Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haswing Cayman Helmsman GPS frontmonterad elmotor - Recensioner och montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Hallå!
    Har tittat på Haswing ett bra tag nu och är otroligt sugen på att köpa en. Men efter att ha följt mer eller mindre allt som läggs ut om den blir jag lite tveksam då det inte ser idealiskt ut i min situation.

    Har idag en mindre aluminiumbåt på 400cm/185cm. Den väger bara 135kg samt en 8hk som inte kan väga mer än 20-25kg och oftast två tyngre personer i båten.

    Är det någon med liknande förutsättningar som använder Haswing som kan dela med sig om sina erfarenheter? Vad tror ni andra som använt den ett tag om hur det kommer vara i min sits? Då menar jag båtens lätta vikt och tänker mest på ankringsfunktionen.

    Tack på förhand och tack joens för grym info här och på youtube!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Telemator Visa inlägg
      Hallå!
      Har tittat på Haswing ett bra tag nu och är otroligt sugen på att köpa en. Men efter att ha följt mer eller mindre allt som läggs ut om den blir jag lite tveksam då det inte ser idealiskt ut i min situation.

      Har idag en mindre aluminiumbåt på 400cm/185cm. Den väger bara 135kg samt en 8hk som inte kan väga mer än 20-25kg och oftast två tyngre personer i båten.

      Är det någon med liknande förutsättningar som använder Haswing som kan dela med sig om sina erfarenheter? Vad tror ni andra som använt den ett tag om hur det kommer vara i min sits? Då menar jag båtens lätta vikt och tänker mest på ankringsfunktionen.

      Tack på förhand och tack joens för grym info här och på youtube!
      Kolla mitt senaste inlägg. Vikten borde va ungefärlig den samma.
      Min flatbottnade 330m aluminiumbåt vägen med lull lull kanske 80kg, och sen mig o utrustning. Där funkar inte ankringen bra alls. Mkt för att det är flatbottnad också tror jag

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Telemator Visa inlägg
        Hallå!
        Har tittat på Haswing ett bra tag nu och är otroligt sugen på att köpa en. Men efter att ha följt mer eller mindre allt som läggs ut om den blir jag lite tveksam då det inte ser idealiskt ut i min situation.

        Har idag en mindre aluminiumbåt på 400cm/185cm. Den väger bara 135kg samt en 8hk som inte kan väga mer än 20-25kg och oftast två tyngre personer i båten.

        Är det någon med liknande förutsättningar som använder Haswing som kan dela med sig om sina erfarenheter? Vad tror ni andra som använt den ett tag om hur det kommer vara i min sits? Då menar jag båtens lätta vikt och tänker mest på ankringsfunktionen.

        Tack på förhand och tack joens för grym info här och på youtube!
        Min är 415x180cm och 160kg.
        Flatbotten är värst, men en skädda bak som roder hjälper.
        Min motor är 30hk och jag har minst två batterier i.
        Väger totalt sådär 350kg skummet jag uppskatta det till.
        Ingen fisk är chans för fisk.
        https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

        Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
        https://www.youtube.com/user/jurgenjons

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
          En recension;

          ​​​​​​Var ute 2 timmar, dels för att testa motorn och dels testa och ställa in nya ekolodet. Blåste ca 11-12 i byarna, sol. Vattnet jag var på är det ingen idé att prata i telefon, det är ruggigt dåligt signal.

          Kopplade på motorn och testade dosan, funkade klockrent. Testade sen fotpedalen och även den funkade bra. Sen, det stora testet; ankringen.

          Började med att snurra ett varv. Sen höll den position en stund för att sen snurra ett varv till. Sen höll den position ganska bra. Testade sen att kalibrera mot telefonen igen, och efter det funkade det faktiskt riktigt bra. Under dessa 2 timmar så var ankringen igång 1,5 timme konstant pga inställningar med lod osv. 2 gånger hände det att den började snurra ett halvt varv men stoppade och ville kompensera genom att dra på full gas tillbaka. Ska sägas att det blåste som fan. Tappade även signalen 2 gånger i början då den pep till men hittade den direkt igen, jag behövde inte göra någonting. Jag ställde båten med fören mot vinden innan ankring, vet inte om det gör nån skillnad.

          Så, helt klart godkänd. I ärlighetens namn håller kompisens terrova på såhär också i hård vind.

          Enda minuset som påpekats här tidigare är ankring endast med telefonen, samt att med den officiella appen inte kan stänga den utan att ankringen går ur.

          Hur snabbt kör ni på högsta hastigheten? Jag fick upp min till 1,6 knop.
          Brukar trolla i 1.8kn och ligger på runt 6/10 skulle jag tro.
          Har inte kollat max men ska dra en vända när jag har tid och det är fint väder...

          Kalibrering på sjön med motorn av(dvs motorhastighet noll) brukar vara vettigt. Men har bara behövt göra det en gång per motor.

          Jag har använt/åkt med 4st och det är en(min grannes) som tappade kontakten likt det du beskriver. Hände en gång och sen aldrig igen. Blåste skumt åt alla håll så den hade svårt att hålla sig rak och båten snurrade åt alla håll utan att direkt driva. Lugn vind men opålitlig.

