Johnson 35hk 1977a dog när jag va ute... Shifter lock reglage? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnson 35hk 1977a dog när jag va ute... Shifter lock reglage?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Johnson 35hk 1977a dog när jag va ute... Shifter lock reglage?

    Hej

    Jag har en Johnson 35hk från 1977 som jag köpte i våras.
    Har funkat fint och gått bra hela tiden. Men det har varit något som skramlat hela tiden..
    Tänkte nog mest att det var motorn i sig som skramla.

    Iallafall så var jag ute och körde igår, full fart iväg för dagens fiske.
    Lättade på gasen efter 10min körning för att parera för ett gäng stora vågor. Då dog motorn.
    Gick inte att starta alls.

    Öppnade kåpan och ser att det som heter Shifter lock på engelska satt helt löst.Den har nog skakat loss under tiden jag kört. Hittade skruv fjäder och lite brickor i motorrummet och tänkte vad tusan har denna för funktion.

    Bild på armen
    Click image for larger version

Name:	bild-1.JPG
Views:	1
Size:	741,4 KB
ID:	1820903
    Motorn går runt och jag kan fortfarande lägga i växlar osv men jag får ingen tändning.
    Som jag fattar det är det denna armens funktion, att se till så att man inte startar motorn med växel i.
    Det jag kan se att den gör är att den trycker på en liten knapp vid olika tillfällen då man drar i gasreglaget.

    Click image for larger version

Name:	bild.JPG
Views:	1
Size:	652,0 KB
ID:	1820904 Knapp

    Nummer 42 är det jag snackar om på denna sprängskiss.
    http://www.marineengine.com/parts/jo...p%3B+Crankcase

    Min stora fundering är vart skall "kroken" längst ner på armen sitta. Den sitter ju utanför motorrummet under växelreglaget på utsidan. Men jag har inget att fästa den i och tror jag har tappat något i sjön kanske.

    Spängskisserna är ju bra men e det någon som har bilder på denna sida så jag ser vad som saknas så skulle jag vara mycket glad.

    Mycket luddigt skrivet men hoppas någon har nått tips.
    /Anton

  • #2
    Kanske ska skriva att motorn har soppa, ny bränsleslang/blåsa.
    Kommer ingen gnista.
    Motorn går runt, om man snurrar på svänghjulet..

    Kommentera


    • #3
      Den där armen gör dels att det inte går att gasa fullt utan att framväxeln är ilagd.
      Den påverkar även startspärren som gör att motorn ej kan startas med startmotorn med växel ilagd.
      Startspärren är den lilla strömkontakten som påverkas av den justerbara skruven.

      Kroken som du kallar den påverkas av en "kamkurva" på växelreglaget på motorns utsida så att armen rör sig.

      Kommentera


      • #4
        Tack för hjälpen.

        Är det bara att skruva tillbaka armen så e allt bra igen?

        Ska "kroken" sitta fast i växelreglaget på nått sätt? Tänkte om jag tappat något i sjön eller inte.

        Kommentera


        • #5
          "Kroken" sitter inte fast i växelreglaget utan trycks mot en pinne med roterande hylsa på.
          Fjädern som sitter upptill gör att den hålls i spänn(det.46 i din länk).

          Detta gör att armen vickar runt bulten som den är fäst med och aktiverar startspärren när man rör växelreglaget framåt eller bakåt.
          Bulten som fäster armen har två små lagerhylsor(det.44) som gör att armen kan vicka fast bulten är åtdragen.
          Kleta gärna på lite marinfett på grejerna när du monterar ihop dom.

          Kommentera


          • #6
            Tjena,,

            Har monterat ihop allt idag.
            Armen trycker på startspärren när motorn står i neutralläge men inte med växel i. så jag antar att det är korrekt.
            Dock så ser jag att innanför startspärren så sitter det ett flatstift samt under startspärren sitter det ett likadant stift.
            Se bild.
            Click image for larger version

Name:	bild-2.JPG
Views:	1
Size:	636,7 KB
ID:	1769002
            Borde inte startspärren vara kopplad till dom och isåfall, har jag en motor där tidigare ägare kopplat bort startspärren.

            Jag tror minsann att jag kunde starta motorn med växel i innan nämligen.
            Då har armen inget med problemet att göra, eller?

            Vad kan det då enklast vara, jag har ju ingen gnista.
            Och det inträffade efter att ha kört fullfart i 7-10 min.
            Stiften är 2 månader gamla.

            Kommentera


            • #7
              En till tanke.

              Om motorn är i neutral och man snurrar på svänghjulet så snurrar propellern nu.
              Är motor inte i neutral då eller snurrar alltid propellern då man snurrar svänghjulet.

              Tänkte om startspärren funkar och motorn av någon anledning är i växel fast reglaget är i neutral.

              Kommentera


              • #8
                Har ljudisolerat kåpan för ett tag sedan med ny isolering då den gamla var väldigt sliten.

                Kan detta resulterat i att det blivit för varmt och något gårr sönder utav det?

                Har gått fint 20-30 timmar men tänkte om det kan vara en orsak?

                Är det tändspolen som är första kandidat till det?

                Kommentera


                • #9
                  Efter att monterat tillbaka shifter lock armen samt ha trippelkollat med olika tändstift så har jag ingen gnista på någon av stiften.

                  Är det cdi:n som har gett sig då eller ska jag testa något annat innan jag beställer en ny sådan?

                  Kommentera


                  • #10
                    Efter att ha testat det mesta med olika guider och mätt upp statorn osv så inhandlade jag en ny CDI idag på HansenMarine. tog bort batteriet, ut med alla kablar, skruva av gamla CDIn, mätte upp killkabeln (svart/gul) enligt en manual jag hittade där det stod att det under några omständigheter inte fick finnas över 2V DC, Inga volt fanns och jag kopplade på nya CDIn. Skruvade fast den och kopplade på batteriet igen.
                    Vred om nyckeln och inget hände, helt dött. ryckte dödarkabeln(svart/gul) och testade igen, startmotorn gick. Satte på nytt flatstift på dödarkabeln(svart/gul) och testade igen. Startade igen och nu gick startmotorn med allt inkopplat.
                    Vet inte om det är någon gnista men fick inte liv i motorn. Mätte upp batteriet som enligt sin egna statusmätare behövde laddas, Batteriet visade 12.1V. Kopplade ur det och tog med det hem för att ladda det fullt och där står jag nu.

                    Om det nu är så att startmotorn går, Statorn visar det värden det ska och det sitter en ny CDI på men det inte är någon gnista. Vad kan det då vara?

                    Har lagt ut en tråd på maringuiden.se med där är det lite längre funderingar kring CDI, mätningar, stator osv. Den finns här o kolla in. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=504991
                    Bra trött i huvudet nu.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 963 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X