Batteri till elmotor.... AGM eller ej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till elmotor.... AGM eller ej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    "Tror" det gör man i kyrkan.
    Om du dammsuger hela nätet så kommer du hitta många batterier som enligt försäljarna är väl anpassade, specialpris, utprovade, testvinnare, arktiskt klimat, klarar djupa urladdningar, cyklingståligt, direkt från fabrik osv osv...

    Mitt tips (som oftast då det gäller det mesta) satsa på utrustning från kända tillverkare, det brukar löna sig i längden.
    En annan sak du bör tänka på är att handla via någon på din hemort.
    Skulle något klatra med dina nya, dyra batterier då är det inte kul att hålla på och skicka dem för en ev reklamation...

    / HenkeW

    Kommentera


    • #12
      Jag har Tudor Exide 80Ah, riktigt bra! Ska ta och köpa ett till någon dag i veckan. Så man har till en hel dags trolling tur på sjön!

      Kommentera


      • #13
        Kör biltema agm . Köpte oxå en regulator och laddar från utombordaren som ger 25 A. Eftersom jag ofta kör en halvtimme-45 min enkel väg och inte trollar så funkar det kanon. Har också monterat voltmeter med knapp så jag kan avläsa spänningen. Är oftast fullladdat när jag förtöjt.

        Kommentera


        • #14
          Oavsett var du köper, om du väljer bara ett batteri så rekommenderar jag ett agm eller Gel, minst110Ah eller vad du klarar, gjort primärt för djupare urladdningar (än vanliga"våta" batterier klarar). Då får du bättre marginaler och därmed livslängd.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
            Kör biltema agm . Köpte oxå en regulator och laddar från utombordaren som ger 25 A. Eftersom jag ofta kör en halvtimme-45 min enkel väg och inte trollar så funkar det kanon. Har också monterat voltmeter med knapp så jag kan avläsa spänningen. Är oftast fullladdat när jag förtöjt.
            Intressant, är det ditt startmotorbatteri du syftar på eller batteriet till elmotorn/båda två?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Intressant, är det ditt startmotorbatteri du syftar på eller batteriet till elmotorn/båda två?
              Startbatteriet i båten är original. Sen kopplade jag in ett skiljerelä (inte en regulator), http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El...la-2000024038/
              Det funkar så att när spänningen över startbatteriet > 13.3 V så släpper den fram ström till det andra batteriet.
              Belastar man elmotorbatteriet så kopplar det ifrån startbatteriet då spänningen är mindre än 12.8 V. Dvs ingen risk att man drar ur startmotorbatteriet. Min voltmeter (http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsi...L_EBM?id=13802) kopplas via liten knapp som sluts när man trycker på den. Då visar den spänningen på elmotorbatteriet. Startbatteriet har jag koll på via ekolodet och motorinstrument.
              Har jag kört länge så brukar jag kolla. Så länge spänningen är över 11.8 volt är läget helt ok. Kommer inte riktigt ihåg hur långt ner man kan belasta men när spänningen sjunker under 11.8 så brukar det inte vara mycket kvar. Men det har inte hänt än. Varje gång jag flyttar mig så "tankar" jag ju på batteriet oxå.
              Senast ändrad av mickedykare; 2016-04-19, 15:17. Anledning: Fel batteri i texten

              Kommentera


              • #17
                Vilka tillverkare är pålitliga att satsa på då?
                Vill nog helst ha endast ett batteri. Men om det blir billigare och mer fördelaktigt med två så kör jag ju på det.

                Kommentera


                • #18
                  Exide/Tudor och Varta är väl kända i vart fall. Svårt att säga om du bör välja 1 eller 2 batterier eller hur många Ah du kan behöva.

                  Båten vet vi om men inte användningen. Trolling efter långsam gös eller snabb gädda, transport mellan fiskeplatserna eller både ock eller snarare bara ankring och korta förflyttningar? Hur många timmar fiskar du vanligen? Tänker du köra elmotor även när det blåser bra och blåser det ofta friskt? Ska du ladda i båten eller plocka hem batterierna efter varje tur för laddning?

                  Svaren på dessa frågor ger vägledning. Har du riktigt tur kan du klara dig med ett 80Ah batteri men sannolikt behöver du mer, ett 80Ah batteri ger dig ca 40 Ah att konsumera (inte mycket alls om du trollar) om du väljer ett billigare vätskebatteri, mer om agm/Gel.

                  Båten är lätt men kan då istället vara en "vindfång" som kräver sina Ah för att hålla emot i vinden...
                  Jag valde 2x80Ah Gel till en ngt tyngre/större båt även om jag inte trollar i huvudsak men det blåser och jag fiskar långa pass.

                  Batteriångest är inte kul och underkapacitet kan blir dyr om du ofta råkar djupurladda... Få ångrar en fet batteribank men många byter upp sig...

                  Ett tips är att om du trollar i tuffare motvind, använd bensinmotorn och styr med elmotorn, det spar ampere
                  Senast ändrad av anteman; 2016-04-19, 20:28.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Exide/Tudor och Varta är väl kända i vart fall. Svårt att säga om du bör välja 1 eller 2 batterier eller hur många Ah du kan behöva.

                    Båten vet vi om men inte användningen. Trolling efter långsam gös eller snabb gädda, transport mellan fiskeplatserna eller både ock eller snarare bara ankring och korta förflyttningar? Hur många timmar fiskar du vanligen? Tänker du köra elmotor även när det blåser bra och blåser det ofta friskt? Ska du ladda i båten eller plocka hem batterierna efter varje tur för laddning?

                    Svaren på dessa frågor ger vägledning. Har du riktigt tur kan du klara dig med ett 80Ah batteri men sannolikt behöver du mer, ett 80Ah batteri ger dig ca 40 Ah att konsumera (inte mycket alls om du trollar) om du väljer ett billigare vätskebatteri, mer om agm/Gel.

                    Båten är lätt men kan då istället vara en "vindfång" som kräver sina Ah för att hålla emot i vinden...
                    Jag valde 2x80Ah Gel till en ngt tyngre/större båt även om jag inte trollar i huvudsak men det blåser och jag fiskar långa pass.

                    Batteriångest är inte kul och underkapacitet kan blir dyr om du ofta råkar djupurladda... Få ångrar en fet batteribank men många byter upp sig...

                    Ett tips är att om du trollar i tuffare motvind, använd bensinmotorn och styr med elmotorn, det spar ampere
                    Fiskar nästan enbart gädda. Trollar lite ibland, verkligen inte hela tiden. Blir väl en del användande för ankring och förflyttning på stället så att säga. Större sträckor körs med bensinaren. Fiskar vanligen 3-6 timmar/gång.

                    Tar aldrig ur batteriet från båten utan sätter den på laddning direkt när jag kommer hem när batteriet är i båten.

                    Kommentera


                    • #20
                      Vi brukar också fiska runt 6 timmar per tur och då räcker mitt 80Ah maringelbatteri utan problem. Men å andra sidan trollar vi aldrig. Däremot måste vi alltid när det blåser lite, köra på högsta växeln för att få båten(en Quintrex 385:a) att gå dit man vill. Jag räknar lite grovt att man kör runt 10 minuter per timme med elmotorn, vilket gör ca en timmes körning under en fisketur. Och då elmotorn drar ca 40A så töms batteriet bara till hälften, vilket är bra för livslängden.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 980 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 393 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 446 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 905 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X