Nya Motorguide Xi3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya Motorguide Xi3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Edguy
    replied
    Sådär ja, då var inkalibreringen fixad. Man trycker på ett par knappar och kör i en cirkel två varv tills det piper sen var det klart. Ankring och autopilot funkade galant. Är skitnöjd En intressant sak jag blev förvånad över är att innan jag köpte den så trodde jag att endast lowrance gick att koppla ihop med motorguide, men i manualen står det att flera fabrikat funkar (finns en lista) men att standardkontakten är för lowrance, man kan köpa adapters till andra fabrikat. Mig kvittar det för jag kör hds, men kan ju vara av intresse för någon som vill ha motorguide men inte är så sugen att byta lod..

    Jag har inte köpt nån kabel än dock, känner inget behov att koppla ihop men vem vet, man kanske får för sig att göra det senare.

    Av mig får denna motor 10 braxar av 10

    Click image for larger version

Name:	20180816_211319.jpg
Views:	1
Size:	978,4 KB
ID:	1787549
    Senast ändrad av Edguy; 2018-08-19, 09:57.

    Lämna en kommentar:


  • Edguy
    replied
    Jag tog första provturen med min i kväll och är väldigt nöjd med det lilla jag hann prova. Fick inte i båten förrän kl 21 så det var ju kolsvart efter 5 minuter Jättetyst, kändes väldigt lättstyrd och mycket starkare än vad jag hade trott. Hördes inte alls på lägsta farterna. Har dock inte kalibrerat in den utan åkte bara omkring med fjärren. Lätt att bära var den också. Hittills överträffade den mina förväntningar, får väl hoppas ankringen funkar bra med, ska prova i helgen. Den sitter på en crescent 425 sport som skall väga 275 + motor (e-tec 30)

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Xi3 blir levert både med og uten Pinpoint. (Pinpoint er det som gir GPS-funksjonene.) Den er ment å konurrerer med MK Powerdrive, så jeg antar den prismessig kommer noen tusen under Xi5.

    Foten på Xi3 er ikke så solid og tung som Xi5, og utifra hva jeg kan se på bildene er selve motordelen noe kortere. Xi3 er tilsynelatende 2-4 kilo lettere enn Xi5 så Mg har tydeligvis spart vekt flere steder.

    Foreløpig er det lite eller ingen info om Xi3 tilgjengelig, Motorguides nettsider er lite informative og har ikke engang en mulighet for sammenlikning med Xi5. Jeg kommer med mer info om Xi3 når jeg har den selv, men pt vet jeg ikke mer enn det jeg skriver over her.

    Lämna en kommentar:


  • Runvar
    replied
    Du, Team Colibri, brukar vara insatt i det mesta som har med båtelektronik att göra.
    Vet du vad som tekniskt skiljer Xi3 och Xi5 om man jämför 55 lb och 12V.
    Priset verkar skilja ungefär 3500 kronor.
    Det jag sett är att Xi3 inte levereras med fotpedal och den har inte brytare som bryter elmotorn i uppfällt läge.
    Vad innebär detta med brytaren?
    Är det bara en säkerhetsfunktion?
    Förlorar man några tekniska funktioner om man väljer en Xi3?

    Tack på förhand.

    Lämna en kommentar:


  • Team Colibri
    replied
    Det kommer neppe til å selges mange Xi5 som 12V i 2018. For 24/36 vil jeg foretrekke Xi5 men til 12V er Xi3 det de fleste behøver.

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av SuddenCrash Visa inlägg
    Att inte motorn stängs av automatiskt när man fäller upp den, innebär väl att man kan spela in rutter när man kör med ordinarie utombordare (likt MK) ??
    Vet faktiskt inte om det funkar ens med Xi5an? Jag kör alltid elsnurran kopplad till HDS9 an o använder bara den inbyggda GPS en i Xi5an till anchor lock. Kör autopilot/rutter via ekolodet så för min del har det ingen betydelse.
    Klurigt med all ny teknik men du kan ha rätt.

    Lämna en kommentar:


  • SuddenCrash
    replied
    Att inte motorn stängs av automatiskt när man fäller upp den, innebär väl att man kan spela in rutter när man kör med ordinarie utombordare (likt MK) ??

    Lämna en kommentar:


  • Husse0416
    replied
    Funkar säkert jöttebra till en 460 alu båt. Jag har en motsvarande Xi5a. Fästet verkar vara lite mindre o lättare på nya Xi3an. Kanske väger lite mindre också o priset är ju bra mycket lägre.
    Automat spärren som stönger av motorn nör man fäller upp den saknas på Xi3an men den klarar man sig utan o det ör en sak mindre som kan paja!

    Lämna en kommentar:


  • rubby
    started a topic Nya Motorguide Xi3

    Nya Motorguide Xi3

    Vad tror vi om nya Motorguide Xi3?
    Sugen på den till min Linder Arkip 460.
    http://www.olssonsfiske.se/marinelek...-55-54-12v-gps

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
51 svar
6 957 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Flex
av Flex
 
Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
24 svar
10 375 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sirre9
av Sirre9
 
Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
10 svar
3 439 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Maxxim
av Maxxim
 
Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
9 svar
1 901 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DavidFelmeri  
Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
414 svar
63 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg DIFAnders  
Arbetar...
X