Hydrofoil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hydrofoil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hydrofoil

    När man läser om produkten låter det ju som ett bra tillbehör.
    Bättre bränsleekonomi, tidigare planingströskel bl.a bl.a

    När ja läser om det känns det som en grej ja får lust att testa bara för att..

    Men hur e det i verkligheten?

    http://www.watski.se/Hydrofoil-XRIII-75Hk-1130S

    t.ex
    Senast ändrad av KalleTking; 2014-06-29, 06:24.
    I varje motgång finns ett frö till framgång.....

  • #2
    Hej Kalle !

    Har du bekymmer med gången i din båt ? Om inte låt bli.

    Dessa satans påhäng har bara fördel på båtar som har planingsbekymmer och problem med gångläge mm. Dom är som stödhjul på en cykel. När du väl kan cykla och det fort är dom bara i vägen. Men även om man har problem så är ett annat satans påfund i alla fall bättre och det är reglerbara trimplaner. Gör i princip samma sak som denna men mer effektivt och dom sitter på båten

    Principen är enkel. om båten går fort 20/25 knop å mer så är allt som du släpar i vattnet bromsande och drar bränsle.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      [QUOTE=Exxet;936262]Hej Kalle !

      Har du bekymmer med gången i din båt ? Om inte låt bli.

      Dessa satans påhäng har bara fördel på båtar som har planingsbekymmer och problem med gångläge mm. Dom är som stödhjul på en cykel. När du väl kan cykla och det fort är dom bara i vägen. Men även om man har problem så är ett annat satans påfund i alla fall bättre och det är reglerbara trimplaner. Gör i princip samma sak som denna men mer effektivt och dom sitter på båten

      Principen är enkel. om båten går fort 20/25 knop å mer så är allt som du släpar i vattnet bromsande och drar bränsle.[/QUOTE

      Hej, nej jag har inga problem. En Q390 med e-tec 30. Jag blev bara lite nyfiken då det låter bra i texten om sådana.
      Visst att båten gärna galopperar lätt om man trimmar ut lite men det är väl inget en sådan vinge kan göra nåt åt?
      I varje motgång finns ett frö till framgång.....

      Kommentera


      • #4
        En hydrofoil hjelper ikke på "galoppering". Derimot er de glimrende å bruke på båter som er baktunge og trege i plan. Jeg har aldri brukt modellen du linker til, men bruker en annen variant selv.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Jag fick för mig att testa för ett tag sedan då jag snubblade på företeelsen igen och igen, har haft båten i 5-7 år och den är väl inte optimalt byggd, typad för 30hk 2t, och då orkar den knappt plana.
          Bytte upp mig till 40hk 2t med trimtilt och det gjorde underverk, men den har alltid varit trög och seg att få upp i plan. Speciellt med folk i båten. Väl planande så gör den 25kn ungefär, något mindre med ett par personer.
          Det är en ryds 480 RSI -2005
          Jag valde seaseas hydrofoil/ trimfena. Mycket billigare än den du länkar till med.
          Men det kanske är skillnad i egenskaper, det vet jag inte.

          Hur gick båten sen då?
          Jag har provat en gång sen jag satte på fenorna, då ensam i båten tyvärr.
          Men den är mycket stabilare i långsam fart, båten håller inte på och slingrar sig så man får kompensera med ratten hela tiden, dvs i 0 till 5-6kn. Trevligt faktiskt.

          Sen planar båten mycket tidigare, och man kan ligga och plana redan från 6-8 kn, och det känns som båten liksom är lättare men stabilare. Också trevligt

          Slutligen så går båten inte långsammare, utan håller fortfarande 25,5kn med mig i båten bara, med hemlängtan och sketenödig, så ingen skillnad där, kanske tom någon tiondel bättre.

