Montera fäste till elmotor i fronten? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera fäste till elmotor i fronten?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Montera fäste till elmotor i fronten?

    Tjena! Nu ska jag äntligen hänga på min Watersnake på min Ryds430GT och skulle behöva lite tips från nån som har erfarenhet av detta eller liknande (Se bifogade bilder)

    Jag funderar på tre saker:

    1. Ska jag ta upp hål för inspektionslucka ovanifrån och karva bort flytskum för att fästa snabbfästet med genomgående bult, mutter och bricka?

    2. Räcker det med typ skivankare liknande Molly? Har hört att det finns med expanderande gummi. Då slipper man ju ta upp ett hål?

    3. Kan man montera fästet snett så man behåller en sittplats längst fram? Egentligen behövs inte det då vi max är två när elmotorn ska användas.

    Click image for larger version

Name:	wsn1.jpg
Views:	1
Size:	738,4 KB
ID:	1847293
    Senast ändrad av Stefan R; 2016-09-06, 15:21.

  • #2
    Ursprungligen postat av Stefan R Visa inlägg
    Tjena! Nu ska jag äntligen hänga på min Watersnake på min Ryds430GT och skulle behöva lite tips från nån som har erfarenhet av detta eller liknande (Se bifogade bilder)

    Jag funderar på tre saker:

    1. Ska jag ta upp hål för inspektionslucka ovanifrån och karva bort flytskum för att fästa snabbfästet med genomgående bult, mutter och bricka?

    2. Räcker det med typ skivankare liknande Molly? Har hört att det finns med expanderande gummi. Då slipper man ju ta upp ett hål?

    3. Kan man montera fästet snett så man behåller en sittplats längst fram? Egentligen behövs inte det då vi max är två när elmotorn ska användas.

    [ATTACH=CONFIG]89651[/ATTACH]
    Hej Stefan;

    Du bör nog förstärka fördäcket genom att med genomgående rostfri bult skruva fast bygg- eller marinplywood både på ovan och undersidan. Här ser du ett av våra elmotormontage från förr.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm..

    Och här ser du ett ännu tidigare frontmontage av elmotor .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm ..

    Old Firehand

    www.trumman.com
    Senast ändrad av Old Firehand; 2016-09-06, 17:50.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Stefan;

      Du bör nog förstärka fördäcket genom att med genomgående rostfri bult skruva fast bygg- eller marinplywood både på ovan och undersidan. Här ser du ett av våra elmotormontage från förr.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm..

      Och här ser du ett ännu tidigare frontmontage av elmotor .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm ..

      Old Firehand

      www.trumman.com
      Skulle gärna vilja ha det lite snyggt också. Med all respekt har jag bläddrat igenom dina fina bilder innan men ser inte alls hur det är gjort... men mycke gäddor är det vill gärna ha tips från nån med ungefär samma båttyp. Har sett flera bilder på nätet utan nån extra plywood ovanpå
      Tack för tips och svar!

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Hej Stefan;

        Du bör nog förstärka fördäcket genom att med genomgående rostfri bult skruva fast bygg- eller marinplywood både på ovan och undersidan. Här ser du ett av våra elmotormontage från förr.. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_18.htm..

        Och här ser du ett ännu tidigare frontmontage av elmotor .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_34.htm ..

        Old Firehand

        www.trumman.com

        fast båten på bilden har ingen "plattform" längst fram...

        till Ts
        går det att stå där fram?

        jag skulle sågat ut för inspektionslucka på kanten som går in mot båten, sen beroende på hur det der ut där inne, ev. fäst snabbfästet med 2 reglar av valfritt material,.

        är det ens skum där fram?

        Jag har ingen frontmonterad motor, men en front på samma sätt som din, och det är inga problem att stå på den, så fram med hålsåg för inspektionslucka

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
          fast båten på bilden har ingen "plattform" längst fram...

          till Ts
          går det att stå där fram?

          jag skulle sågat ut för inspektionslucka på kanten som går in mot båten, sen beroende på hur det der ut där inne, ev. fäst snabbfästet med 2 reglar av valfritt material,.

          är det ens skum där fram?

          Jag har ingen frontmonterad motor, men en front på samma sätt som din, och det är inga problem att stå på den, så fram med hålsåg för inspektionslucka
          Jo den går att stå på..... men är väl egentligen bara för att ta ett mellansteg när man går i

          Enligt vad jag vet så ska 430Gt vara fylld med skum överallt men jag kanske har fel Inspektionslucka på kanten har jag inte ens tänkt på... får kolla om den är tillräckligt bred för en lucka som får in en hand. TACK!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Stefan R Visa inlägg
            Jo den går att stå på..... men är väl egentligen bara för att ta ett mellansteg när man går i

            Enligt vad jag vet så ska 430Gt vara fylld med skum överallt men jag kanske har fel Inspektionslucka på kanten har jag inte ens tänkt på... får kolla om den är tillräckligt bred för en lucka som får in en hand. TACK!
            tror faktiskt 2 aluprofiler för att sprida ut vikten tite mer hade räckt, nästan så att ett gäng rejält stora brickor räcker

            Kommentera


            • #7
              Lägg profiler av rostfritt eller alu på insidan och en snygg formskuren plåt av samma material på ovansidan sen kan du bogsera pråmar med installationen. Förutsatt att du sätter inspektionslucka. Finns både runda och rektangulära.

              Kommentera


              • #8
                Du skall absolut sätta fästet lite på sned så motorn uppfälld följer båtsidan någorlunda.
                "HalvDan var här"

                Kommentera


                • #9
                  Jag har en Ryds 425R, ser typ exakt ut som din.

                  Jag har tagit upp hål för en inspektionslucka, så att man kommer åt och dra muttrarna på insidan. Min båt var tom inne i skrovet, inget flytskum så bara o skruva på!
                  Så nu mer fick båten ett lite extra stuvfack, jag förvarar förutom säkringshållaren till minnkota lite tampar och verktyg och toalettpapper och diverse annat smått o gott,,
                  Du kommer förmodligen som jag bli tvungen att skaffa en slags fästplåt för att få ut elmotorn lite då den annars kommer på den lite högre kanten på relingen!

                  Jag lät tillverka en 7mm tjock aluminiumplåt som jag skruva snabbfästet på och sen monterandes på båten. Snett så att man fortfarande kan använda sittplatsen fram!

                  Har en del bilder jag kan maila åt dig om du PM din adress till mig.

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med de ovan som förordar inspektionslucka och då på kanten inåt alltså stående delen så Du kommer in under fördäck och så karva bort ev skum så Du får in ett par rejalu U formade alu profiler som fördelar trycket, en aluplatta ovanpå är ju OK men i mina ögon lite overkill.

                    De expandrar som ibland tipsas om till detta är inget jag litar på efter att polarens 24V Minn Kota som var monterad med såna ramlade i sjön när dessa gick av inte alla på en gång men det blev en kedjereaktion när den första small av sedan gick det fort, som tur var fick han tag i motorn när den hängde i kabeln och den hade inte hållit för vikten länge;-(

                    Så genomgånde Syrafasta bultar min. M8 med stora båtbrickor och låsmuttrar så sitter motorn kvar, och jo den bör/ska monteras lite på snedden så att den uppfälld följer båtsidan någorlunda.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X