          Körde med min i galen vind.... Den lyftes ur vattnet på vågorna. Underbart att höra hur den bubblade i ytan. Gick på full malle hela tiden men höll sig där den skulle.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • Okej, får kolla farten igen, kanske jag som missade sista steget i hastigheten, vem vet. Körde iofs i stark sidovind. Hursomhelst, håller med dig Stahre, fullt rimligt beteende vid sån vind.

            Toffee, har du nån koll på batterilängd på dosan?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg

              Kolla mitt senaste inlägg. Vikten borde va ungefärlig den samma.
              Min flatbottnade 330m aluminiumbåt vägen med lull lull kanske 80kg, och sen mig o utrustning. Där funkar inte ankringen bra alls. Mkt för att det är flatbottnad också tror jag
              Ja, ditt inlägget är delvis orsaken till min oro! .

              Tror i för sig att min båt blir ganska mycket tyngre än din. Själva båten väger ca 55kg mer, har något större motor, 25L tank som nästan alltid är full, massa prylar i då jag har förvaringsfack osv samt att den inte är flatbottnad. Men tyvärr kanske det inte räcker för att motorn ska fungera smidigt.

              Testade du med den funktionen som gör att man kan ställa in båtens storlek som joens pratade om? Hade varit kul att se hur mycket det verkligen hjälper!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                Brukar trolla i 1.8kn och ligger på runt 6/10 skulle jag tro.
                Har inte kollat max men ska dra en vända när jag har tid och det är fint väder...

                Kalibrering på sjön med motorn av(dvs motorhastighet noll) brukar vara vettigt. Men har bara behövt göra det en gång per motor.

                Jag har använt/åkt med 4st och det är en(min grannes) som tappade kontakten likt det du beskriver. Hände en gång och sen aldrig igen. Blåste skumt åt alla håll så den hade svårt att hålla sig rak och båten snurrade åt alla håll utan att direkt driva. Lugn vind men opålitlig.

                Körde med min i galen vind.... Den lyftes ur vattnet på vågorna. Underbart att höra hur den bubblade i ytan. Gick på full malle hela tiden men höll sig där den skulle.
                Ja okej, jag måste ha missat nåt steg i hastigheten, testade bara snabbt i sidovind. Mitt ekipage är också runt en 350 kg, med mig i.

                Det där med opålitlig vind, det var precis så. Och stark sådan. Sjön ligger i en dal med hög skog runtomkring vilket påverkar både vind och gps-signsl en aning tror jag.

                Hursomhaver, jag som var så orolig innan. Den verkar ju faktiskt riktigt bra för den slanten. Nu är det bara uppdatering av appen så man kan släcka telefonen under ankring som fattas Eller en helt ny, kompatibel dosa med ankringsfunktion, något du kan pusha för tro?

                ​​​​​​

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Telemator Visa inlägg

                  Ja, ditt inlägget är delvis orsaken till min oro! .

                  Tror i för sig att min båt blir ganska mycket tyngre än din. Själva båten väger ca 55kg mer, har något större motor, 25L tank som nästan alltid är full, massa prylar i då jag har förvaringsfack osv samt att den inte är flatbottnad. Men tyvärr kanske det inte räcker för att motorn ska fungera smidigt.

                  Testade du med den funktionen som gör att man kan ställa in båtens storlek som joens pratade om? Hade varit kul att se hur mycket det verkligen hjälper!
                  Har inte testat hur stor skillnad det blir men ska göra det nästa gång jag är ute!

                  Satte -1 på en Buster mini eller vad det var för modell. Liten rackare under 4m.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                  Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Flink_Fishing Visa inlägg
                    Okej, får kolla farten igen, kanske jag som missade sista steget i hastigheten, vem vet. Körde iofs i stark sidovind. Hursomhelst, håller med dig Stahre, fullt rimligt beteende vid sån vind.

                    Toffee, har du nån koll på batterilängd på dosan?
                    Dosan har bra batteritid.
                    Laddar min då och då. Men inte varje gång.
                    Körde 4 dagar med samma laddning, oklart status innan då jag tog den som den var.
                    De dagarna var ca 5-6h per dag.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av joens Visa inlägg

                      Min är 415x180cm och 160kg.
                      Flatbotten är värst, men en skädda bak som roder hjälper.
                      Min motor är 30hk och jag har minst två batterier i.
                      Väger totalt sådär 350kg skummet jag uppskatta det till.
                      Viktmässigt, om man inte räknar med personen/personerna, kommer min båt inte över 250kg, vilket är en ganska stor viktskillnad. Såg att du har testat funktionen där man ställer in efter båtens vikt, har du fått en bättre bild om hur det fungerar? Känner att det kan bli min räddning om det gör mycket skillnad! Glöm detta, såg att du svarade i annat inlägg

                      Båten är inte flatbottnad som tur är, men kölen är inte hellre jättedjup, baktill är skrovet nästan platt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 954 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                      6 svar
                      5 561 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg karlers
                      av karlers
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 372 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 438 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Arbetar...
                      X