Hur stor elmotor behöver man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor elmotor behöver man?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hur stor elmotor behöver man?

    Tjena, ska laga en gammal plast båt till våren och ska använda en elmotor som "main" motor. Det jag undrar är hur stor motor som behövs? Båten är mellan 4-4.5m och den väger väl en 3-400kg.

    Skulle en sån här räcka? http://www.ssbilbehor.se/minn-kota-e...398-c-158.aspx
    Sen undrar jag ifall nån vet nått billigt batteri man kan använda som räcker ett helt fiskepass? Skulle ju inte vara så kul att bli fast mitt ute på sjön...

    Alla tips uppskattas.
    Skitfiske!

  • #2
    Tycker att du ska välja en så stark motor som möjligt, typ 55lbs. För att du ska kunna köra en hel fiskedag ute på sjön behöver du nog mer än ett batteri, och de billigaste brukar oftast ha billig kvalitet. Ett par Exide, Tudor eller liknande marinbatterier på minst 75Ah/st krävs det nog minst, och kom ihåg att man inte ska ladda ur batterierna till mer än hälften om de är av den vanliga "våta"typen. AGM-batterier går att tömma upp till 80%, men de kostar en bra slant. Jag tror att en liten bensinmotor blir billigare än en elmotor plus batterier och laddare(som ska vara sk smart som känner av batteriet under laddningen).

    Kommentera


    • #3
      Vad väger båten med all utrustning + fiskare?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Erikkw Visa inlägg
        Tjena, ska laga en gammal plast båt till våren och ska använda en elmotor som "main" motor. Det jag undrar är hur stor motor som behövs? Båten är mellan 4-4.5m och den väger väl en 3-400kg. Skulle en sån här räcka? http://www.ssbilbehor.se/minn-kota-e...398-c-158.aspx
        Sen undrar jag ifall nån vet nått billigt batteri man kan använda som räcker ett helt fiskepass? Skulle ju inte vara så kul att bli fast mitt ute på sjön...

        Alla tips uppskattas.
        Skitfiske!
        Hej Erik _Wållberg;

        En MINN KOTA Endura C2-30 passar helt perfekt till din beskrivna båt ovan:

        Minn Kota Endura C2-30 30" är avsedd för små båtar upp till 4,2 m (14 ft) och en totalvikt på max 650 kilo för båt, besättning och personlig utrustning. Den steglöst ställbara rigglängden är 75 cm (30").

        Minn Kota Endura C2-40 36" är avsedd för små och medelstora båtar upp till 5,1 m (17 ft) och en totalvikt på max. 950 kilo för båt, besättning och personlig utrustning. Den steglöst ställbara rigglängden är 90 cm (36").

        Som "drivmedel" till MINN KOTA fiskemotorerna rekommenderas bl.a. TUDOR NAUTICA 12 volts marinbatterier på 80 Ah (amperetimmar). Ett marinbatteri eller ett fritidsbatteri är konstruerat för att tåla många djupurladdningar under 6-7 års tid. Ett vanligt startbatteri är konstruerat för att släppa mycket ström ifrån sig under några sekunder vid varje starttillfälle och tål inte många djupurladdningar utan att märkbart förlora i kapacitet och livslängd. Därför är ett vanligt startbatteri olämpligt till att driva en elektrisk båtmotor.

        Med en batteriladdare som laddar 8-10 amper vid 12 volts spänning laddar du upp ett 80 Ah marinbatteri under natten efter en hel dags fiske ute på sjön med din båt.

        Exempel: Minn Kota Endura C2-30 30" har 5 hastighetslägen framåt och 3 bakåt. Endura C2-30 30" utvecklar 13,6 kp, 9,1 kp, 6,3 kp, 4,5 kp och 3,6 kiloponds dragkraft och förbrukar då 30, 20, 14, 10 och 8 amper vid 12 volts spänning. Vill du ha reda på hur lång tid du kan köra med motorn dividerar du batteriets amperinnehåll (kapacitans) med strömförbrukningen vid respektive hastighet. Om du har 80Ah och motorn drar 30 amper vid högsta fart dividerar du 80 med 30 och får en gångtid på 2,67 timmar. Vid läge 3 där motorn drar 14 amper dividerar du 80 med 14 och får en gångtid på 5,71 timmar. Vid läge 1 kör du alltså 80:8 = 10 timmar. Sammanfattningsvis är det bäst att köpa ett eller två marinbatterier för att få så lång gångtid som möjligt eller för kunna trolla efter gädda, gös eller öring extra långa trollingpass. Med två marinbatterier kan du köra dubbelt så länge, dvs mellan 5,3 och 20 timmar på en laddning.

        Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!

        http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Erik _Wållberg;

          En MINN KOTA Endura C2-30 passar helt perfekt till din beskrivna båt ovan:


          www.trumman.com

          I teorin stämmer det du säger riktigt bra, men i verkligheten?

          Börjar det blåsa så kommer motorn inte ha mycket fart, och man är tvungen att styra en massa, har du en större motor så går båten rakare i vind då den har mer fart/kraft.

          Dessutom har man ju mer fart om det verkligen behövs.


          Mitt råd är att köpa en 45-50pundare, och köra på lägre varvtal, för då kommer du kunna trolla i rätt fart i motvind utan att ligga med full gas.

          Kommentera


          • #6
            Kan rekommendera biltemas agm batterier, har god erfarenhet av dessa. Dock inte till elmotor, men andra uppgifter där det får jobb hårt... Har ett 95 ah som töms ganska djupt innan det laddas, fungerar hur bra som helst ......... mycket batteri för pengarna, men det finns säkert dyrare och bättre också....

            http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...batteri-80700/

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
              I teorin stämmer det du säger riktigt bra, men i verkligheten?

              Börjar det blåsa så kommer motorn inte ha mycket fart, och man är tvungen att styra en massa, har du en större motor så går båten rakare i vind då den har mer fart/kraft.

              Dessutom har man ju mer fart om det verkligen behövs.


              Mitt råd är att köpa en 45-50pundare, och köra på lägre varvtal, för då kommer du kunna trolla i rätt fart i motvind utan att ligga med full gas.
              Håller med,
              Och det var väl en 45:a han länkade till....räcker kanske....men som "main motor" skulle mitt val ALLTID falla på minst en
              55:a i sämsta fall och en liten bensinare i bästa på en sån båt.....
              Never let your memories be greater then your dreams...

              I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                Håller med,
                Och det var väl en 45:a han länkade till....räcker kanske....men som "main motor" skulle mitt val ALLTID falla på minst en
                55:a i sämsta fall och en liten bensinare i bästa på en sån båt.....
                Hej Byggarn;

                Nu när du ändå är inne på att Erik Wållberg ska ha en tillräckligt stark Minn Kota elmotor för att kunna åka vattenskidor efter båten kan jag upplysa dig om att det blir billigare och starkare att köpa två Minn Kota Endura C2-30 istället för en Minn Kota Endura C2-55. Då kan Erik W. montera de två Endura C2-30 "Side By Side" på akterspegeln till sin 4-meters båt. Klara fördelar blir att Erik får 10 valbara hastighetslägen att kalibrera in trollingfarten med och dessutom en reservmotor om den ena skulle börja spöka av någon anledning...

                Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!

                http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
                Old Firehand

                www.trumman.com

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Byggarn;

                  Nu när du ändå är inne på att Erik Wållberg ska ha en tillräckligt stark Minn Kota elmotor för att kunna åka vattenskidor efter båten kan jag upplysa dig om att det blir billigare och starkare att köpa två Minn Kota Endura C2-30 istället för en Minn Kota Endura C2-55. Då kan Erik W. montera de två Endura C2-30 "Side By Side" på akterspegeln till sin 4-meters båt. Klara fördelar blir att Erik får 10 valbara hastighetslägen att kalibrera in trollingfarten med och dessutom en reservmotor om den ena skulle börja spöka av någon anledning...

                  Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!

                  http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm
                  Old Firehand

                  www.trumman.com
                  Kanske en god ide OF....men det är inte tu tal om saken att en 30:a klarar båten i trollingfart,speciellt efter gös då man med fördel kör i medvind men vid lite blåsigare väder och som "main" motor vid förflyttningar blir den lite för klen.....jag har själv provat på min Jofa Bris som är i samma storlek och vikt med grejer och det blir helt enkelt för dåligt enligt mitt sätt att se det....
                  Never let your memories be greater then your dreams...

                  I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                    Kanske en god ide OF....men det är inte tu tal om saken att en 30:a klarar båten i trollingfart,speciellt efter gös då man med fördel kör i medvind men vid lite blåsigare väder och som "main" motor vid förflyttningar blir den lite för klen.....jag har själv provat på min Jofa Bris som är i samma storlek och vikt med grejer och det blir helt enkelt för dåligt enligt mitt sätt att se det....
                    Hej Byggarn;


                    Det är dina trevliga svar och beställningar hos www.trumman.com som förgyller min tillvaro och håller mig vid liv..

                    Welcome to the Silent World ... a World of Electric Fishing Motors!

                    http://www.trumman.com/fisketips/galleri_39.htm
                    Old Firehand

                    www.trumman.com

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X