kamrems haveri 4taktare mercury 30 Hp -13 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kamrems haveri 4taktare mercury 30 Hp -13

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • kamrems haveri 4taktare mercury 30 Hp -13

    Vad har man att förvänta sig under kåpan !?

    Blir det total ventilsallad och dyra reparations kostnader ? Eller har man lämnat såpass mycket spelrum att det inte händer nått ?
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

    Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

  • #2
    Dum fråga kanske men hur vet du att det är kamremmen utan att ha tagit av kåpan?

    Kommentera


    • #3
      Tex genom att den gårt runt som attan när man startar men samtidigt är stendöd. Hurpass skadad den blev beror på hur mycket den varvade när remmen brast, typ brister den under fullvarv så är det nog inte mycket kvar att återanvända. Men om det är en frigående motor som tex Opels åttaventils ohc-motorer så är det bara att slänga dit en ny rem med eventuell spännare och starta och köra iväg.

      Kommentera


      • #4
        I värsta fall möts du av en dyster syn med krokiga ventililer,vevstakar o spräckta kolvar.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Avkörd brytpinne borde yttra sig på samma sätt, men kan det uteslutas så visst.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
            Vad har man att förvänta sig under kåpan !?

            Blir det total ventilsallad och dyra reparations kostnader ? Eller har man lämnat såpass mycket spelrum att det inte händer nått ?
            Hej Mojoman;

            För att få lite hjälp på vägen kan du läsa här..http://www.lindahlmotor.se/faq.html ...

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Avkörd brytpinne borde yttra sig på samma sätt, men kan det uteslutas så visst.
              Fast det är nog bara startmotorn som driver runt om det är kamremmen väl?
              Min gamla Archimedes 3,9 ylade när brytpinnarna rök. Min Renault Laguna ylade inte lika mycket när kamremmen pajade...

              Kommentera


              • #8
                Mycket möjligt, undrade bara rent allmänt. Har kamkedja på min, går den av lär det hända grejer

                Kommentera


                • #9
                  Atllt är beroende av vilken typ av motor det handlar om. Tidigare var så gott som alla motorer s k interferencemotorer. Dvs de hade i princip inget extra spelrum mellan en stillastående öppen ventil och en roterande kolv. En brusten kamrem orsakar då obönhörligen MINST ventilsallad. I dag finns motorer med utrymme för kolven att gå runt under en helöppen ventil och då stannar den bara...
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  Edit: Det var inte bara "i princip", de hade inget spelrum... Och så roterar naturligtvis inte kolven om det inte är en wankelmotor. Den rör sig upp och ner...
                  Senast ändrad av Gösta; 2017-11-12, 21:13.

                  Kommentera


                  • #10
                    Detta var bara en fråga jag hade innan jag bestämmer för ett båtköp, inget som hänt mig förutom på bil. Men nu vet jag att det är samma soppa som det blir med de moderna utombordarna med :/

                    Men det blir väl så när folket vill ha mer effektiva motorer då ska man dra ner på marginalerna.

                    Tackar för svaren, då är kamrems byte på dessa väldigt aktuellt enligt service planen.
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

                    Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 954 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 561 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 372 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 438 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X