Elektriska utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elektriska utombordare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Elektriska utombordare

    Har funderat på varför förekomsten av elektriska utombordare är så ovanlig, nu när utvecklingen har kommit så långt anno 2018. När jag tittar närmare så inser jag att fördelarna är väldigt många och undrar varför utvecklingen dröjer på den marina sidan? Någon/några måste ju vilja vara först ut på en enorm marknad. Fördelarna blir extra tydliga när det gäller båtliv. När jag säger först ut menar jag ett väl fungerande koncept som på allvar får båtägare att överväga elmotoranvändande. Likt TESLA som har en fantastisk produkt.

    Enorm acceleration
    Låg ljudnivå.
    Nästintill obegränsade möjligheter att ändra varvtal i det lägre registret - väldigt bra för trollingfiskare
    Bra för miljön!
    Många båtägare använder sig sporadiskt av båten, lämpar sig väl för solcellsladdning framförallt på sydligare breddgrader. Kanske inte så effektivt? Men tänker mig en veckas solcellsladdning mellan båtturerna borde räcka en bit?

    Nackdelar.
    Stor och tung batteribank - känslig för marin miljö?
    Laddning. Laddstationer -förekomst? För de som trailar i USA har TESLA massvis av laddstationer.

    Såhär tänker jag mig en prototyp.

    Färdigt koncept, båt/motor. Tänk TESLA fast i båtväg, motor och batteribank ska vara lättillgängliga vid service. Vill man byta ut föråldrade delar (batteribank exempelvis) ska detta vara möjligt.

    Integrerade stöttåliga solceller som flyter ihop snyggt med båtkroppen. Kan durken vara en bra plats?

    Är detta bara önsketänkande från min sida?
    Senast ändrad av gabbu; 2018-05-04, 13:08.

  • #2
    Hej. Hoppas du har vaknat ur den drömmen

    Ex: en 55lb elmotor tar ca: 50 amp på max vilket ger dig en effekt av 600 Watt eller ungefär 0,8 hk. En normalbåt för fiske med tex 60 hk skulle då behöva 75x den elmotorinstallationen.

    Till den elmotorn har de flesta 2 batterier a:20 kilo och kan då köra i en fiskedag 8-10 tim (fast här har vi inte räknat in den riktigt energikrävande högfartstransporten till o från platserna vilket bensinen sköter idag). Det skulle innebära att den elmotor som ersätter 60 hk bensin skulle behäva 2x75=150 batterier a 20 kilo = 3 ton batterier. Och då kan du köra i ca 10 tim , , fast antagligen mycket mindre för nu pratar vi planande då det verkligen krävs effekt och slukar energi och de där 10 tim på 2 batterier gäller ju sakta glidande i skyddande vatten i en fart som egentligen inte kräver mer än att farmor kan paddla.

    Men men vi antar ändå det som nämnts så 3 ton batterier i en 4,5m styrpulpet . . . behöver jag nämna var den båten ligger ? TIPPS, vertikal riktning neråt från ytan.

    Men du är inte den första som gör misstaget att jämföra med bil. STORT misstag då dessa lever i diametralt skilda världar.
    En 1750 kg volvo 200 hk gör 200 Km/tim och drar då ca 1,5L/mil
    en båt 1750 kg med 200 hk gör om den är bra ca 35 knop (60 Km/tim) och drar då ca: 10-12 L/mil

    Skillnaden 1,5 Lit mot 10-12 är mängden energi som krävs alltså inte långt ifrån 10X så mycket för en båt och det vid en fart som motsvarar 30% av bilens. Jämför vi bil å båt och låter Volvon köra i 60 som båten så drar den kanske 0,6 L/mil eller ca: 20x mindre mängd energi jämfört med båten.

