Suzuki 2t 30 hk svarar konstigt på gasen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki 2t 30 hk svarar konstigt på gasen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki 2t 30 hk svarar konstigt på gasen

    Hej !
    Har en suzuki 2t 30kh från 92, som beter sig aningen konstigt.
    Den byter mellan att bete sig på följande sätt:

    1) går bra i tomgång, men dör nästan när jag drar på gas, (dör defintitivt om man stannar i mellanläget) för sen plötsligt att varva på rejält, typ runt 2/3 av fullgas, sen svarar den bra på gasen uppåt, toppar runt 22knop och båten planer snabbt. Men finns inget mellanläge ner till tomgång.

    2) Går bra i tomgång, svarar jämt på gasen, MEN ger inte alls mycket kraft, med fullgas kommar jag upp runt 15 knop, och det tar lång tid för båten att komma i plan. Antagligen är det så att en cylinder inte är med. Men varför går den då jämnare i mellanläget?

    Det är alltså antigen 1 eller 2, aldrig så att den plötsligt tappar en cylinder (eller att den får kraften tillbaka), och det enda som verkar hjälpa är att stänga av, och sen starta igen.

    Har bytt tändstift, utan att det gav effekt. Oljeinsprutningen verkar funka, den tar iaf olja från tanken.

    Fick med vid båtköp, tidigare ägaren (som jag litar på) känner inte igen problemet, men säger att han i princip alltid körd den på max eller tomgång.

  • #2
    E tändspolarna hela?

    Kommentera


    • #3
      Ja, vad jag kan se iaf, inget spruckit eller så

      Kommentera


      • #4
        De får du nog mäta dig till med multimeter. E dom kass kan dom ändå funka lite ibland.. Olika myckd vid olika temp osv.

        Kommentera


        • #5
          Ok, det låter ju som en bra idé. Men vad ska jag mäta? Multimeter finns, däremot saknas kunskap om tändspolar

          Kommentera


          • #6
            Mät hur mycke ström dom ger. Det är vad jag mätt. Sen tryter min elkunskap haha.

            Kommentera


            • #7
              Att mäta ström (A) som är låg och som dessutom uppstår under någon millisekund eller så, låter sig inte göras med en multimeter. Det du kan kolla med en multimeter är i princip om det är avbrott i spolen eller ej. Är det ett avbrott så funkar inte spolen alls, men om du får vettiga mätvärden är det inte samma sak som att spolen är hel och funkar jämt. Vissa fel kan som nämnts ovan vara temperaturberoende eller uppstå av vibrationer vid vissa varvtal.

              Ett bättre sätt att kolla upp spolen är att isolationstesta den. Verktyg för detta har man oftast inte hemma i garaget, men en bil- eller marinverkstad kan hjälpa dig att kolla det.

              Utöver det skulle jag börja med att kolla att motorn får soppa som den ska (slangar, primer-blåsa, filter etc.). Sedan skulle jag göra rent förgasarna och sedan skulle jag byta membranet till bränslepumpen...Billiga saker till skillnad från nya tändspolar.
              Senast ändrad av Lejestrand; 2017-08-23, 21:22.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 972 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 375 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 439 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 902 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
              414 svar
              63 366 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DIFAnders  
              Arbetar...
              X