          Jag är supernöjd.
          Senast ändrad av Bowen; 2014-06-29, 07:34.
          Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
          &

          Fiskesnacks AbborrFemma 2020
          ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
          Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

          -Okänd

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
            En hydrofoil hjelper ikke på "galoppering". Derimot er de glimrende å bruke på båter som er baktunge og trege i plan. Jeg har aldri brukt modellen du linker til, men bruker en annen variant selv.
            Jag har läst att hydrofoil skall motverka galopp med enligt www , men du vet säkerligen vad du talar om. Jag är nämligen inte säker på om det blev bättre på min båt, den galloperande en del innan jag tyckte man nådde möjlig toppfart.

            Funderade just över det vid min provkörning, men kunde inte bestämma om det blivit mätbart bättre.
            Senast ändrad av Bowen; 2014-06-29, 07:35.
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #7
              Jag var på en göstävling förra året och såg ett likadant ekipage som jag har själv. Han hade det på sin motor. Men detta var innan ja ens tänkt tanken så jag frågade honom inget om det. Risken finns att jag provar och skaffar mig en egen uppfattning. Nyfiken som man är så kommer detta gnaga lite i skallen tills jag provat antagligen
              I varje motgång finns ett frö till framgång.....

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
                Jag var på en göstävling förra året och såg ett likadant ekipage som jag har själv. Han hade det på sin motor. Men detta var innan ja ens tänkt tanken så jag frågade honom inget om det. Risken finns att jag provar och skaffar mig en egen uppfattning. Nyfiken som man är så kommer detta gnaga lite i skallen tills jag provat antagligen
                Blir billigare att köpa stödhjul till cykeln och prova. Blir otroligt stadig i låga farter kan nästan cykla stillastående.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

                Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
                  Jag har läst att hydrofoil skall motverka galopp med enligt www , men du vet säkerligen vad du talar om. Jag är nämligen inte säker på om det blev bättre på min båt, den galloperande en del innan jag tyckte man nådde möjlig toppfart.

                  Funderade just över det vid min provkörning, men kunde inte bestämma om det blivit mätbart bättre.
                  En liten presisering: Forutsatt at motoren har riktig lengde på motorstammen i forhold til båtens akterspeil, og riktig høyde på akterspeilet, vil ikke en hydrofoil hjelpe på galoppering.

                  Hydrofoilen skal være over vann når båten er skikkelig i plan, ergo kan den ikke hjelpe på galoppering. Den eneste måten å stabilisere båten i plan med hydrofoilen er at hydrofoilen går i vannet i plan, og det er ikke noen god løsning med tanke på motstanden i vannet.

                  Det som hjelper på galoppering er litt mer komplisert.... Korrekt vektfordeling er et sted å starte, elektrisk trim et annet og ikke minst et veldesignet skrog med korrekt motorstørrelse.
                  Team Colibri

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
                    En liten presisering: Forutsatt at motoren har riktig lengde på motorstammen i forhold til båtens akterspeil, og riktig høyde på akterspeilet, vil ikke en hydrofoil hjelpe på galoppering.

                    Hydrofoilen skal være over vann når båten er skikkelig i plan, ergo kan den ikke hjelpe på galoppering. Den eneste måten å stabilisere båten i plan med hydrofoilen er at hydrofoilen går i vannet i plan, og det er ikke noen god løsning med tanke på motstanden i vannet.

                    Det som hjelper på galoppering er litt mer komplisert.... Korrekt vektfordeling er et sted å starte, elektrisk trim et annet og ikke minst et veldesignet skrog med korrekt motorstørrelse.
                    Intressant, det måste jag kolla nästa gång jag tar båten, ingen aning om motorn är helt rätt inpassad, men jag antar det då den är samma storlek som orginalmotorm som båtarna såldes med.
                    En sak jag tror jag märkte var att en gång skar båten lite fel vilket gjorde att båten sen körde vinklat/ inte plant kändes det som. Undra om det är ett vanligt problem när man kör med dessa grejer?

                    Denna typen har jag förövrigt:

                    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	75,4 KB
ID:	1773977

                    Vingar som är vinklade uppåt.

                    Verkar finnas massor av typer, kanske skulle man prova flera, men så roligt är det kanske inte att slänga ut massa hundringar.
                    Senast ändrad av Bowen; 2014-06-29, 10:14.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X