Fel på Minn kota powerdrive v2 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fel på Minn kota powerdrive v2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fel på Minn kota powerdrive v2

    Hej, har fått fel på min minn kota, funkade helt perfekt i december efter det förvaras inomhus, nu är den helt död, när man kopplar på elen så blir det ingen "pipsignal" men batteri nivå staplarna på motorn tänds, fjärrkontrollen funkar provat o parat ihop den med en annan motor. Går inte att para den med motorn händer inget när man trycker på para knappen! Någon som har någon teori om vad det kan vara för fel?

  • #2
    Har upplevt samma sak med min.
    Inbillar mig att det funkar oftare när jag kopplat in + polen först.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
      Har upplevt samma sak med min.
      Inbillar mig att det funkar oftare när jag kopplat in + polen först.
      Hej Exox Toni Dorff;

      Bra och genomtänkt info Toni! För att undvika gnistor och explosionsrisk ska man alltid först koppla instrument och motorer till batteriets pluspol och sedan till minuspol. När man kopplar ur instrumentet/motorn gör man tvärtom....

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

      www.trumman.com

      Kommentera


      • #4
        Har inte kopplat ifrån polerna sitter monterat så jag har en truckhandske och det finns ström i handsken, var det så du åxå hade haft?

        Kommentera


        • #5
          Förhoppningsvis är motorn kopplad direkt till batteri med bara säkring mellan.

          Det är ju bara plus och minus och ingen jordning i motorn så turordningen på poler spelar ingen roll.

          Om det tar 1 vecka. 10 sek eller 0.01 sek mellan att polerna kopplas in och i vilken ordning är ointressant. Bara kretsen är sluten med sista kontakten så vet inte motorn i vilken ordning de sattes dit bara att den får 12 eller 24v samma ögonblick det händer.

          Dock är slitna kontakter illa om man får lirka så det kan uppstå kontakt och brytning några snabba gånger när man vickar ihop dem typ truckkontakt
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #6
            Siden du har strøm i kontakten, sitter problemet et sted mellom den og selve motoren nede ved propellen. Har du et multimeter er det bare å ta av topplokket på motoren og sjekke hvor det stopper opp. Nå er det noen år siden jeg kjørte med MK, men da hadde de en egen sikring i hodet som bør sjekkes i ditt tilfelle.
            Team Colibri

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Team Colibri Visa inlägg
              Siden du har strøm i kontakten, sitter problemet et sted mellom den og selve motoren nede ved propellen. Har du et multimeter er det bare å ta av topplokket på motoren og sjekke hvor det stopper opp. Nå er det noen år siden jeg kjørte med MK, men da hadde de en egen sikring i hodet som bør sjekkes i ditt tilfelle.
              Hej Erik;

              På mina egna, äldre MInn Kota elmotorer finns ingen "truckhandske"... Längst ut på elmotorns + pluskabel finns en rödklädd krokodilklämma. På - kabeln finns en svartklädd batteriklämma. och här är det viktigt att man ansluter +klämman först och sedan -klämman dels för att undvika gnistbildning och dels för att undvika kortslutning...

              Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

              http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand
              www.trumman.com

              Kommentera


              • #8
                Nettopp derfor satte MK inn en sikring i motoren.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Nu har jag ingen koll på just MK men svagström kan jag hyfsat. Hur har du kollat så du har "ström" i kontakten?
                  Det är skillnad på att ha spänning (volt) och ström (amper). Det kan vara så enkelt som att du har dålig kontakt. Då får du fortfarande 12 volt om du mäter spänning med tex en multimeter men du kommer inte att få någon stor mängd med ström. detta förklarar varför batteri-indikatorn hoppar igång som bara läser spänningen (volt) i batteriet. Jag hade börjat att koppla förbi kontakten. tex med smidigare startkablar alt lite grövre testkablar... och se om motorn hoppas igång. Du kan få samma fenomen om tex en kabel har börjat erja, då får du 12 volt i tåten men inte säkert att förbrukaren fungerar pga förbrukaren inte får nog med ström.
                  Bottennapp är napp de oxå!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej Erik;

                    På mina egna, äldre MInn Kota elmotorer finns ingen "truckhandske"... Längst ut på elmotorns + pluskabel finns en rödklädd krokodilklämma. På - kabeln finns en svartklädd batteriklämma. och här är det viktigt att man ansluter +klämman först och sedan -klämman dels för att undvika gnistbildning och dels för att undvika kortslutning...

                    Welcome to the Silent World...a World of Electric Fishing Motors!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand
                    www.trumman.com
                    Egentligen kommer detta från när du ska koppla in startkablar i en bil. Om du ansluter minus till minus först och sedan ansluter plus på ena batteriet så om du kommer åt chassiet när du ska koppla på dig på andra batteriet så kommer du få en kortslutning (eftersom bilar jordar sina batterier i chassiet). Men det är egentligen ett specialfall.

                    När du kopplar in någon elektrisk utrustning i en båt eller i övrigt så spelar det ingen roll om du kopplar + eller - först. Inte ens om du jordat skrovet i batteriet (vilket du inte ska).

                    Mvh
                    Mikael (elektronikingenjör)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X