Evinrude E-TEC 50hk - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude E-TEC 50hk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evinrude E-TEC 50hk

    Skulle vilja veta om det är någon därute som bytt sin fyrtaktare till en Evinrude E-TEC. Hur är den? bränslemässigt? ljud? pålitlig? Sitta på nätet och läsa till sig ger ju absolut ingenting. Så du som har en Evinrude med den nya tekniken, vore otroligt tacksam för svar. Har ungefär 100 gångtimmar per år och behöver därför en pålitlig motor.

    Antar att många kommer skriva; köp Yamaha, Honda, absolut fyrtakt men jag är så satans trött på att varje år bli bestulen på min Yamaha.

    Tacksam för svar

  • #2
    Hej

    Har en Etec 75 2011 års modell på min Buster X samt kört en Etec 40 2009 års modell på en Buster M tidigare.

    - Låter mer än en 4 taktare på tomgång men fortfarande helt OK, skönt och behgligt ljud vid fullfart
    - Vibrerar mer än en 4taktare på tomgång
    - Du får fylla på olja i en separat oljetank på motorn (jag kör X100 olja som är dyrare men ngt bättre vid kyla)

    + 300 timmar till service och 300 tim till nästa service, ingen inkörning, full gas från början
    + Fruktansvärt bra bottendrag och acceleration
    + Har inte kollat bränsleförbrukningen men upplever att min drar relativt lite. Skall köra datorn i den så jag kan återkomma med driftfakta om du vill.

    MVH
    Fredrik
    Är du i GBG så får du gärna åka med ut och testköra

    Kommentera


    • #3
      http://www.youtube.com/watch?v=uFvFhcMA9xk

      Kommentera


      • #4
        Fick Yamma 50:an stulen från min Linder Arkip. Köpte en Tohatsu 50 direktinsprutad 2T istället. Made in Japan precis som Yamman ;-) Hittills mkt nöjd med det ofrivilliga bytet. Tohatsu är ju betydligt mindre stöldbegärliga plus att jag 'fullackade' kåpan :-)
        Medlem i GGG-U
        Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

        Kommentera


        • #5
          Har en e-tec 50hk 2013 på en buster m och vi har väl kört ca 100 timmar. Det som gjorde vi köpte en ny e-tec istället för en ny 4-taktare var för slippa alla servicekostnader, kamrem ventilinställningar olja filter mm mm stup i kvarten.

          Vi är överlag väldigt nöjda men den, Den vibrerar och låter mer en vad en 4-takt gör men e ett jävla gött drag i den.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Fiskatrapp77 Visa inlägg
            Antar att många kommer skriva; köp Yamaha, Honda, absolut fyrtakt men jag är så satans trött på att varje år bli bestulen på min Yamaha.

            Tacksam för svar
            Hej Daniel ! Även om jag ständigt mobbas för mina åsikter så tycker jag 2-takt hör hemma på en båt. Så köp Evinrude eller Tohatsu (har själv TLDI 90)

            Finns både fördelar och några nackdelar. Ska man trolla mycket med huvudmotorn eller köra mycket tomgång, lågfart så vinner kanske 4-takt om man ser till ljud å vibrationer. Ur alla andra aspekter håller jag 2-takt som något bättre, pris, styrka, vikt, ekonomi, service och underhåll, tillförlitlighet mm.

            Rättelse, 4-takt vinner lite i miljö också, ingen oljeinblandning, men den frågan är inte helt enkel att utvärdera. Sanningen blir mer jämförbar när skärgården är full av gamla 4-taktare som drar olja som en gammal Amazon. Vill du va riktigt miljömedveten så kör din nya 2-taktare på Triboron, lite dyrare men som sagt miljöbättre än olja.

            http://www.triboron.se/se/faq.html
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera


            • #7
              Hej Fredrik!

              Tack för infon. Känns ju som att man kan leva med lite mera oljud om man får ha motorn kvar. Det där med servicen lockar ju onekligen. Vore ju intressant att veta hur mycket motorn drar jämfört med en fyrtaktare för den informationen är knapphändig. Btw: tack för inbjudan =)


              Tack Christer och Anders!

              Tack vare Er alla så blir det nu en Evinrude. Spännande, polaren har en Buster M och jag en Buster L. Vi båda har eller jag hade en ny Yamaha F50 2013. Hans gick naturligtvis ngt fortare pga lättare båt. Ska bli intressant att se och jämföra nu med ett annat märke och framförallt en tvåtaktare. Är ni intresserade av resultatet i vår så får ni hojta till
              Senast ändrad av Fiskatrapp77; 2013-11-04, 19:42.

              Kommentera


              • #8
                Vi kopplade in en laptop till motorn och på med kåpan och ut och körde och testade trollingfart maxfart marchfart mm Är inte riktigt 100 nu men för mig den drog ca 1 liter/h i trollingfart och ca 0,4liter/distans i march (25knop).

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Fiskatrapp77 Visa inlägg
                  Hej Fredrik!

                  Tack för infon. Känns ju som att man kan leva med lite mera oljud om man får ha motorn kvar. Det där med servicen lockar ju onekligen. Vore ju intressant att veta hur mycket motorn drar jämfört med en fyrtaktare för den informationen är knapphändig. Btw: tack för inbjudan =)

                  Tack Christer och Anders!

                  Tack vare Er alla så blir det nu en Evinrude. Spännande, polaren har en Buster M och jag en Buster L. Vi båda har eller jag hade en ny Yamaha F50 2013. Hans gick naturligtvis ngt fortare pga lättare båt. Ska bli intressant att se och jämföra nu med ett annat märke och framförallt en tvåtaktare. Är ni intresserade av resultatet i vår så får ni hojta till
                  Klart vi är intresserade. Jag hojtar nu. öppna upp den här tråden och in med info i vår. Tror du blåsar skjortan av 4-stonkarn.

                  http://www.youtube.com/watch?v=6QJhP60Nu-c
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                  Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                  Kommentera


                  • #10
                    @Christer? Hur gör du för att koppla laptop till motorn??

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X