Suzuki DF50 -2004, check engine + felkod - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki DF50 -2004, check engine + felkod

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki DF50 -2004, check engine + felkod

    Hej,

    Skulle vilja be om lite råd hur jag ska göra här med min motor som har satt en felkod (2-4) vilket enligt diagnossystemet innebär att CMP-sensorn (kamaxelpositionen) är kass. Motorn startar och går, men går om jag fattat rätt i Fail Safe mode.

    Lite bakgrund om det nu kan ha någon betydelse för felkoden som sådan:
    Har haft motorn i drygt ett år och den har alltid gått som en klocka. Bytt olja och filter o.s.v. enligt serviceschemat. För två veckor sedan satte jag dit en ny propeller för att den skulle accelerera lite bättre. I fredags fick den nya tändstift. I lördags morse skulle jag ut och fiska (borde legat kvar i sängen) och det blåste rejält rätt in mot rampen. Efter en del meck fick jag sjösatt, men jag var tvungen att göra en rundpall för att få upp fören mot vinden. Det skulle jag inte gjort för där låg en stor sten och min nya fina propeller såg inte så nice ut längre. Trots att en viss frustration infann sig, bestämde jag mig ändå för att fiska och körde iväg. 10 minuter senare börjar motorlarmet att pipa och jag ser att ”Check Engine” lampan blinkar! Motorn går fortfarande som den ska, men jag vänder om och avslutar den dagen!

    Frågan som jag har: Jag har ringt runt till de märkesverkstäder som ligger i närheten och jag får ”Roy & Roger svar” i varierande grad. D.v.s. jag får en känsla av att dom inte vet så mycket mer än jag. Är risken stor att båten blir stående där utan att dom får ordning på den, eller kan dom mer än jag kan ana? Hur stor är sannolikheten att diagnossystemet har rätt? Det är ingen jättedyr pryl, en ny CMP-sensor kostar $70-80 och är det värt att chansa på att det verkligen är den som är felet och byta den själv? Det är plättlätt att byta och jag har redan kollat de elektriska kontakterna och allt är kliniskt rent så det verkar inte vara några kontaktproblem...

    Hur skulle du göra i det här läget?

  • #2
    Kan det vara så att du verkligen har fel kamaxelposition? Remmen kanske kuggade av smällen?

    Kommentera


    • #3
      Jag hade bytt kamlägesgivaren(cmp), och givetvis oxå propellern. Att köra runt med stukad prop är INTE bra för lager/tätningar mm. Men, det kan ju oxå va som i förra inlägget - att remmen har kuggat, om det nu är rem eller kedja på den motorn har jag ingen aning om.
      Senast ändrad av Team viby; 2015-10-20, 10:58.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar, men det är kamkedja på motorn och det var en mycket mild smäll med motorn på tomgång, så att propellern är egentligen inte stukad men bladen är naggade i kanten så att säga...Den ska absolut bytas ändå. Om kamaxeln faktiskt inte haft rätt position hade det märkts på gången direkt.

        Kommentera


        • #5
          Med båten på land och proppen borttagen så kan du köra motorn för att kolla så inte propelleraxeln skevar, tror iofs att det är svårt att visuellt se en liten stukning på axeln. Sen hade jag bytt cmp:en o hoppats på det bästa.

          Kommentera


          • #6
            Hittade du någon lösning på ditt problem?

            Får samma felkod på min -05a. Går klockrent upp till 4500 varv och sen börjar den gå pulserande och felkod 2-4 kommer upp. Går jag ner till 4000 varv försvinner felkoden och motorn går bra igen.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av DrKnugen Visa inlägg
              Hittade du någon lösning på ditt problem?

              Får samma felkod på min -05a. Går klockrent upp till 4500 varv och sen börjar den gå pulserande och felkod 2-4 kommer upp. Går jag ner till 4000 varv försvinner felkoden och motorn går bra igen.
              Det var ju starkt att hitta det här gamla inlägget :-) I mitt fall var det fel på ett av de nya tändstiften jag satte dit. Jag funderade en stund och tänkte efter på vad jag hade gjort som möjligen skulle kunna ge ett sådant här fel. Sagt och gjort, jag bytte tillbaks till dom gamla stiften och problemet försvann. Köpte 3 st nya stift och felkoden har aldrig återkommit. Jag har fortfarande samma motor och den går fortsatt som en klocka, så här 500 timmar senare...

              Av detta kan man också dra slutsatsen att felkoder inte alltid är att lita på. Något är säkert galet, men det behöver inte vara det som diagnossystemet säger att det är.
              Senast ändrad av Lejestrand; 2021-10-03, 14:40.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 879 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
              6 svar
              5 512 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg karlers
              av karlers
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 293 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 396 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 883 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Arbetar...
              X