Hej,
Det här med motorer är helt nytt för mig. Köpte en begagnad gammal 2hk 2-taktare i somras som jag meckat lite med. Fick sug efter en fyrtaktare och har nu köpt en Mercury 4hk 4 taktare. Enligt förre ägaren var motorn helt ny och aldrig startad. Fick motorn via bussgods igår. Märkte att den hade läkt lite olja i emballaget. Riggade upp motorn på mitt stativ och öppnade kopan. Till min förvåning verkar den vara väldigt oljig på insidan. Det börjar även läcka en del olja från nedre delen där propellern sitter.
Har googlat en del och jag har kommit fram till att motorn måste transporterats på fel sida, vilket har gjort att oljan runnit ut.
Jag har inte vågat pröva att starta den än.
Några tips på vad jag ska göra innan start?
/Rickard
Det här med motorer är helt nytt för mig. Köpte en begagnad gammal 2hk 2-taktare i somras som jag meckat lite med. Fick sug efter en fyrtaktare och har nu köpt en Mercury 4hk 4 taktare. Enligt förre ägaren var motorn helt ny och aldrig startad. Fick motorn via bussgods igår. Märkte att den hade läkt lite olja i emballaget. Riggade upp motorn på mitt stativ och öppnade kopan. Till min förvåning verkar den vara väldigt oljig på insidan. Det börjar även läcka en del olja från nedre delen där propellern sitter.
Har googlat en del och jag har kommit fram till att motorn måste transporterats på fel sida, vilket har gjort att oljan runnit ut.
Jag har inte vågat pröva att starta den än.
Några tips på vad jag ska göra innan start?
/Rickard
Kommentera