Båtmotor: Bästa lilla 4-taktare? (2.3 - 2.5 hk) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtmotor: Bästa lilla 4-taktare? (2.3 - 2.5 hk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Båtmotor: Bästa lilla 4-taktare? (2.3 - 2.5 hk)

    Funderar på att skaffa en liten 4-taktare, alltså 2.3 - 2.5 hk till att driva min lilla Oskwig 330. Elmotorn är bra på små sjöar men jag tänkte ge mig ut på lite längre turer och då räcker inte batteri eller för den delen kraften till så länge. Dessutom går det snuskigt långsamt att ta sig fram.

    Har försökt hitta lite information men det är inte alldeles lätt.

    Jag var först inne på Hondas 2.3 hk. Det är en lättviktare, ligger lite lägre i pris än vissa andra stora märken men är å andra sidan luftkyld vilket tycks göra att den bullrar mer än vattenkylda motorer. Just buller är något jag gärna slipper om man ska vara ute några timmar på sjön.

    Vad har ni för erfarenheter av små motorer och har ni några rekommendationer? Tacksam för tips!
    http://mangemo77.blogspot.com/

  • #2
    Jag hade en liten Suzuki 5 hk tidigare som jag var väldigt nöjd med. Lite större än vad du önskar men tror du tjänar mycket på att hellre köra på halvgas än fullt. Den motorn hade ett bärhandtag på sig vilket gjorde det smidigt och att det gick att koppla på extern tank. Fanns även back vilket inte alltid finns på mindre motorer.

    Kommentera


    • #3
      Jag skulle nog gå på en aningen större, 4 hkr som har back på motorn. Irriterande att behöva vrida runt motorn för att backa. Sen är det bra om den både har inbyggd tank och möjlighet att koppla in extern tank. Sen tycker jag att dom här små encylindriga fyrtaktarna är ganska bullriga, men det tror jag är svårt att komma ifrån. Mercury verkar ha bra småmotorer, själv har jag en 4hkr Yamaha som varit helt problemfri för mig. Gissar att jag haft den 8-9 år.

      Kommentera


      • #4
        Är låg vikt viktig, dvs om du ska bära motorn mycket mellan bil och båt vid varje pass så skulle jag välja en 2.5hk. Halva vikten mot en 5hk! Knappt någon skillnad i hastighet.

        Har haft en Suzuki 2.5 i 5 år och den har funkat perfekt, ofta tillsammans med elmotor om akterspegeln har tillåtit. Aldrig något fel eller svårstartad. Den inbyggda tanken på en liter räcker löjligt länge. Riktigt lätt så man tar motorn i en hand, 80Ah batteri i andra, och elmotor och fiskegrejer i en ikeakasse över axeln och promenera ner till t.ex lånebåten. Har aldrig störts på att den skulle skaka och bullra, men jag har kanske lågt ställda komfortkrav.

        Köp valfritt känt kvalitetsmärke.

        Kommentera


        • #5
          Finns det någon 2-2.5 hästars med back?

          Kommentera


          • #6
            Ja det skulle jag oxå vilja veta

            Kommentera


            • #7
              Verkar inte finnas med back.

              Tänkte höra om dom nya 2.5hästarna kan hålla sig vid liv på lägsta gas även fast motorn är aningens kall? Körde en 4hästars som dog om den var kall och för lite gas.

              Kommentera


              • #8
                Jag har en 5hk Suzuki 4-t och är allt annat än nöjd, tomgången är sämre än en gammal 2-taktare. Den stannar, misständer och går allmänt skit!! Har haft den inlämmnad 2 gånger och dom säger att allt är ok!?
                Så jag kan verkligen inte rekomendera en sån motor.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 982 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 395 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 447 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 906 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                414 svar
                63 402 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DIFAnders  
                Arbetar...
                X