Mercury 60hp -87 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mercury 60hp -87

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mercury 60hp -87

    hallå

    Jag har ett problem med min snurra de är en 2-takt´s 3 cyl Mercury 60hp -87. Problemet upp kom när vi va ute och fiska lite.. kasta draggen å låg å kasta lite c:a 30 min sen flytta vi oss.. Gjorde så typ 4 ggr innan vi kom till sista stället där vi låg i flera timmar.. Sen när vi skulle åka hem så gick motorn bara på 2 cyl.. Vilket jag då trodde berodde på alla start å stop. "sur/sotade" stift.. Så köpte nya stift för att märka att faktum kvarstår å motorn går fortfarande lika illa.. Märkte då att jag inte hade någon gnista på på cyl 2 så införskaffa mig en ny tändspole till den cylindern.. Har nu bytt den å problemet kvarstår fortfarande.. Vad kan felet vara??? Mycke tacksam för svar..

    Mvh Peter ny bliven båt ägare...

  • #2
    Om du lyckats få gnista men problemet kvarstår så kan du råkat ut för samma som jag gjorde på en tidigare Mercury 50hp från -88. Hade problem med att motorn blev orkeslös och jag upplevde det som den gick på två cylindrar och när jag plockade isär blocket så visade det sig vara Reedventilerna som var kassa. På de flesta motorer sitter dessa bakom förgasaren men på dessa (tror även din) så måste man klyva motorblocket! Tydligen inte helt ovanligt fel. Hoppas du har ett enklare fel, men har du otur så...
    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      okey okey de är inget litet jobb de då med andra ord.. OM de nu skulle vara så att de är de som är felet.. Men har nu kollat MASSOR av gånger å jag får ingen gnista på den cylindern.. Så gnistlös på 2:an´s cyl är så de ser ut just nu.. Å som sagt då har jag bytt stift och tändspole..
      Tackar tackar de känns som att de kan behövas!!

      Tacksam för mer ideér och förslag..

      Mvh Peter nybliven båt ägare

      Kommentera


      • #4
        Hej Peter
        Just den Mercury modellen är nog den sämsta dom har gjort....
        Jag hade en 87a från ny och fram till 2004
        2003 vart den som din.... fast övre cylindern som tydligen är drabbade på dom om man har motorn på en tung båt eller kör så att motorn går lite tungt
        Dom går för snålt på övre cylindern så dom blir för varma , kolvringarna bränner fast och senare smälter kolven
        Det visar sig genom att man får spån på stiftet och där med försvinner gnistan
        Så var det på min , som dock var en 50 hästare men dom är ju lika....
        Jag lämnade in min och fick kolv ,kolvringar , ramlager , redventilerna bytta + ombestyckad förgasare ,kalaset gick på hela 5000
        Sen körde jag med den en säsong innan jag sålde båtn och motorn
        Även redventilerna var paj som någon nämnde i ett tidigare inlägg och meken sa att de var märkligt att den ens gick att köra

        Kommentera


        • #5
          Hallå..

          Okey okey på så vis.. Ja fast jag har ju inge spån på stiftet..

          Har idag ring till Firman jag köpte den på.. Och fick då reda på att jag har 6 mån garanti på snurran så nu får dom ta tag i problemet.. Jag har bara haft snurra i ca 1 mån..

          Men jag bugar och bockar å tackar för all hjälp ja fått...

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 982 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 395 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 447 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 906 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 402 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X