Batteri till elmotor.... AGM eller ej - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Batteri till elmotor.... AGM eller ej

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Batteri till elmotor.... AGM eller ej

    Tja!
    Ska köpa batteri till mitt ekipage (Linder Sportsman 400 och en Motorguide Xi5-55 12V). Jag är inne på två spår.

    Antingen ett Biltema AGM 95Ah.
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...AH-2000029894/

    Eller två stycken Tudor Exide 80Ah.
    http://www.ofc.nu/tudor-batteri-dual...848-c-153.aspx

    Vad skulle ni satsat på? Vad är för och nackdel med dom båda alternativen?

    Tack på förhand!
    Senast ändrad av jotinho; 2016-04-19, 07:34.

  • #2
    Av de två alternativen skulle jag välja Tudor/Exide då det är ett marinbatteri som är konstruerat för konstant belastning av den typen som elmotorer gör. Biltemas AGM-batteri däremot är ett bilbatteri konstruerat för stora men kortvariga strömuttag. Om du väljer ett AGM-batteri så ska det vara konstruerat för marint bruk.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
      Av de två alternativen skulle jag välja Tudor/Exide då det är ett marinbatteri som är konstruerat för konstant belastning av den typen som elmotorer gör. Biltemas AGM-batteri däremot är ett bilbatteri konstruerat för stora men kortvariga strömuttag. Om du väljer ett AGM-batteri så ska det vara konstruerat för marint bruk.
      Aha... Har du något bra tips på ett sådant AGM-batteri?

      Kommentera


      • #4
        Kan inte tipsa om något AGM-batteri då jag inte har några erfarenheter av ett sådant. Själv har jag ett 80Ah maringelbatteri sedan 5 år tillbaka som har funkat utan problem.
        http://shop.batteriexpressen.se/prod...ategory_id=243
        Kom också ihåg att en bra sk smartladdare(typ Ctek) är minst lika viktig som själva batteriet.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
          Kan inte tipsa om något AGM-batteri då jag inte har några erfarenheter av ett sådant. Själv har jag ett 80Ah maringelbatteri sedan 5 år tillbaka som har funkat utan problem.
          http://shop.batteriexpressen.se/prod...ategory_id=243
          Kom också ihåg att en bra sk smartladdare(typ Ctek) är minst lika viktig som själva batteriet.
          Hade gärna kört på ett GEL-batteri. Dock har jag satt budgeten till max 2000:- (kan ju gå upp nån hundring om så är fallet). Har en lite mindre Ctek för tillfället (xs 3600). Men ska skaffa en bättre.

          Kommentera


          • #6
            Inte heller något svar på agm eller ej, men om du kommer bära runt mycket på batterierna rekommenderar jag att köpa några 80ah batterier med bra handtag istället för ett stort och tungt.. Små batterier är ju oftast mer lättplacerade i båten med.
            Själv har jag 2st 110ah batterier med dåliga handtag som skär in i händerna som jag måste ta hem och ladda efter varje tur, och har en bit att bära mellan bilen och båten.. Ångrar bittert att jag inte köpte 3st 80ah istället.

            Kommentera


            • #7
              Då väljer du Tudor/Exide, de kommer att funka utmärkt. Men då måste du skaffa ett par laddare på minst 7A(eller en laddare med stor kapacitet, beror väl mycket på vilket som blir billigast), helst större om du ska fiska flera dagar i sträck. För om du tömmer båda batterierna till max rekommenderade 50% så hinner inte en 3,6A laddare ladda ett batteri fullt över natten, och du har ju två st som ska laddas.

              Kommentera


              • #8
                https://www.autobatterienbilliger.de...0-Gel-G80-80Ah
                Väldigt prisvärt men kostar en slant. Tog en vecka hem och ca 250kr i frakt.

                Slår vanliga Exide Marinbatterier med råge vad gäller Ah uttag och laddcykler, ffa om du laddar med bra laddare... och gel kan inte rinna ut på ditt aluskrov...

                Jag laddar 2x80 med en Exide 7A laddare och det har funkat.
                En gång när jag skulle fiska dagen efter så höll den fortfarande på att ladda batterierna... Så en Exide 15A kan kapa några timmar.

                Å andra sidan verkar flera på FS nöjda med vanliga Tudor Exide 80Ah fast den bör rimligen vara markant mer begränsad vad gäller djupurladdningar...

                Kommentera


                • #9
                  Jag har kört dubbla biltema agm i 24v koppling på bustern i 3 eller 4 år nu (kommer inte ihåg exakt). Dom släpar lätt runt 1.5 ton båt tre dagars spinnfiske utan att jag behöver ladda. Dom verkar också hålla för upprepade hårda turer i 1-2m sjö, dvs 20-30knop.

                  Se till att du får med dig friska batterier hem, dvs kontrollmät spänningen i butik så dom är fullladdade och satsa på en bra laddare. Jag laddar med dubbla ctek m200.


                  anders@gäddfiske.se
                  Anders @ gäddfiske.se

                  Kommentera


                  • #10
                    Vad tror ni om detta batteri?
                    http://www.voltpower.se/fi/agmgel-ba...-v-115-ah.html

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 965 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X