Nyckeln gått av i låset - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyckeln gått av i låset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Nyckeln gått av i låset

    Jag har köpt och monterat detta utombordarlås på min 5 hk motor, men det som hände när jag skulle skruva fast det där låset med nyckeln som var av väldigt dålig kvalitet antar jag och den gick av vred av nyckeln i låset. Så visst den var rejält låst hela sommaren men nu skall jag plocka upp motorn snart och hur i allsin dar skall jag få av motorn nu? Några tips jag kan försöka med?
    Skall säga att det man tror är att man låser som en vanlig nyckel men det är inte så utan man i princio skruvar nyckeln som en vanlig bult princip som gängar i den andra delen. Och jag skulle tatt med 2 tvingar o satt dit o sen skruvat för det motar mycket i gummiskyddet som sitter på innsidan av låset så det blev för mycket tryck o jag vred på bara.

    http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/M...re-2000033364/

  • #2
    Jävla skit, jag har haft ett sånt "lås" själv en gång. Gör som Kattman säger om du har tillgång till ström, eller såga av gavlarna med en bågfil/metallsåg så är problemet löst...Alternativt kanske du kan bonka in en gammal skruvmejsel eller något i nyckelhålet för att sedan kunna skruva upp eländet igen.
    Senast ändrad av Lejestrand; 2017-10-16, 06:35.

    Kommentera


    • #3
      Går det verkligen inte att lirka ut den biten som fastnat och få grepp med en öströmmare o dra ut?

      Kommentera


      • #4
        sitter nyckelbiten kvar i låset kanske det funkar att bara stoppa i en flatmejsel och vrida....
        Never let your memories be greater then your dreams...

        I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

        Kommentera


        • #5
          har ingen ström därute tänkte låta båten ligga kvar där o slippa frakta hem den blir problem o få upp den med motorn på. Undra om det går att borra ur nyckeln o sen försöka använda en mejsel eller nåt.... skall kolla på det

          Kommentera


          • #6
            använd mejseln direkt...sitter nyckelbiten i är ju låset "öppet"....men som stahre säger, kanske borde det gå att pilla ut nyckelbiten och använda reservnyckeln....
            Senast ändrad av byggarn; 2017-10-16, 07:27.
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #7
              Dra i lite 5-56 först i låset så blir det lättare att pilla bort den. Köp nytt lås sen då detta inte är bra för lås. Bra att få ut nyckelstumpen men inte så bra för låset. Man skall ALDRIG smörja i ett lås där man stoppar i en nyckeln då detta drar åt sig damm och sätter låset
              Jobbade med lås förr i tiden

              Använd detta i sista hand försök som Starhe säger att pilla ut den. Har du bladnycklar (mått) kan det underlätta eller en kraftigare nål, typ dubbingnål
              Senast ändrad av Classe69; 2017-10-16, 07:38.
              Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
              Flugfiske är en Livs-stil
              2016 har jag blivit Multifrälst

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av fear Visa inlägg
                har ingen ström därute tänkte låta båten ligga kvar där o slippa frakta hem den blir problem o få upp den med motorn på. Undra om det går att borra ur nyckeln o sen försöka använda en mejsel eller nåt.... skall kolla på det
                https://www.jula.se/catalog/verktyg-...elslip-000706/

                Tjuvarnas bästa vän....
                Spiggpimplare

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
                  Tänkte samma sak. Batteridriven vinkelslip är ju grym. Används även om ström finns. De är ju så pass bra idag.
                  Hitachi hade kampanj nu i höst så med deras 18voltare och dubbla 5Ah batterier kan man nog lossa många utombordare.

                  Passar nästan bättre i nyckelskåpet än i verktygslådan.
                  Alumacraft så klart!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                    Tänkte samma sak. Batteridriven vinkelslip är ju grym. Används även om ström finns. De är ju så pass bra idag.
                    Hitachi hade kampanj nu i höst så med deras 18voltare och dubbla 5Ah batterier kan man nog lossa många utombordare.

                    Passar nästan bättre i nyckelskåpet än i verktygslådan.
                    Jag köpte på mig Bosch 18V proffsskruvdragare med 2 st 5,0Ah samt en tigersåg .
                    Ruskigt lindrigt om man snickrar ute i skärgården där det inte finns 220V

                    Jag förstår varför alla tjuvar vill ha såna verktyg.
                    Spiggpimplare

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X