Frågor angående skadad propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor angående skadad propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Frågor angående skadad propeller

    Hej
    För ca 3 veckor sen köpte jag en mindre styrpulpet med en tillhörande yamaha 40 hk från-93.
    Jag såg när jag köpte båten att propellern var skadad på 2 av 3 blad ute i kanten. Dum som jag var så la jag ingen större vikt vid detta utan tänkte bara att jag kunde byta propellern senare under sommaren. har nu insett att jag möjligtvis gjort ett misstag då jag nu insett att en skadad propeller inte är något vidare. Jag har kört 7-10 timmar med motorn sedan köpet och hur mycket förra ägaren kört har jag ingen aning om. Har tänkt byta propeller innan jag fortsätter använda båten men har hört att skador på axlar växlar packningar m.m. kan uppstå. Hur vet jag om motorn tagit skada utav detta? Vad bör mitt nästa steg vara? bortsett från att byta propeller.
    Joakim.

  • #2
    Lägg i neutral och snurra på propellern med ett finger.
    Känner du att motståndet är väldigt ojämnt så har propelleraxeln blivit skev och du bör byta den.
    Är inte den skev så har inte smällen varit hård nog för att förstöra så mycket annat än just propellern.

    Kommentera


    • #3
      Jag är inte expert i ämnet, men jag ska försöka hjälpa till.

      En skadad propeller bör bytas eller repareras, men kanske inte på en gång och det beror på hur motor beter sig, om motorn vibrerar mkt vid körning , då bör du ta tag i problemet och fixa det asap. Även om motorn inte vibrerar särskilt mkt kan skador i lager förekomma ändå pga av vibrationer från en obalanserad propeller.

      Men om propeller inte saknar några bitar utan det har fått bara några små smällar , då kan man fila det jämt och köra vidare till det är dags att ta upp båten, om det är så att propeller får inga fler kraftiga smällar.

      Ang. propelleraxel, kolla videon från 3:20 eller hela videon om du har tid. Han går igenom några grundläggande saker som är bra att veta om båtmotorer, framför allt vid begagnat köp
      https://www.youtube.com/watch?v=htN7..._zS0NGGbooRhnh


      Häls /T

      Kommentera


      • #4
        Lämna in den på Propellertrim på Långholmen så fixar de till propellern så att den blir som ny. Billigare än att köpa ny.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Joakim.l Visa inlägg
          Hej
          För ca 3 veckor sen köpte jag en mindre styrpulpet med en tillhörande yamaha 40 hk från-93.
          Jag såg när jag köpte båten att propellern var skadad på 2 av 3 blad ute i kanten. Dum som jag var så la jag ingen större vikt vid detta utan tänkte bara att jag kunde byta propellern senare under sommaren. har nu insett att jag möjligtvis gjort ett misstag då jag nu insett att en skadad propeller inte är något vidare. Jag har kört 7-10 timmar med motorn sedan köpet och hur mycket förra ägaren kört har jag ingen aning om. Har tänkt byta propeller innan jag fortsätter använda båten men har hört att skador på axlar växlar packningar m.m. kan uppstå. Hur vet jag om motorn tagit skada utav detta? Vad bör mitt nästa steg vara? bortsett från att byta propeller.
          Joakim.
          Ta det lugnt !

          En av dom största lögnerna och skrämselpropaganda som förekommer här på FS är rasade motorer pga skadad propp.

          1. Att man kan kröka eller göra axeln skev. Fruktansvärt överdriven risk

          2. Att du förstör din motor av att köra? Fruktansvärt överdriven risk

          3. Att lämna in en propeller för dyra tusingar. Fruktansvärt överdriven åtgärd

          Visa gärna en bild på din propp så kan du få bättre råd
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

          Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
            Ta det lugnt !

            En av dom största lögnerna och skrämselpropaganda som förekommer här på FS är rasade motorer pga skadad propp.

            1. Att man kan kröka eller göra axeln skev. Fruktansvärt överdriven risk

            2. Att du förstör din motor av att köra? Fruktansvärt överdriven risk

            3. Att lämna in en propeller för dyra tusingar. Fruktansvärt överdriven åtgärd

            Visa gärna en bild på din propp så kan du få bättre råd
            Ahh, en skeptiker som tänker själv, i löööv it!
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Känns som det ska till en bra smäll för att axeln ska ta stryk. Eller kanske att man kör väldigt länge med det. Om lagren och packningarna blivit kass brukar det resultera i vatten i växelhuset. Kollas enklast genom att släppa ut oljan och kolla om det finns vatten i den, blir som vitt skum i oljan. Passa på att byta all växelhusoljan om det inte är gjort på länge. Enkelt gjort, köp en billig påfyllare, finns ex vis på biltema. Släpp oljan med nedre pluggen, skruva även ut den övre så går det snabbare Sätt tillbaka den nedre och fyll till det rinner över. Vad du ska ha för olja står om inte annat i manualen. Finns på nätet med såklart

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla bra svar och tips!
                Gårdagen spenderas tillsammans med en kamrat i hans garage där vi först monterade av propellern och tittade närmare på axeln, den verkar inte alls vara skev på något sett, den rullade fint och det var inget som glappade. Vi böt sedan växelhusoljan, inget vattenläckage. Till sist monterade vi på en ny propeller, (jag har ingen bild på den gamla men den var ganska illa tilltyglad, så det känndes bäst att köpa en ny).
                Vilken J*vla skillnad det blev, tjänade 3-4 knop på toppfarten och den kommer upp i planing betydligt fortare nu! Känns jättebra!

                Kommentera


                • #9
                  Plus att nu har du en reservpropeller i båten

                  Kommentera


                  • #10
                    För att axeln skall ta skada krävs som ovanstående skriver att det är en sjutusan till smäll eller att man har rostfri propeller då denna är hårdare än axeln. Men alu och plast är mjukare och kommer till en viss gräns att ge vika. Orginalpropellern till min motor saknar nästan ett halvt blad men axeln är fortfarande rak. Har en propulse nu.

                    Om axeln är lite skadad eller propellern ordentligt skadad brukar detta märkas genom att motorn vibrerar ordentligt.

                    Är oljan klar och fin efter ett tags körning har du nog inga problem med krökt axel.
                    Samt som edguy skriver. Nu har du ju en reservpropeller att ha i båten om olyckan är framme.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X