteri

            Exide visa kurvor på djupurladdning som säger följande

            Equip. GEL ca: 900 cycler till 50%, ca: 625 cycler till ca: 75% och ca: 250 cycler till 90%
            Dual AGM ca: 750 cycler till 50% ca: 500 cycler till ca 75% och ca 250 cycler till 80-85%

            Du kan kolla här:
            http://www.exide.nu/wp/wp-content/up...SV_web_new.pdf

            Kan lägga till i efterhand att typiskt värde för ett standard marinbatter är ungefär detta:
            Marinbatteri ca: 400 cycler till 10% ca: 250 cycler till ca 50% och ca 100 cycler till 70%

            Därmed så gissar jag att om du vill ha ut 250 cycler för ett marinbatteri så rasar ju inte den siffran för att du en gång råkar gå till 70%. Så att veta exakt vart du befinner dig anser jag är onödigt. Det du bör veta är att hela tiden ha lite marginal mot där batteriets cyclingsprestanda rasar brant. Därav brukar jag rekommendera max 50% för marinbatterier.

            Men man ska också veta att återladdningen spelar in. Lämna aldrig ett tömt batteri över natten eller efter helgen försök alltid återladda så snart det är möjligt. (Även detta nämner HenkeW i inlägg #4)
            Senast ändrad av Exxet; 2013-05-28, 10:01.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Håller med om att AGM är att föredra före gel, även om mitt 80Ah gelbatteri har funkat klanderfritt hittills.

              Kommentera


              • #8
                OBS! Den här tabellen gäller för slutna batterier med flytande syra. Har ni ett gelbatteri så stämmer inte tabellen. Gelbatterier har ca 0,3 volt högre spänning vid alla laddningsnivåer!

                0% 11,92 volt
                10% 12,00 volt
                20% 12,08 volt
                30% 12,16 volt
                40% 12,24 volt
                50% 12,32 volt
                60% 12,40 volt
                70% 12,48 volt
                80% 12,56 volt
                90% 12,64 volt
                100% 12,72 volt

                Detta är generella värden för alla 12v blyaccar i vila, dvs inga förbrukare anslutna, man bör dessutom vänta ca 3h innan man mäter för att cellerna ska ha stabiliserat sig. Har man ekolod mm kopplat på samma batteri är det ju enkelt om man har batteriet löst att ansluta enhet efter enhet och på så sätt se vad batteriet har för spänning när det är fullt och förbrukarna anslutna. Räkna med att det hoppar ner några tiondelar. Min förbrukningsbank visar ca 12,5 full med ekolodet mm anslutet. Förhållandet volt och "laddning" dvs kvarvarande ah är samma på alla blyaccar. Som sagts tidigare rekommenderas att ej understiga 50% laddning dvs 12,3v.
                Jag har löst det genom att se volten på förbrukningsbanken på ekolodet (har inte elmotor). Har man inte det kopplat så kan jag rekommendera en annan lösning. Jag köpte precis 2st digitala voltmätare från china. IP klassade och med uppgivet bra noggrannhet. Enkla att silikona fast på utsidan av batteriboxen. Typ denna: http://www.ebay.com/itm/Waterproof-B...item3a6a1a20d2
                De har låg förbrukning så jag har mina kopplade på konstantström, givetvis med säkring emellan. Enkelt när man öppnar luckan där batterier och laddare sitter att snabbt se laddstatus. Smidigt särskilt då jag inte annars ser att startbatteriet får sin laddning (förutom när laddrelät öppnar så klart ).

                Kommentera


                • #9
                  Den tabellen är bra, har sett den + dom äldre tabeller där värdet ligger lite lägre för 50% 12,2 samt 12,15 och ännu tidigare 12,05 och därmed sträcker sig skalan lägre till tomt batteri. De va bla detta jag menade med att säga:

                  Varje gång jag tror att nu har jag koll på detta med laddning, urladdning, nivåer mm mm så dyker det genast upp annan fakta som ruckar på det man trodde var sant.
                  Kolla tex: cTEK:s uppgifter: http://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

                  och dessa uppgifter som skiljer sig markant speciellt på den undre halvan:
                  http://batteriexpressen.se/faq.html?...lladdningsgrad

                  Men intressant om GEL-batteriernas högre spänning, det kände jag inte till.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    Efter lite funderande och rannsakande av hushålsekonomin och motiveringen med att bra grejer kan vara en investering och hålla länge... Så funderar jag efter en del påläsning på följande grejer.
                    Laddare: exide 12v/15A
                    Batteri: 2st exide equipment gel 85 ah. (Agm var ännu dyrare och vad jag läst m gel verkar det vara det bästa för mitt behov?.)

                    Jag har redan minn kota 55lbs traxxis och batteribox. Tanken är att denna kombination ska täcka transport & trollingbehov i rimligt stora sjöar för en heldag då jag ändå inte tycker hastigheten med en bensinmotor är viktig... och tycker det är trevligt med tystheten och miljöaspekten med en elmotor... Batterierna används och laddas/förvaras seriekopplade men transporterasmisär pga smidighetsfårgan.

                    Vad tror ni rutinerade här om detta? Har inte läst ngt alls om batteriladdaren, däremotmstår det massor om CTEK. Men exide har fler inställningar och.. Med batteri och laddare av samma märke borde d väl bli bra. Synpunkter tas tacksamt emot och planen är att om det blir deal skriva lite om grejerna när jag testat.

                    Tack förresten för alla svar. Fantastiskt bra hjälp.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X