Elmotor till min Buster M - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor till min Buster M

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elmotor till min Buster M

    Vill montera en elmotor i anktern med Ipilot funktion.
    Finns det ?

  • #2
    Nej.

    Som jag ser det finns det inga anledningar. I lägre farter är det bara fördel att båten drivs från fören. Inte minst om det blåser då båten vill vrida på sig.

    Har själv en frontmonterad på en Buster M.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
      Nej.

      Som jag ser det finns det inga anledningar. I lägre farter är det bara fördel att båten drivs från fören. Inte minst om det blåser då båten vill vrida på sig.

      Har själv en frontmonterad på en Buster M.
      Hur funkar det när det blåser en hel del?
      Funkar det bra både med & i motvind?
      Hur sakta kan du köra utan att det går åt fanders?
      mvh/ HenkeW

      Kommentera


      • #4
        Beror helt på vad man ska använda motorn till. För mig är det främst att slippa ankra och till spinnfiske när man vill kunna drifta eller åka in i grunda områden.

        Om jag kör när det är vindstilla och bara med motorn så kommer jag kanske upp lite över 2 knop i full hastighet. Blåser det ordentligt så är det gränsfall om motorn på ett bra sätt orkar att hålla emot. Ska man drifta så kan man då lägga ut ett drivankare och ha motorn för att kompensera färdriktningen.

        Har testat att trolla i medvind vilket jag aldrig lyckats med tidigare men då motorn sitter i fören och korrigerar riktningen så fungerar det okej. Det som är största fördelen med en iPilot är just möjligheten att sätta en riktning. Den korrigerar då hela tiden för att båten ska åka korrekt utan att du behöver tänka på det. Något du annars inte riktigt kan göra och fiska samtidigt.

        Hur sakta beror helt på vinden.

        Kommentera


        • #5
          Går själv i tankarna att köpa.

          Kostnaderna är dock brutala för en frontmonterad MK, dessutom är fästet etc. Väldigt ivägen.

          Kommentera


          • #6
            Det finns inga kostnader när det gäller iPiloten, det är bara investeringar.

            Fästet och placeringar beror ju så klart på vad du har för båt. Även på min Buster så finns det plats att stå långst fram i fören och med motorn.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
              Det finns inga kostnader när det gäller iPiloten, det är bara investeringar.

              Fästet och placeringar beror ju så klart på vad du har för båt. Även på min Buster så finns det plats att stå långst fram i fören och med motorn.
              Om du har lust så får du gärna lägga upp en bild på hur ditt montage ser ut på Bustern.
              Vill du inte skylta med det på forumet så dra ett PM till mig istället
              Jag ska inte skvallra för någon !

              Kommentera


              • #8
                Eftersom jag inte har några kort på det nu så gjorde jag en enklare visning. Min tanke var att den skulle ta lite yta monterad, inte ta nån yta i båten när den är uppfälld och ändå smidigt att fälla ner den och minimalt med hål i båten.

                Det här är senaste sättet som jag håller på och testar vilket verkar passa mig bra. Den gråa ytan är plywoodskiva just nu som är kanske 21 cm bred, 45 cm lång och ca 21 mm tjock. Det helsvarta är ungeför vad snabbfästets stora platta tar i utrymme (den del av snabbfästet som monteras under motorn).

                Jag har tagit bort högra knapen och gjort hål i skivan och monterad på knapen igen vilket markeras av de två röda prickarna. Den röda pricken längst fram är där jag i så fall behöver ta hål för att få skivan helt fixerad. Jag får för mig att det är starkare närmare kanten och tänkt sätta en bred träskiva under som avlastar ytan. Blir då även centrerat och ser inte så fult ut och man tar bort fästet i framtiden.

                Den gröna linjen visar ungefär vilken yta själva motorn tar i längd.

                Lila punkten är där jag tänkt att monterat snabbfästet för kablaget från motorn.

                Blåa är placering av batteriet vilket också kompenserar lite av vikten i båten då jag mestadels fiskar själv.

                Fördelar än så länge är att knapen är kvar, frambelysningen är inte helt täckt utan funkar okej, tar ingen onödig yta i båten och även att motorn hamnar precis framför fören.

                Click image for larger version

Name:	busterm-elmotorfäste.jpg
Views:	1
Size:	40,1 KB
ID:	1768895

                Kommentera


                • #9
                  Jag har visserligen en Water Snake på min Buster M men du kan se i tråden hur den är monterad.
                  http://www.fiskesnack.com/forum/show...t-min-Buster-M

                  //Niklas

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 965 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 902 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 366 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X