Trimma Yamaha F50 till F60 ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimma Yamaha F50 till F60 !

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Trimma Yamaha F50 till F60 !

    Någon som har provat att ta bort strypbrickan i luftfiltret ! I såfall blev det nån skillnad? Jag har en 2015 års modell har ej tittat om det är så enkelt på dom nyare motorena, Men dom har ju exact samma specifikationer på papperet!

    https://www.youtube.com/watch?v=HXbEIYRPiYE

  • #2
    Låter lite riskabelt, motorn får mer luft men jag har läst på nån USA forum att den kan gå alltför magert då, inte bra. ECU:n sades vara olika mellan 50 och 60 därför skulle jag inte våga utan att googla lite mer... Lundin Marin kanske kan fixa ECU:n?

    Eller kanske ändå inte? [url]http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?396347-Converting-50hp-to-60hp-4-stroke-(also-75hp-to-90hp)[/url

    Noterade att Yamaha F50 i videon är en lite äldre modell än din 2015, kan ju vara "en helt annan motor" eller i vart fall motorstyrning på den...
    Senast ändrad av anteman; 2017-04-06, 20:00.

    Kommentera


    • #3
      Det där har jag klurat på en del. Det ger mer hästar men inte riktigt 60hk då ecu skiljer. Vad man kan läsa sig till på flera amerikanska forum så verkar det inte vara någon fara att motorn går med för lite bränsle men man kan aldrig vara säker. De går att mappa om ecu'n eller köpa en från ebay till 60hk. Det blir dock samma kostnad som att köpa en 60hk direkt. Har man dock redan en 50a och vill labba så... Själv valde jag en 60hk direkt för att behålla garanti osv.

      Kommentera


      • #4
        Kommer prova att ta bort luftstrypningen, men om det inte blir en avsevärd skillnad i bottendrag så stoppar jag tillbaka den!
        Vad jag har läst mig till så kan motorn få lite snålt med soppa på full gas,men vi kör nästan aldrig fullgas, vid transport kanske 2/3 dels gas blir ju bättre ekonomi då!
        Men man är ju nyfiken ,så skall provas!
        Skriver en truddelut när vi provat, men kommer att ta nåra veckor!

        Kommentera


        • #5
          Skiter i och prova, vi åkte 4 pers med full campingutrustning, vedsäckar ,ölplattor mm! Vi fick knappt plats i båten, men Linder Arkipen gick upp i plan ganska lätt, så känns inte som det behövs mera kraft ifrån Yamaha 50hk!
          Vi är nöjda som det är även om det vore spännande att prova! Och det jag har läst mig till så skall tändningen bli nån grads fel om man tar bort strypbrickan, för mycket luft till soppa blandningen helt enkelt?

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
          51 svar
          6 982 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Flex
          av Flex
           
          Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
          24 svar
          10 395 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sirre9
          av Sirre9
           
          Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
          10 svar
          3 447 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Maxxim
          av Maxxim
           
          Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
          9 svar
          1 905 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DavidFelmeri  
          Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
          414 svar
          63 401 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg DIFAnders  
          Arbetar...
          X