Någon som har testat Hondas nya utombordare storlek 4-6 hk ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som har testat Hondas nya utombordare storlek 4-6 hk ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som har testat Hondas nya utombordare storlek 4-6 hk ?

    Hejsan

    Såg att Honda har släppt nya utombordare i klassen 4-6 hk, någon som har testat en av dessa? de skriver mkt att de skall vara avvibrerade men samtidigt är det ju "säljsnack"

    Har förstått att vibrationer är ett stort problem med små fyrtaktarna och är därför osäker på att köpa en då min 6hk evinrude 2takt är väldigt snäll i vibrationerna. Men lockar lite med lite modernare motor den är från 70-talet

  • #2
    Också intresserad av dessa. Honda brukar ju göra bra saker och då de inte släppt några nya småsnurror på många år kanske de här är väl genomtänkta.
    6hk listpris 14900:- är en hel del dyrare än tex Tohatsu frågan är om den är värd det.

    Skulle haft en 6hk och velar lite mellan vad man ska välja. Honda ligger bra till pga märkestryggheten.

    Kommentera


    • #3
      Ellers er også Suzukis nye småtasser (kom i fjor) verdt en kikk. Jeg liker at de har eget oljefilter. Min erfaring med Hondas små motorer har vært mye vibrasjoner, men har ikke prøvd de nye.

      Men når det kommer til driftssikkerhet tror jeg ikke det er noe å bekymre seg for uansett så lenge man holder seg til de store merkene. Slike små motorer må omtrent skytes og senkes på dypt vann for at de skal stoppe for godt.
      Team Colibri

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Fredrik_Lerum Visa inlägg
        Hejsan

        Såg att Honda har släppt nya utombordare i klassen 4-6 hk, någon som har testat en av dessa? de skriver mkt att de skall vara avvibrerade men samtidigt är det ju "säljsnack"

        Har förstått att vibrationer är ett stort problem med små fyrtaktarna och är därför osäker på att köpa en då min 6hk evinrude 2takt är väldigt snäll i vibrationerna. Men lockar lite med lite modernare motor den är från 70-talet
        Min gamla 2-cyl Johnson vibrerar väldigt lite men det är för att den är tvåcylindrig , alla nyare småmotorer är ju encylindriga och då blir det vibrationer .

        Tvåtakt eller fyrtakt spelar liten roll i det fallet , min BR250 har en encylindrig tvåtaktsmotor och den vibrerar kopiöst på tomgång.

        Hela skotern skallrar , i jämförelse med den är Hondas båtmotorer blickstilla .
        Spiggpimplare

        Kommentera


        • #5
          Samarbete eller inte men specarna är olika på Tohatsu och Honda. Skiljer 4cc motorstorlek. 2kg vikt. Riggen ser inte likadan ut. Honda har limpmode vid lågt oljetryck. Ser vid första anblick inte ut som det är en silverfärgad Tohatsu iaf.

          Kommentera


          • #6
            Blev inköp av en honda bf6 vilket tyvärr har visat sig vara en besvikelse. Motorn är svårstartad och dör om jag trollar på tomgång. Hittade en som hade samma problem som jag https://www.youtube.com/watch?v=eK6xUSheopk
            precis som för honom så går motorn mkt bättre och är lättare att starta om man tiltar fram den. Skumt får bli en samtal med återförsäljaren på måndag. Någon annan som har en H
            onda som varit med om liknande?

            Kommentera


            • #7
              Pratade med återförsäljaren och Honda var medvetna om att det fanns ett problem med vissa bf6 motorer. Tyvärr verkade de inte veta vad som orsakade felet utan återförsäljaren skulle få en lista på delar som de skulle prova att byta. Jag försökte få dem att byta ut motorn men det gick inte de med på i detta läget. Så får se hur länge man blir utan motor denna säsong då. Lätt som det kunde ta ett tag för dem att byta och prova.

              Känns rätt trist, meningen med att köpa ny motor var ju att slippa problem.

              Kommentera


              • #8
                Ring ARN och eller läs på om konsumentköplagen och vad som sägs om åtgärder i rimlig tid. En kund ska väl i princip hållas skadeslös och att behöva vänta på en fungerande motor halva sommaren är något helt annat.

                Kan de inte fixa problemet skyndsamt så bör du kunna begära en lånemotor eller säg att du kan komma hyra en motor (på deras bekostnad) i avvaktan på fungerande motor. Vill minnas att säljaren har tre försök på sig att åtgärda, sedan kan du begära att köpet ska hävas. Läs på i vart fall, en kund som vet vad som kan krävas och lugnt framför det har ett bättre utgångsläge.

                Kommentera


                • #9
                  Skall kolla upp vad som gäller men jag tror de har rätt att reparera. Skall plocka fram min Evinrude från 1976 i helgen och byta ut den. Tur att man inte gjorde sig av med den.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jo de har rätt att reparera några gånger men det får inte ta halva sommaren utan kompensation, lånemotor eller liknade... Läs på så de sätter fart annars ringer de i augusti och säger att den är färdig...

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X