Problem med Honda 25HK - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med Honda 25HK

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Problem med Honda 25HK

    Hej!

    Fick ofrivillig påhälsning i båten en natt i helgen. När jag kom ned på morgonen var bränsletanken stulen. Hittade den en bit bort, tom såklart. Och utan tanklock.

    Jag fyllde dock upp den och körde på i flera timmar utan problem, fram tills dess att motorn hostade till, lade av. Den startade en gång till men stannade nästan direkt, och vägrade därefter att starta. Blev sjöräddningen som bogserade in mig till en (söndagsstängd) marina.

    Väl på land vägrade den starta, tills dess att jag fick tag på startgas. Och jag kunde köra hem för full muff, vilket väl tog en 30 minuter.

    Aldrig haft problem med motorn innan (årgång 2006). Den har körts hårt i år, men servades i fjol, så hade tänkt att vänta till vintern med nyservice.

    Min misstanke är att det låg vattenrester i tanken efter att idioterna som stal soppan lämnat tanken öppen på bryggan. Det borde jag förstås tänkt på innan, men var ganska förbannad (och sur över att dyrbar fisketid försvann när man väl gått upp 03.30 på morgonen...).

    Min fråga: Tror ni att jag kan lita på att det eventuella vatten som fanns i motorn nu blåst bort, i och med att jag kört på ett tag efteråt, eller behöver jag tömma hela tanken? Soppan som ligger i nu är klar och fin. Såg lite smuts i botten av tanken, men inte så mycket att det borde bli ett reellt problem.

    Tjing,

  • #2
    Hej

    Finns det kvarvarande vatten i tanken så bör du se det med en ficklampa. finns vatten kvar brukar de bilda u-båtar i botten.
    Det är mycket möjligt som du säger att det haft med vatten att göra och då det lägger sig i botten så är det det du fått in i förgasaren så dör motorn rätt snabbt.
    Du kan alltid ta en titt på tändstiften hur de ser ut. kanske är läge att byta dessa om det nu inte är gjort på servicen.

    Men kolla som sagt tanken hur det ser ut i botten. när tanken sedan är relativt tom, Se till att få ut skiten med, Skadar inte,
    Lika så kolla hur filtret i motorn ser ut. Har för mig att det sitter rätt synligt baktill under kåpan på Honda. kan mycket väl vara så att det ligger vatten där i med.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kristofer_a Visa inlägg
      Hej!

      Fick ofrivillig påhälsning i båten en natt i helgen. När jag kom ned på morgonen var bränsletanken stulen. Hittade den en bit bort, tom såklart. Och utan tanklock.

      Jag fyllde dock upp den och körde på i flera timmar utan problem, fram tills dess att motorn hostade till, lade av. Den startade en gång till men stannade nästan direkt, och vägrade därefter att starta. Blev sjöräddningen som bogserade in mig till en (söndagsstängd) marina.

      Väl på land vägrade den starta, tills dess att jag fick tag på startgas. Och jag kunde köra hem för full muff, vilket väl tog en 30 minuter.

      Aldrig haft problem med motorn innan (årgång 2006). Den har körts hårt i år, men servades i fjol, så hade tänkt att vänta till vintern med nyservice.

      Min misstanke är att det låg vattenrester i tanken efter att idioterna som stal soppan lämnat tanken öppen på bryggan. Det borde jag förstås tänkt på innan, men var ganska förbannad (och sur över att dyrbar fisketid försvann när man väl gått upp 03.30 på morgonen...).

      Min fråga: Tror ni att jag kan lita på att det eventuella vatten som fanns i motorn nu blåst bort, i och med att jag kört på ett tag efteråt, eller behöver jag tömma hela tanken? Soppan som ligger i nu är klar och fin. Såg lite smuts i botten av tanken, men inte så mycket att det borde bli ett reellt problem.

      Tjing,
      Hej Kristofer;

      Skaka tanken och töm ut all kvarvarande bensin. Sedan kan du fylla på 2-3 liter ny bensin i tanken, skaka och töm en gång till.... Så gjorde jag när jag hade fått vatten i en lös trycktank i båten och motorn fungerade sedan som vanligt igen...





      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Old Firehand
      Senast ändrad av Old Firehand; 2017-07-12, 17:18.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
      51 svar
      6 980 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
      24 svar
      10 393 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sirre9
      av Sirre9
       
      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
      10 svar
      3 446 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Maxxim
      av Maxxim
       
      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
      9 svar
      1 905 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DavidFelmeri  
      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
      414 svar
      63 397 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DIFAnders  
      Arbetar...
      X