9,9 eller 15 hk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

9,9 eller 15 hk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • 9,9 eller 15 hk?

    Det här inlägget är egentligen två frågor i en. En mer generell frågeställning, och en mer specifik utifrån mina förutsättningar:

    1) Den generella frågan.
    Så gott som alltid i annonser på blocket och på andra håll så beskrivs motorer med 9,9 hk med "9,9 (15) hk" eller "9,9/15 hk", utan någon ytterligare förklaring. Detta tycks även gälla för lite alla möjliga motorer oavsett årgång, fabrikat eller 2- eller 4-taktare. Är verkligen alla 9,9 hk-motorer så enkla att modda om till 15 hk? Och när folk i annonserna skriver 9,9/15 hk, avses det då att motorn är "trimmad" till 15 hk, eller helt enkelt bara att det går att göra för att det är i stort sett samma motor?

    2) Den mer specifika frågan.
    Jag köpte mig i våras en båt med en Tohatsu M9,9D2 från 2004. Enligt säljaren skulle den vara uppskrämd till 15 hk. Hur kan jag kontrollera om detta stämmer? Vilken del/delar är det egentligen som byts ut på dem? Jag har redan googlat och hittat lite motsägelsefulla uppgifter på vilken/vilka delar som skall bytas, därför tänkte jag kolla om någon här är mer säker än vad google-uppgifterna har gjort mig.

    Tack på förhand gott folk!

  • #2
    9,9:an och 15 har ofta samma motorblock, men 9:an är då strypt, hur varierar mellan olika modeller och fabrikat.
    exakt på din vet jag inte men fråga en auktoriserad Verkstad så får du nog rätt svar.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Nito Visa inlägg
      9,9:an och 15 har ofta samma motorblock, men 9:an är då strypt, hur varierar mellan olika modeller och fabrikat.
      exakt på din vet jag inte men fråga en auktoriserad Verkstad så får du nog rätt svar.
      Vissa verkstäder vägrar då säga hur dom är strypta.. va in på min lokala suzuki handlare och dom sa på fullaste allvar "de kan vi ju inte säga, du får köpa en 15hk istället av oss"

      Kommentera


      • #4
        Allt för att göra det billigt för tillverkaren o dyrt för konsumenten. Men med lite googlande är det nog inga problem att hitta strypningarna.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Allt för att göra det billigt för tillverkaren o dyrt för konsumenten. Men med lite googlande är det nog inga problem att hitta strypningarna.
          Går ej för mig iaf.. sprängskiss till suzuki 9,9 -05

          Kommentera


          • #6
            Det är många som snackar om att det är så enkelt att "skrämma" upp en 9,9.a till 15 hk för visst har de oftast samma block men det är inte så enkelt och det är väldigt få som gjort det och det är i alla lägen ekonomiskt vansinne då man måste köpa en hel del nya delar och så arbetet som kräver en del kunnande så jag skulle säga att det är mycket en myt och ett försäljningstrick både bland privatannonser och företag.

            Gäller det nya 4taktare så är det också en hel del i elektroniken och mjukvaran som måste ändras och det har man inte tillgång till och så de mekaniska delarna främst i bränslesystemet som nya munstycken, annan inställning på insprutning eller annan förgasare om sådan motor och så lite annat som måste ändras, och det lönar sig helt enkelt inte.

            Så den som sålde Din motor till Dig och sade att den var uppskrämd ljög sannolikt för att det skulle låta bättre och Din handlare hade rätt när han sade att det är bättre att Du köper en 15hk om Du vill och behöver ha det och säljer din 9,9.a, detta har diskuterats här på FS massor med gånger och slutresultatet blir alltid det samma nämligen det jag skrivit ovan.

            Motortillverkarna är ju inte dumma och vore det så enkelt att man bara tog bort en strypring eller liknande på en 9,9.a så blev den en 15 hk så vore det ju ekonomiskt vansinne så därför har man gjort det svårare och framförallt dyrare, alltså delarna och jobbet kostar mera än mellan skillnaden upp till en 15hk detta är helt medvetet från tillverkarna för att få sälja fler motorer men det finns alltid de som tror de kan slå suystemet och sprider dessa osanningar och den som inte är så van eller erfaren går på det och tror det är så enkelt ;-(

            Kommentera


            • #7
              Det är olika från fall till fall om det är lätt att konvertera till 15hk, på en Yamaha V-MAX 9,9 2t är det bara att ta bort en begränsare på gasreglaget vid förgasaren för att få uppåt 15hk(motorn kan varva längre), på andra får man byta förgasare och fräsa bort restriktorer i avgasröret. Problemet är bara att veta vad man behöver göra för att kunna bedöma om det är ekonomiskt vettigt, och som Rospigg skrev är det oftast billigare att köpa en större motor. Dessutom tror jag att det finns risk för att värdet på en hemmakonverterad motor sjunker jämfört med en fabrikstrimmad.

              Kommentera


              • #8
                http://www.internetoutboards.com/PartDetail.asp?id=740

                Så ovanstående produkt är rent bedrägeri, eller räcker det att byta denna lilla grej?

                Nu var egentligen inte syftet med min fråga om jag skall trimma min motor eller inte, det jag ville veta var hur jag kan kolla om den redan är det. Med andra ord vill jag veta om jag i nuläget har 9,9 hk eller 15 hk på min båt. Anledningen till detta är att jag funderar på att så småningom skaffa en större snurra, och då måste jag ju veta vad jag har för effekt i nuläget för att kunna avgöra hur pass mycket större jag skall satsa på i framtiden.

                Kommentera


                • #9
                  Det kostar ju inte direkt skjortan att prova om det de säger stämmer, det kan ju vara så att Tohatsu har gjort 9,9:an genom att hindra motorn att varva fullt. Utan att veta vad du harför båt så skulle jag iaf välja en motor med max tillåten effekt och med så mycket cylindervolym som möjligt. Dock med så lite vikt som möjligt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                    Det kostar ju inte direkt skjortan att prova om det de säger stämmer, det kan ju vara så att Tohatsu har gjort 9,9:an genom att hindra motorn att varva fullt. Utan att veta vad du harför båt så skulle jag iaf välja en motor med max tillåten effekt och med så mycket cylindervolym som möjligt. Dock med så lite vikt som möjligt.
                    Båten är Crescent 425, maxad till 20 hk, men vad jag läst mig till här på FS så hängs det ju på rovor upp till 40 pållar på dylika båtar. Jag vet att min nuvarande snurra är för klen för det skrovet, men det är sällan jag har så vansinnigt bråttom. Oavsett vilket så ligger en större snurra en bra bit in i framtiden, då det finns mycket andra investeringar som kommer före på prio-listan.

                    Som sagt så var jag mest intresserad av att kunna avgöra om min nuvarande motor är trimmad till 15 hk eller inte. Jag är inte så där jättesugen på att köpa ett trimkit, även om det inte är tokdyrt, bara för att upptäcka att det redan sitter ett likadant monterat. Det jag är ute efter är hur man ser skillnaden med blotta ögat på en trimmad respektive otrimmad tohatsu 9,9 hk.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 351 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X