Batteri till elmotor.... AGM eller ej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till elmotor.... AGM eller ej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Hm, jag hoppas att någon med bara ett batteri på ca 100 Ah som fiskar ungefär som du, kan svara på ifall de blivit Ah-torsk under en fisketur... Mindre än ca 100Ah skulle jag inte satsa på iaf...

    Ja det gick ju fort! Tänk på att ett maringelbatteri på 80Ah grovt motsvarar ett "vanligt" 100Ah vätskebatteri i tillgängliga amperetimmar, kanske ngt mer...
    Senast ändrad av anteman; 2016-04-19, 21:25.

    Kommentera


    • #22
      Jag har Tudor Exide 80 AH. Jag kör 90% bara trolling. Det räcker i 3-4h beroende på väder och växel. Men ska köpa ett till så kan jag vara ute dubbelt så länge. Hade jag inte trollat så tror jag att batteriet hade klarat sig riktigt många timmar! Men allt beror ju på hur mycket man använder motorn

      Kommentera


      • #23
        Om du är skötsam och tar hand om dina prylar så tycker jag du ska ha ett sånt här:
        http://www.batteriexpressen.se/produ...ategory_id=243
        Kräver regelbunden tillsyn och vattenpåfyllning men som förbrukarbatteri så är det bäst.
        Nu blev det inte sådana för mig i nya båten av div anledningar utan kör Exide marine agm.

        Kommentera


        • #24
          Jag har kört ett par år med Biltemas AGM 80ah och det har funkat helt OK
          Men jag trollar inte utan har bara elmotorn till förflyttningar.
          Har även samma batteri i husvagnen.

          Kommentera


          • #25
            Alltså hur är det egentligen med Biltemas AGM-batterier. Är dom till för detta användningsområde?

            Kommentera


            • #26
              Ja Trojan är välrenommerade. Den tråkiga sanningen kring batterier är ju att så gott som samtliga funkar bra i början, dvs några år om man laddar vettigt.

              Ett batteri som funkat "klockrent" i två år säger säger alltså inte speciellt mycket om det batteriet... Hade någon förväntat sig något annat?
              Det ska väl alla batterier klara om de laddas rätt och regelbundet... Kan man säga detsamma om 5-7 år så börjar det likna något...

              Det är ju först efteråt man kan dra några eventuella slutsatser om t ex de gelbatterier jag köpte gav mig de utökade antal laddcykler som föregivits.
              Andra skäl till mitt val var att equipment gel ska klara av djupurladdningar bäst av alla batterityper (våta/agm/Gel) och att de inte kan läcka...

              Mina 160Ah (av vikt/utrymmesskäl mitt max) är inte jättemycket på blåsiga Mälaren och ett blandat 8 timmarspass, då kan förmågan att klara djupurladdningar vara det som räddar batterierna...och ger dem en rimlig livslängd. Mina mätningar av spänningen hemma efter fisketurer visar iaf att jag
              inte varit nära gelbatteriers nedre risknivåer... Fast visst, alla djupare ampereuttag påverkar ju ett batteris möjliga antal laddcykler även om de är ovanligt många för gelbatterier...
              Senast ändrad av anteman; 2016-04-21, 21:59.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av jotinho Visa inlägg
                Alltså hur är det egentligen med Biltemas AGM-batterier. Är dom till för detta användningsområde?
                Det står ju ingenting om marint bruk i katalogen, bara vilka bilar de passar. Men Biltema har ju bra garantier så det är väl bara att prova. Och det finns ju de som är nöjda med dem. Men läs här om skillnaden mellan olika AGM batterier av märke Optima, alla är Blue Top och marinbatterier, men ett är bara för start medan de andra för både start och förbrukning: http://www.optimabatteries.com/en-us...starting-only/

                Kommentera


                • #28
                  Biltema lämmnar ju hela 4 års garanti på deras AGM batterier, så dom kan ju inte vara så dåliga.
                  Skulle dom få för många garantiärenden på en vara så borde man ju plocka bort den ur sortimentet, och dessa batterier
                  har dom ju haft några år nu.

                  Kommentera


                  • #29
                    Lång garantitid behöver inte per automatik betyda att det är jäkligt bra produkter.
                    En riktigt bra vara behöver inte ha extremt lång garantitid, för den ska helt enkelt inte gå sönder.

                    / HenkeW

                    Kommentera


                    • #30
                      Sedan ska man väl inte heller glömma att garantin oftast gäller enbart tillverkningsfel, inte felaktigt bruk eller normalt slitage.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 980 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 393 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 446 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 905 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 397 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X