Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av StoneHill Fishing Visa inlägg
    Har det skett någon uppdatering på ankringsfunktionen?
    Nej, inte ännu. Dock ska jag "inom kort" få en uppdaterad version och testa.
    Så när det finns i huset så ska det ut på sjön!

Lämna en kommentar:

• StoneHill Fishing
    replied
    Har det skett någon uppdatering på ankringsfunktionen?

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av bona2 Visa inlägg
    Har följt denna tråd från början till slut, mycket bra! Hur går det nu? Funderar på att investera men skulle veta mer hur utvecklingen går..mao är det något att ha?

Det går bra nu. Allt fungerar bra förutom ankringen som är lika "dålig" som tidigare.
    De håller på och gör ändringar och jag får uppdaterad mjukvara/hårdvara nu under vintern för att testa det.

Som jag förstår så kommer det inte vara möjligt att uppdatera via telefonen då det är mjukvaran i motorn som de ändrar på.

Den tar ju hand om all hantering när det gäller kurs och sånt. Tex när man kör med waypoints så skickar telefonen helt enkelt vart motorn ska åka och sen tar den sig dit med sin egen mjukvara.

Lämna en kommentar:

• bona2
    replied
    Har följt denna tråd från början till slut, mycket bra! Hur går det nu? Funderar på att investera men skulle veta mer hur utvecklingen går..mao är det något att ha?

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
    Följer tråden med stort intresse! Roligast är ju videosnuttarna och joens lakoniska kommentarer... Allra bäst tycker jag nog ändå att detta inlägg är. Missförstå mig inte nu jag är inte ute efter att göra narr av joens, men för den som med nöd och näppe lyckas ta sig in här på fiskesnack och med än större möda lyckas posta detta inlägg så är ovanstående en njutning. C:a mig hit och C:a mig dit!!! Ingen aning om vad det betyder, men det är säkert något bra! Och som vi alla hoppas så leder det nog vår hjälte mot en frontmonterad för en rimlig penning och med en ankringsfunktion värd namnet.
    Kör hårt och skit fiske!
    Gösta
    Ofta när man tittar på vad ett batteri har för effekt i Wh eller Ah så tittar man över en viss tid
    C20 betyder att man kör x-antal Ampere under 20h och C5 är då under 5h.

Så det är ett värde på under hur lång tid man har mätt upp värdet man fått på batteriet. Detta för att kunna jämföra batterier på rätt sätt.
    Om man har tex 100Ah under 20h så är det då 5A konstant belastning men under 5h blir det 20A belastning.
    Ett batteri klarar att lämna mer långvarig effekt under 20h än under 5h på grund av att man plockar ut mindre Ampere.

Exempel 100Ah mätning C20 så ger det för C5 kanske 85Ah istället. Detta på grund av att man plockar ut betydligt mer ström.
    Och om man då pockar ut max effekt på motorn så är det runt 45A, då kanske batteriet inte klarar att leverera mer än 60Ah innan det är tomt.
    Därför måste man ha en kurva när man räknar ut hur mycket batteri vi har kvar att plocka ut innan det är "slut".
    Man kan inte bara räkna effekt och när vi går över ett visst värde stänga av, inte om man vill få ut så mycket som möjligt från batteriet utan att skada det.

Inser nu när jag läser det inlägget att det kanske, bara kanske, inte är helt logiskt för den som inte är insatt i det

Lämna en kommentar:

• daikai1
    replied
    Ursprungligen postat av Dominator91 Visa inlägg
    Googlade snabbt upp C värdena och fann direkt logik i meningen C20 är betonghållfasthets klass och torde ha direkt bäring till ankringsfunktionen då som en tyngd man helt enkelt lämpar överbord!!
    Akta så det inte är skanska som får i uppdrag att gjuta betongen, då sjunker man istället (syftar på bron som rasade)

Lämna en kommentar:

• Dominator91
    replied
    Googlade snabbt upp C värdena och fann direkt logik i meningen C20 är betonghållfasthets klass och torde ha direkt bäring till ankringsfunktionen då som en tyngd man helt enkelt lämpar överbord!!

Lämna en kommentar:

• Gösta
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Sliter är väl fel ord. Men några timmar har det ju gått åt.

Även fått dem att börja implementera en annan funktion med så man inte behöver oroa sig över att köra sönder sitt batteri genom att tömma det för mycket.
    Ska skriva ner hur de ska göra först bara, och får de till det så kommer det bli grymt.

Kort sagt att man knappar in hur mång Wh batteriet ligger på I appen och motorn beräknar vad den drar. Och när den går över det inställda värdet så stänger vi av den.
    Sen att man knappar in C20 värdet när man kan behöva titta på C5 är en sak som man behöver fundera på. Man skulle kunna beräkna C5 automatiskt och uppskatta det om det inte finns att tillgå.
    Följer tråden med stort intresse! Roligast är ju videosnuttarna och joens lakoniska kommentarer... Allra bäst tycker jag nog ändå att detta inlägg är. Missförstå mig inte nu jag är inte ute efter att göra narr av joens, men för den som med nöd och näppe lyckas ta sig in här på fiskesnack och med än större möda lyckas posta detta inlägg så är ovanstående en njutning. C:a mig hit och C:a mig dit!!! Ingen aning om vad det betyder, men det är säkert något bra! Och som vi alla hoppas så leder det nog vår hjälte mot en frontmonterad för en rimlig penning och med en ankringsfunktion värd namnet.
    Kör hårt och skit fiske!
    Gösta

Lämna en kommentar:

• joens
    replied
    Ursprungligen postat av Snajg3l Visa inlägg
    har du hört något om/när det är löst?

Inte ännu.
    La ett mail för någon dag sedan så vet nog mer snart.

Lämna en kommentar:

• Snajg3l
    replied
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Ja. Men hoppas på att de löser det så man inte behöver göra det.
    har du hört något om/när det är löst?

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
31 svar
23 405 visningar
0 gillar
Senaste inlägg nivv