Hur stor elmotor behöver man? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur stor elmotor behöver man?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Apropå dubbelmontage med elmotor så har jag faktiskt testat det även om det var länge sedan (sent 70 tal) det var en granne som byggde sig en liten ångbåt av en 5,5m snipa och som reservmotor på den om veden tog slut så satt det 2 st Minn Kota MAG 12/24V och dessa knuffade på snipan riktigt bra de gånger som de behövdes.

    Kanske lite offtopic men ett kul minne från svunna tider ;-)

    Till TS skickar jag mitt standardsvar på denna fråga alltså köp så stor motor som din budget tillåter för man kan aldrig få för stor elmotor på en fiskebåt ;-)

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Apropå dubbelmontage med elmotor så har jag faktiskt testat det även om det var länge sedan (sent 70 tal) det var en granne som byggde sig en liten ångbåt av en 5,5m snipa och som reservmotor på den om veden tog slut så satt det 2 st Minn Kota MAG 12/24V och dessa knuffade på snipan riktigt bra de gånger som de behövdes.

      Kanske lite offtopic men ett kul minne från svunna tider ;-)

      Till TS skickar jag mitt standardsvar på denna fråga alltså köp så stor motor som din budget tillåter för man kan aldrig få för stor elmotor på en fiskebåt ;-)
      Hej Bosse Rospigg;

      På exakt samma sätt gjorde greve Magnus Stenbock (in memoriam) och monterade två Minn Kota Mag Marin 24 volt elmotorer "Side-By-Side" på akterspegeln hos sin 5,5 meters roddbåt nere i Herrborum, S:t Anna skärgård...

      Ett annat alternativ hittar den fiske- och miljöintresserade här ... http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm ...

      Welcome to the Silent World....a Word of Electric Fishing Motors!

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

      www.trumman.com

      Kommentera


      • #13
        Körde dubbelmontage på min Linder 440. Smidigt som bara den.

        Min 36lbs krånglade och fick ny på garanti som höll ett par dagar och fick en tredje. Det slutade med att de två trasiga blev en hel och vips satt 2x36lbs på akterspegeln.

        Blev väldigt kursstabil med den ena ställd rakt fram och styrning med en.

        Höll på bygga ett reglage som gick till vardera motor så istället för att använda rorkult så reglerades strömmen med en ratt.

        Funkar om det inte blåser så mycket men insåg att det inte var värt mödan att bygga på en 440 så den byttes ut ganska snart.
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #14
          Håller på och funderar på detta med.
          Innan jag kom till denna tråden var jag rätt säker på en terrova bt80 24v, men nu är jag inte säker längre.
          Det som är bra är 60” rigglängd vilket jag bedömer mig behöva (antar att det räknas från underkant på elmotorn) men en sån stor motor behöver två batterier, och jag har bara plats för 2x80-90ah. Blir kanske för lite? Utan att såga och förstöra i båten dvs.
          men en 12v 55a? Kanske blir för klen, eller svårt att få tag på med 60” rigglängd.
          Svåra val
          Har en ryds 480 styrpulpet. Vet inte vad den väger, men rätt bastant är den ju.

          Tankar?
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #15
            Rigglängden är ett problem för oss med vanliga allroundbåtar med höga fribord, särskilt påtagligt med BT modellen av elmotor där ”rullmekanismen” stjäl en decimeter, var gränsfall redan med den gamla utan denna funktion.

            Kommentera


            • #16
              Ja det blev en 60” får väl se hur det går
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #17
                Jag har 54 och går det lite vågor är propellern i luften, även om jag står i fören.

                Kommentera


                • #18
                  Instämmer med de som säger att du ska skaffa så stark motor som är praktiskt/ekonomiskt möjligt. Har själv en Minn Kota Endura Max 55lbs. Används på olika båtar eftersom jag fiskar från hyrda och lånade båtar. Är sjön jag fiskar i hyfsat stor(som t.ex Tavelsjön), och det är 8-9m/sek i byarna(vilket det är titt som tätt) så är båten väldigt svårmanövrerad. Och om det ska vara färd i motvind så måste jag vrida reglaget på full effekt för att det ska hända nåt.
                  All you need is Lubb.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Erikkw Visa inlägg
                    Tjena, ska laga en gammal plast båt till våren och ska använda en elmotor som "main" motor. Det jag undrar är hur stor motor som behövs? Båten är mellan 4-4.5m och den väger väl en 3-400kg.

                    Skulle en sån här räcka? http://www.ssbilbehor.se/minn-kota-e...398-c-158.aspx
                    Sen undrar jag ifall nån vet nått billigt batteri man kan använda som räcker ett helt fiskepass? Skulle ju inte vara så kul att bli fast mitt ute på sjön...

                    Alla tips uppskattas.
                    Skitfiske!
                    Hej Erik;

                    Ska du använda motorn till positionsfiske duger en MINN KOTA ENDURA C2-30....http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm ....
                    Ska motorn användas till trolling kan du gå upp ett steg i storlek.....

                    Old Firehand
                    Leif Engström

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X