nya minn kota eller motorguide? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

nya minn kota eller motorguide?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • nya minn kota eller motorguide?

    Hej,

    Är i köptagen för en ny elmotor, det jag funderar över är vilket NI skulle ha valt. vänta på den nya minn kotan som släpps nu, MINN KOTA POWERDRIVE BT I-PILOT 55LB 54" eller MotorGuide Xi5-55FW 54" Pkt: C01 ...

    Vad tror ni om för och nackdelar ? Erfarenhet ?

    Den nya minn kotan har ju uppdaterat ankringssystem. så jag är väldigt kluven, jag har inte tänkt att jag skall länka ihop med något ekolod heller.

    Hjälp är väldigt tacksam

  • #2
    Minn Kota BT med JOG funktionen! Sista fördelen för MG är nu borta.
    Alumacraft så klart!

    Kommentera


    • #3
      Okej, tack för svar

      Kommentera


      • #4
        Som Martin sier er nye MK teknisk på nivå med MG, så dette blir mest en smakssak.

        Det eneste er at MK krever montering av BT-retningssensoren en passelig plass, og strøm fra båtens batteribank, mens MG har den innebygget. Skal vi flisespikke litt, burde de også kunne brukt retning fra andre kilder, siden mange båter allerede har sensor for det. (Du trenger også retningssensor for en vanlig autopilot, for overlay av radar etc og det er da litt klønete at MK skal ha sin helt egen puck for dette.) Men dette er rent småplukk, ikke noe som bør være avgjørende for valget ditt.

        MK sin nye fjernkontroll er utvilsomt bedre for deg som ikke skal ha nettverk med plotter. Det bør veie tungt.
        Team Colibri

        Kommentera


        • #5
          Nja, om man nu har hela båten belamrad med 100+ kg lowranceprylar så är det fortfarande motorguide som gäller. Dock har MK en sak som inte MG har, nämligen 70" rigg......min båt behöver 100+ lbs/36v och är på gränsen att klara 60" men skulle troligen behöva 70". Det enda som står mellan mig och elmotor just nu är rigglängden.....

          Kommentera


          • #6
            Köpte den senaste Minn Kota i-pilot Terrova BT55 och har inget alls att klaga på.. JOG funktionen är fantastisk!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av elfstr0m Visa inlägg
              Köpte den senaste Minn Kota i-pilot Terrova BT55 och har inget alls att klaga på.. JOG funktionen är fantastisk!
              Kan bara hålla med. Har samma

              Kommentera


              • #8
                Skulle vara intressant att höra om den tappar koncepten som min gamla powerdrive v2 gör, den bara tappar ankringen då och då så det gäller att vara på tårna om man ligger nära land i hård pålandsvind.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                  Skulle vara intressant att höra om den tappar koncepten som min gamla powerdrive v2 gör, den bara tappar ankringen då och då så det gäller att vara på tårna om man ligger nära land i hård pålandsvind.
                  Läste att någon bytt någon enhet i huvudet som gav likande fel du har. I mitt fall med min förra elmotor (PD V2) som irrationellt och oregelbundet tappande ankringen och sedan styrningen så var det fel på den "elektromekaniska" styrningen: Drive housing assembly
                  Click image for larger version

Name:	housing.png
Views:	1
Size:	69,2 KB
ID:	1784108


                  Nån som vet om det mot förmodan går att uppgradera en lite äldre Minn Kota PD/RT 55 med något som gör att den ankrar som 2017 års modeller?

                  Kommentera


                  • #10
                    Nya BT har ju heading sensor och det känns som hårdvara och mjukvara är för olika för att byta .

                    En vanlig 55 BT utan link är ju inte så farligt dyr i inköp
                    Alumacraft så klart!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 957 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X