Hej,
Skulle vilja be om lite råd hur jag ska göra här med min motor som har satt en felkod (2-4) vilket enligt diagnossystemet innebär att CMP-sensorn (kamaxelpositionen) är kass. Motorn startar och går, men går om jag fattat rätt i Fail Safe mode.
Lite bakgrund om det nu kan ha någon betydelse för felkoden som sådan:
Har haft motorn i drygt ett år och den har alltid gått som en klocka. Bytt olja och filter o.s.v. enligt serviceschemat. För två veckor sedan satte jag dit en ny propeller för att den skulle accelerera lite bättre. I fredags fick den nya tändstift. I lördags morse skulle jag ut och fiska (borde legat kvar i sängen) och det blåste rejält rätt in mot rampen. Efter en del meck fick jag sjösatt, men jag var tvungen att göra en rundpall för att få upp fören mot vinden. Det skulle jag inte gjort för där låg en stor sten och min nya fina propeller såg inte så nice ut längre. Trots att en viss frustration infann sig, bestämde jag mig ändå för att fiska och körde iväg. 10 minuter senare börjar motorlarmet att pipa och jag ser att ”Check Engine” lampan blinkar! Motorn går fortfarande som den ska, men jag vänder om och avslutar den dagen!
Frågan som jag har: Jag har ringt runt till de märkesverkstäder som ligger i närheten och jag får ”Roy & Roger svar” i varierande grad. D.v.s. jag får en känsla av att dom inte vet så mycket mer än jag. Är risken stor att båten blir stående där utan att dom får ordning på den, eller kan dom mer än jag kan ana? Hur stor är sannolikheten att diagnossystemet har rätt? Det är ingen jättedyr pryl, en ny CMP-sensor kostar $70-80 och är det värt att chansa på att det verkligen är den som är felet och byta den själv? Det är plättlätt att byta och jag har redan kollat de elektriska kontakterna och allt är kliniskt rent så det verkar inte vara några kontaktproblem...
Hur skulle du göra i det här läget?
Skulle vilja be om lite råd hur jag ska göra här med min motor som har satt en felkod (2-4) vilket enligt diagnossystemet innebär att CMP-sensorn (kamaxelpositionen) är kass. Motorn startar och går, men går om jag fattat rätt i Fail Safe mode.
Lite bakgrund om det nu kan ha någon betydelse för felkoden som sådan:
Har haft motorn i drygt ett år och den har alltid gått som en klocka. Bytt olja och filter o.s.v. enligt serviceschemat. För två veckor sedan satte jag dit en ny propeller för att den skulle accelerera lite bättre. I fredags fick den nya tändstift. I lördags morse skulle jag ut och fiska (borde legat kvar i sängen) och det blåste rejält rätt in mot rampen. Efter en del meck fick jag sjösatt, men jag var tvungen att göra en rundpall för att få upp fören mot vinden. Det skulle jag inte gjort för där låg en stor sten och min nya fina propeller såg inte så nice ut längre. Trots att en viss frustration infann sig, bestämde jag mig ändå för att fiska och körde iväg. 10 minuter senare börjar motorlarmet att pipa och jag ser att ”Check Engine” lampan blinkar! Motorn går fortfarande som den ska, men jag vänder om och avslutar den dagen!
Frågan som jag har: Jag har ringt runt till de märkesverkstäder som ligger i närheten och jag får ”Roy & Roger svar” i varierande grad. D.v.s. jag får en känsla av att dom inte vet så mycket mer än jag. Är risken stor att båten blir stående där utan att dom får ordning på den, eller kan dom mer än jag kan ana? Hur stor är sannolikheten att diagnossystemet har rätt? Det är ingen jättedyr pryl, en ny CMP-sensor kostar $70-80 och är det värt att chansa på att det verkligen är den som är felet och byta den själv? Det är plättlätt att byta och jag har redan kollat de elektriska kontakterna och allt är kliniskt rent så det verkar inte vara några kontaktproblem...
Hur skulle du göra i det här läget?
Kommentera