Sugen på en 40-50hk - galenskap...? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sugen på en 40-50hk - galenskap...?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sugen på en 40-50hk - galenskap...?

    Tänkte rådfråga lite med er andra på forumet.
    Jag har i dagsläget en Crescent 465 med en Tohatsu 25hk 2-takt rorkult (30hk då strypningen är borttagen) från 2005.
    Båten i sig är jag väldigt nöjd med efter att ha "pimpat" den utefter behov och tycke.
    I fronten sitter en Minn Kota med tillhörande batteribank som består av 3st Exide marinbatterier.
    Denna relativt höga vikt i fören (ca 70-80kg?) gör såklart att båten blir tungdriven, och då givetvis extra mycket när nån polare är med.
    Viktfördelningen skulle enkelt kunna förbättras genom att flytta batterierna till aktertoften.

    MEN...
    Samtidigt är jag väldigt sugen på att få lite bättre fart i skutan överlag (i nuläget ca 23 knop ensam med mycket utrustning).
    Akterspegeln verkar vara i ett riktigt bra skick, ingen tendens alls att svikta med nuvarande motor på ca 60kg.
    Vore det galenskap att kika efter en 40-50hk att hänga på?
    En Evinrude E-tec 50hk hade ju rent spontant inte gjort ont...
    Förslag på andra motorer mottages gärna - dock krav på rorkult!

  • #2
    Svårt det där, 465 är ingen fartbåt men med din last så gör den bara 23 knop... en 40hk skulle nog skrovet klara och Yamahas 40hk hör till de lättare med 747cc volym, bra rorkult har de också. Många (alla?) 50hk väger väl +100 kg och det är en hel del... Frågan är om en 40hk räcker om och när du byter båt?

    Kommentera


    • #3
      Jag kör en gammal 40hk mariner på min Crescent 430, går galant. Den ligger fortfarande sjukt högt upp i aktern med 40hk plus en man som står på toften därbak.
      Har dock bara ett relativt lätt hemmabyggt kastdäck i fören, alltså inte mer extra vikt än kastdäcket.
      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

      Kommentera


      • #4
        Jag hade en Tohatsu 06a - 25hk. Dessa motorer har liten cylindervolym och lämpar sig bäst på lätta båtar. Bytte sedan till en etec 30hk och det är en jäkla stor skillnad i drag och pulver mellan dessa motorer. Ok, du har tagit bort strypningen men jag har svårt att tänka mig att den kommmer i närheten av samma vrid som en etec. Min poäng och det jag vill säga är att det är ett stort hopp från 25hk tohatsu till 40-50h. Jag hade nog nöjt mig med 40hk.

        Kommentera


        • #5
          Hade en gammal cresent 465 den satt en 4 cylindrig 2-taktare 40 hästars mercury på. Gjorde 30 knop. Slog förjävligt i vågorna dock. Bra fiskebåt. Bygde till kastdäck.

          Kommentera


          • #6
            Bump
            Kan du berätta hur det slutade? Bytte du motor och hur gick båten?
            Sitter på en crescent 465 jag med, 25hk tvåtakt nyare årsmodell. Toppar väl ca 20knop med elmotor, batteri och en passagerare. Har ofta funderat på att byta båt, eller byta motor på nuvarande. 40hk låter optimalt. Såg dessutom idag vid bryggspaning, en likadan bestyckad med 50hk!
            Tacksam för svar hur det gick iallafall.

            Kommentera


            • #7
              Sätt en lapp på din bryggspaning och be ägaren ringa, säg att du är nyfiken på hur hans 50hk (tung 4-t?) funkar vet ja!

              Har för mig att jag läst att 465 kan "överplana" och bli lömska i högre farter....

              Kommentera


              • #8
                Det skulle jag kunna göra. Tack.
                Måste bara komma fram till kompromissen jag behöver, fiskebåt/familjebåt/fart. Valet att byta båt eller inte. Tänkte inte så mycket på fart utan mer dragkraft med tex, fullastad och planing osv. Var bara nyfiken hur andra tänkt och löst det.
                Kan tänka mig att du har rätt, båten är ju inte byggd för just fart direkt.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                51 svar
                6 972 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Flex
                av Flex
                 
                Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                24 svar
                10 375 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sirre9
                av Sirre9
                 
                Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                10 svar
                3 439 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Maxxim
                av Maxxim
                 
                Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                9 svar
                1 902 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DavidFelmeri  
                Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                414 svar
                63 366 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg DIFAnders  
                Arbetar...
                X