Elmotor för trolling till en Ryds 435 GT - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor för trolling till en Ryds 435 GT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor för trolling till en Ryds 435 GT

    Hej!
    Jag funderar på att köpa en elmotor till min Ryds 435 GT för att kunna trolla med, det är alltså inte den enda motorn utan jag har även en 40hk 2-taktare, elmotorn kommer endast användas till trolling samt möjligen även att smyga in i vikar. Den motorn jag tittat på är en Minnkota C2 40. Hur tror ni denna motor kommer fungera för min båt, båten väger väl runt 500 kg med motor, utrustning samt 2 fiskare i. Den är 4,35 m lång.
    Vad bör jag tänka på när det gäller batterier? Jag har funderat på 2 stycken 80 Ah batterier.

  • #2
    Kör på en 50+ lbs.. det lönar sig i längden. Vad gäller batterierna så kan du i sådant fall seriekoppla (har jag för mig det var för att öka Ah? Är ingen elektriker/elektroingenjör) dem (se artikel i senaste fiskefeber).

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
      Kör på en 50+ lbs.. det lönar sig i längden. Vad gäller batterierna så kan du i sådant fall seriekoppla (har jag för mig det var för att öka Ah? Är ingen elektriker/elektroingenjör) dem (se artikel i senaste fiskefeber).
      Hej Filip Rydbeck;

      Den båtägare som följer ditt råd att seriekoppla två 12 volts batterier för att driva en 50 Lbs 12 volts elmotor upplever att båten går mycket snabbt några sekunder innan motorn bränns genom överspänning ....

      Varning: Genom att seriekoppla två 12 volts batterier erhåller man 24 volts spänning, dvs dubbelt så hög spänning som en 12 volts elmotor är avsedd för....

      Parallellkopplar man däremot två 12 volts marinbatterier och kör en 12 volts elmotor har man dubbelt så många ampertimmar tillgängliga, dvs dubbelt så stor "tank". Med ett 12 volts batteri har du 80 Ah och med två har du 160 Ah, mao dubbelt så många Ah och dubbelt så lång körtid vid vald hastighet.

      Att välja en 50 Lbs elmotor i stället för en 30 Lbs innebär att dragstyrkan ökar men även strömförbrukningen ökar avsevärt.

      Själv har jag tillsammans med fiskekompisar och egen familj använt en 24 Lbs Minn Kota 75 elmotor i Mälaren och Trosa skärgård på samma 17-fots Askeladdenbåt i drygt 25 års tid utan ett enda problem med vare sig elmotor eller strömförbrukning. En del av den ovan nämnda Askeladdenbåten ser du på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm och även på bilden här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_04.htm .

      Welcome to the Silent World... a World of Electric Fishing Motors!

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand


      www.trumman.com
      Senast ändrad av Old Firehand; 2013-06-16, 12:42.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
      51 svar
      6 972 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
      24 svar
      10 375 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sirre9
      av Sirre9
       
      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
      10 svar
      3 439 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Maxxim
      av Maxxim
       
      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
      9 svar
      1 902 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DavidFelmeri  
      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
      414 svar
      63 366 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DIFAnders  
      Arbetar...
      X