Hjälp med Serieparallellkoppling av 4 st batterier för 24v elmotor. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med Serieparallellkoppling av 4 st batterier för 24v elmotor.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hjälp med Serieparallellkoppling av 4 st batterier för 24v elmotor.

    Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag kan koppla utan att jag får kortslutning eller bränner motorn eller annat hemskt!
    Jag har hittat denna bild och beskrivning på nätet men undrar om jag måste koppla plus och minus till någon form av terminal som det ser ut på bilden och därifrån till elmotorn eller om jag kan koppla till några av polerna direkt på batteriet i stället och i så fall vilka som är lämplig?
    Lär väl då även ha en kabel mellan minus och minus på de vänstra och plus och plus på de högra?

    Click image for larger version

Name:	Screenshot_2015-03-09-07-20-56.png
Views:	1
Size:	376,6 KB
ID:	1837552

    Mina är dock 12v 80 ah styck, så det jag vill ha ut är 24v 160 ah
    sigpic

  • #2
    Click image for larger version

Name:	batteri.png
Views:	1
Size:	43,2 KB
ID:	1777244

    Enkel beskriving på hur man kopplar om man vill ha 24 volt men det blir bara 80 Ah

    För och få 160 Ah så behövs det 2 st 160 Ah batterier,
    vid paralellkoplling så dubblar man Ah och vid seriekoppling så dubblas Volten.

    /Peter

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Knodden Visa inlägg
      Jag har hittat denna bild och beskrivning på nätet men undrar om jag måste koppla plus och minus till någon form av terminal som det ser ut på bilden och därifrån till elmotorn eller om jag kan koppla till några av polerna direkt på batteriet i stället och i så fall vilka som är lämplig?
      Lär väl då även ha en kabel mellan minus och minus på de vänstra och plus och plus på de högra?

      Mina är dock 12v 80 ah styck, så det jag vill ha ut är 24v 160 ah
      Nej du behöver ingen terminal som bilden visar. Du kopplar helt enkelt samman de 2 serikopplade bankerna med varandra + mot + och samma på minuspol och ansluter din motor på valfri bank utav dessa.

      Och precis som du säger så blir 4 st 80Ah där 2 och 2 är i serie och dessa par sedan parallellkopplade 24V 160 Ah.

      Lägger till att du bör ta dig en funderar hur du avser att ladda dessa.
      Senast ändrad av Exxet; 2015-03-10, 14:30.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
        Nej du behöver ingen terminal som bilden visar. Du kopplar helt enkelt samman de 2 serikopplade bankerna med varandra + mot + och samma på minuspol och ansluter din motor på valfri bank utav dessa.

        Och precis som du säger så blir 4 st 80Ah där 2 och 2 är i serie och dessa par sedan parallellkopplade 24V 160 Ah.

        Lägger till att du bör ta dig en funderar hur du avser att ladda dessa.
        Får börja med att tacka för hjälpen! Då kan man göra som jag hoppades och trodde. När du säger att man skall koppla elmotorn till samma bank, menar du alltså då om vi utgår från bilden i mitten första inlägg att jag kopplar till minus på det övre vänstra och till plus på det övre högra högra? (eller motsvarande på de nedre) Kan man inte koppla in kors, dvs minus på det övre vänstra och plus på det nedre högra. (eller tvärtom) Har för mig att jag läst något någonstans om att det skulle vara bättre för batterierna då strömmen togs ut jämnare. Men då gällde det nog bara 2 batterier i en parallellkoppling om jag minns rätt, kanske är annat då.

        Har även funderingar på att koppla som på bilden till någon form av kontakt, t.ex. denna
        Click image for larger version

Name:	Screenshot_2015-03-10-18-33-50.png
Views:	1
Size:	398,0 KB
ID:	1777249

        Den skall tydligen klara 100ah, vilket ingen annan infälld kontakt jag funnit gör, vill helst slippa truckkontakt.

        Laddning funderar jag att antingen köpa en 24v laddare och en extra av ovanstående kontakt för att ladda hela paketet på en gång genom att bara plugga in i uttaget. Alternativt 2 st 12v laddare, vilket jag läst någonstans skall gå att använda utan att koppla isär systemet. Men till vilka poler jag då skall koppla har jag för närvarande ingen aning om.

        //Mathias
        sigpic

        Kommentera


        • #5
          Vid en vanlig parallellkoppling anser man att urladdningen mellan de båda batterierna blir mest lika om man tar ut pluskabeln från det ena och minus från det andra. Förmodar att det är samma här... I så fall tar du ut plus ur den övre banken i skissen o minus ur den nedre (eller tvärtom).

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Knodden Visa inlägg
            När du säger att man skall koppla elmotorn till samma bank, menar du alltså då om vi utgår från bilden i mitten första inlägg att jag kopplar till minus på det övre vänstra och till plus på det övre högra högra? (eller motsvarande på de nedre) Kan man inte koppla in kors, dvs minus på det övre vänstra och plus på det nedre högra. (eller tvärtom) Har för mig att jag läst något någonstans om att det skulle vara bättre för batterierna då strömmen togs ut jämnare. Men då gällde det nog bara 2 batterier i en parallellkoppling om jag minns rätt, kanske är annat då.
            //Mathias
            Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
            Vid en vanlig parallellkoppling anser man att urladdningen mellan de båda batterierna blir mest lika om man tar ut pluskabeln från det ena och minus från det andra. Förmodar att det är samma här... I så fall tar du ut plus ur den övre banken i skissen o minus ur den nedre (eller tvärtom).
            Svarar er båda så här. När jag svarade valfri bank så menade jag koppla som du vill, Jag har hört det ni säger och funderade på om jag skulle ge dig det svaret. Att de 2 bankerna ska bli jämnare belastade vet jag faktiskt inte om detta är en bevisbar sanning. Jag har väldigt svårt att se hur det ska spela in om alla batterier ändå är konstant sammankopplade och minsta skillnad i spänning kommer att generera strömövergång. Du ska dock se till att kablaget mellan batterierna är av rejäl dimension, gärna 25 mm2 skadar inte.

            Om du har dessa detaljsfunderingar på belastningen så gäller detta även vid laddning.
            2 st 12v laddare kan du inte nyttja till den kopplingen om jag tänker rätt nu. 2 st 24V laddare funkar vilket innebär att varje laddare försörjer varsin sida alltså 2 seriekopplade batterier. Baksidan med detta är att Laddaren kan då inte skilja på dessa utan ser dom som ett batteri. Har du problem i ett av dom så laddas inget. Fel spänning i ett av dom innebär fel laddning i båda osv. Absolut bäst är 4 separata 12V laddare som försörjer ett batteri var. Fördelen är att varje batteri får just den laddning som det behöver och inte ett medel av de 2 sammankopplade. Alternativt en laddare med 4 separerade utgångar typ WAECO men dessa ställer sig väldigt dyra. Då blir det billigare med 4 st separata Ctek laddare.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

            Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
            51 svar
            6 963 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Flex
            av Flex
             
            Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
            24 svar
            10 375 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Sirre9
            av Sirre9
             
            Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
            10 svar
            3 439 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Maxxim
            av Maxxim
             
            Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
            9 svar
            1 901 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DavidFelmeri  
            Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
            414 svar
            63 366 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg DIFAnders  
            Arbetar...
            X