Parallellkoppla 2 marinbatterier? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Parallellkoppla 2 marinbatterier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Parallellkoppla 2 marinbatterier?

    Hallåj, läste nånstans på forumet igår att parallellkoppling av batterier is the shit till elmotorer osv... Så jag drog väl iväg idag och köpte 2nya 75ah batterier, tyvärr så hittar jag inte tråden igen, eller någon annan tråd där detta beskrivs utförligt med en liten bild kanske?

    Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde knapra ihop en liten miniguide till mitt ändamål?

    Skitfiske!/lewl44

  • #2
    Plus på plus minus på minus då får du parallellkopplat. Sen drar du ström från valfri + och - pol.

    Kommentera


    • #3
      Så långt är jag med, men hur tjock ska kabeln va? Och när man laddar räcker det att sätta laddaren på ena batteriet då? Eller måste man ladda bägge var och för sig.

      Antar att sånnadär snabbklämmor är att föredra när man ska dra kabeln mellan dom?

      Kommentera


      • #4
        Vet inte om du ska koppla batterierna till generator i båten men det spelar väl inte så stor roll egentligen. Vid laddning kopplar du till plus på ena batteriet och till minus på det andra. Då laddar de jämnast.
        http://www.skyllermarks.se/tips-och-...nken-optimalt/

        Tjocklek på kabeln beror på hur stor effekt elmotorn tar och alltså hur många Ampere som flyter genom kabeln. Kolla in nedanstående länk, den borde hjälpa dig. Glöm inte säkringar!
        http://www.skyllermarks.se/tips-och-...nera-en-kabel/
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

        Kommentera


        • #5
          Är en Minnkota 30 eller va dom nu heter jag har, vad blir de för kablar och säkringar då? Fattade inte så mycket av länken den andra var dock trevlig läsning för mig

          Kommentera


          • #6
            Kabelarea bror på längd och strömuttag. Men 30 amp drar den som max, avsäkra med 60amp brukar rekommenderas. Överdimensionera gärna lite på kablarna så är du safe.

            Kommentera


            • #7
              Till den motorn är 10mm2 min enligt mig, gärna 16mm2 och paralellkopplingen görs bäst med fasta anslutningar alltså polskor där Du skruvar fast ringkabelskor och sedan kan Du använda snabbkopplingar (EJ krokodilklämmor) för att koppla på motorn.

              Hur du laddar och vilken storlek på säkring har Du redan fått svar på så bara koppla ihop och köra ;-)

              Kommentera


              • #8
                Kommer du att förlänga kablarna på motorn? Om inte så behöver du inte gå upp i area.
                //C
                http://sportfisher.se

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av lewl44 Visa inlägg
                  Hallåj, läste nånstans på forumet igår att parallellkoppling av batterier is the shit till elmotorer osv... Så jag drog väl iväg idag och köpte 2nya 75ah batterier, tyvärr så hittar jag inte tråden igen, eller någon annan tråd där detta beskrivs utförligt med en liten bild kanske?

                  Skulle vara oerhört tacksam om någon kunde knapra ihop en liten miniguide till mitt ändamål?

                  Skitfiske!/lewl44
                  Hej OLA GUSTAFSSON;

                  Som tidigare nämnts betyder parallellkoppling av två eller flera 12-volts batterier att man kopplar + till + och - till - på batterierna innan de kopplas vidare till motorns + respektive -kabel.

                  Parallellkoppling av två 12-volts marinbatterier med en kapacitans på 80 Ah (ampertimmar) innebär att du erhåller 160 Ah (2x80) och kan köra dubbelt så länge som på ett batteri.

                  Vid parallellkoppling förblir spänningen oförändrad. Vid seriekoppling av två 12-volts batterier fördubblas spänningen till 24 volt, vilket i klartext innebär att motorn drar båten mycket snabbare en liten stund.... innan motorns lindningar bränns.

                  För att undvika onödiga spänningsfall bör kabelarean hos överkopplingskablarna vara något grövre än motorns standardkablar. Har du för tunna kablar märker du detta genom att kablarna blir varma och med förkortad driftstid som följd....

                  Nothing is forever!

                  http://www.trumman.com/fisketips.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 978 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 389 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 442 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 905 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 397 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X