    Och ett av problemen med elbil är att få konkurenskraftig drifttid och räckvidd så tänk då att det är nästan 10x svårare på en båt och då vid en betydligt lägre fart. Så när vi åker 100-200 mil med elbil och tankar den på en kvart och den inte väger mer än dagens bilar eller tom betydligt mindre ja då har vi kanske bara 5X problem kvar till att applicera i en båt.

    Du nämnde Tesla: tänk dig att den är 10x så tung (eller säg 20x) och gör max 60 km/tim tror du det skulle bli en hit ? ? TIPPS , , nä jag lämnar det till dig.

    Men du kanske tänkte dig deplacerande långsamtgående snipor på sjön. Japp där akn lösning finnas inom närmre håll men planande snabba båtar har långt kvar till eldrift.
    Senast ändrad av Exxet; 2018-05-04, 13:50.
    Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

    Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

    Kommentera


    • #3
      Fast det finns ju:

      https://torqeedo.se/

      http://www.aquawatt.at/GB/elektro_au...ren_14_GB.html

      Kommentera


      • #4
        Man får ju även lägga till kostnaden för batterier i ekvationen. Kobolt har stor betydelse för att kunna tillverka battericeller med såpass hög spänning. Kobalt går även upp i pris extremt snabbt, cirka 400% sedan mitten av 2016. Med tanke på vad ett batteripack i en tesla kostar, och med tanke på mängden energi som krävs i en båt så kan man ju rätt enkelt komma fram till att det skulle bli extremt dyrt.

        Man får även komma ihåg att diesel har cirka 50-100 ggr högre energi densitet än ett li-ionbatteri. Blir snabbt väldigt tungt.

        Tesla har väl inte en sån fantastisk produkt? Använder sig av teknik som alla andra fordonstillverkare har tillgång till men ansett att det inte är lönsamt(Vilket tesla har bevisat?)

        Kommentera


        • #5
          Den användning en annan gör med ca 25-30 knop några minuter varje sväng och resterande trolling mm skulle lätt kunna ersättas av el.

          Byta ut bensinaren mot en billig elmotor och ett modernt batteripack på 300 kilo .

          Samma som tesla kan man ju välja batterikapacitet.
          Alumacraft så klart!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
            Den användning en annan gör med ca 25-30 knop några minuter varje sväng och resterande trolling mm skulle lätt kunna ersättas av el.

            Byta ut bensinaren mot en billig elmotor och ett modernt batteripack på 300 kilo .

            Samma som tesla kan man ju välja batterikapacitet.
            Problemet blir ju att man får byta ut sin lilla kia ceed mot en pickuptruck som slurkar diesel för att kunna dra båttrailern på ett ton

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
              Problemet blir ju att man får byta ut sin lilla kia ceed mot en pickuptruck som slurkar diesel för att kunna dra båttrailern på ett ton
              Tesla Model X är en ypperlig dragbil.
              Alumacraft så klart!

              Kommentera


              • #8
                Hm. Kanske jag var lite väl optimistisk. Men siffrorna kanske inte är så hemska ändå. Batterivikt 480kg, 80,5kW enligt TESLA. Får upp siffror för torqeedo elektric motor deep blue 80hk, 60kw/h full gas. 1h 20min full gas blir ju ändå 4-5 mil till sjöss om man marschar i 20-25 knop.

                Eller har jag räknat helt fel?
                Senast ändrad av gabbu; 2018-05-04, 19:21.

                Kommentera


                • #9
                  Exet räckvidden är väl inget problem i ex USA, du har ju laddstationer överallt.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                    Exet räckvidden är väl inget problem i ex USA, du har ju laddstationer överallt.
                    Jämför med sjömackar för vanlig bensin istället. Hur många sådana har du i ditt närområde? Här på västkusten är det i alla fall rejäl brist på sjömackar och det gäller att planera sitt resande. Ser ju inte att det skulle bli bättre med el direkt...Den marina sidan är fortfarande en marginalbransch om man jämför med bilbranschen och då ska man veta att Sverige ändå är otroligt "båt-tätt" vid en internationell jämförelse

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 512 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 293 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X