Elektriska utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elektriska utombordare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Det var mitt sätt att tona ner diskussionen till en saklig nivå. Nivån for ju när batteribankar på 3 ton kom på tal.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
      Tesla Model X är en ypperlig dragbil.
      Ja just det, har aldrig ens tittat på tesla som dragbil, dom är för hutlöst dyra för mig att ens fundera över att äga plus att jag skulle inte nå hela vägen och tillbaka till vissa sjöar jag fiskar i, speciellt inte med ett släp på ett ton som förminskar räckvidden... Läste att man når 14 mil på en laddning med en husvagn på släp med en model X, det duger ju inte för mig iaf.

      Vi får helt enkelt hoppas på att batterierna blir ännu bättre i framtiden, då kan både elbåtar och bilar bli ett mer realistiskt alternativ.
      Senast ändrad av henrikj; 2018-05-04, 21:34.

      Kommentera


      • #13
        Bara räkna på vad man behöver.

        Kolla på snittförbrukning och luftmotstånd. Båt är mindre luftmotstånd än husvagn.

        Just snittet är det roliga. 14 mil med en Tesla så räkna på den matten och sen var realist.

        Hur många kWh är batteri på? Räkna genomsnittsförbrukning om du kommer 14 mil och sen kolla vart vi brukar ligga i wh/km på trailing av båtar runt 1000kg.
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #14
          fantastiskt roligt att det just är en svensk produkt som visar vägen för elanvändande båtar.
          https://www.youtube.com/watch?v=P9m51J6640Y

          Kommentera


          • #15
            Grundproblemet här är att på sjön går alla motordrivna båtar i extrem "uppförsbacke". Dvs att effekten förmodligen är försiktigt beräknad med 10x(som någon nåmnde) jämfört med landbaserade jämförelser på platt mark sas. (Sägs utan att jag har det minsta koll på hur man räknar fram detta....)

            Att jämföra med extremt känsliga konstruktioner såsom exemplet är bara ett bevis på att vi har långt kvar men att det finns hopp.

            Men det går ju att segla! Det är ett alternativ med. Dock är det fortfarande inte billigt. Byte av segelgarderob var tionde år adderar upp till en del pluringar. Och då har du efter endast tre, fyra år tappat större delen av den möjliga effekten du kan få ut av segelgarderoben jämfört med då den var ny.

            Att vara på sjön kommer nog alltid vara kostbart oavsett vilket framdrivningsystem man väljer.

            Lägger man då till kostnaden för vårt fiske intresse så börjar det bli lite lätt komiskt vad vi betalar för våra fåtal timmar vi kan vara där ute!

            Tycker ändå att det är det värt!!
            __________________________________________________ _____________________________

            Covfefe

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

              Fördelar:
              Enorm acceleration
              Låg ljudnivå.
              Nästintill obegränsade möjligheter att ändra varvtal i det lägre registret - väldigt bra för trollingfiskare
              Bra för miljön!
              Många båtägare använder sig sporadiskt av båten, lämpar sig väl för solcellsladdning framförallt på sydligare breddgrader. Kanske inte så effektivt? Men tänker mig en veckas solcellsladdning mellan båtturerna borde räcka en bit?

              Nackdelar.
              Stor och tung batteribank - känslig för marin miljö?
              Laddning. Laddstationer -förekomst? För de som trailar i USA har TESLA massvis av laddstationer.
              Vi kan ju uttrycka det såhär:

              Fördelarna är ju såklart styrkan.
              Men där slutar det också.

              Tittar du på ditt exempel med "Bra för miljön" så är det rent och skär okunnighet.

              Att bryta metallerna för batterierna, bly, kobolt, litium eller va man nu använder är så miljöförstörande och farligt så det är löjligt.

              För övrigt så nämner jag inga namn utan läs följande om företag som anklagas för barnarbete...
              https://www.theguardian.com/global-d...-mining-deaths
              https://edition.cnn.com/2019/12/17/t...ing/index.html
              https://www.cbsnews.com/news/apple-g...es-2019-12-17/

              Jag ska också då säga att jag inte är motståndare till varken elbilar eller elbåtar.
              Men jag är motståndare till hur batterier och saker produceras och tillverkas.

              Just posting it here...

              Kommentera


              • #17
                Har du någonsin använt eller äger just nu en mobil med batteri av ovan nämnda metaller?

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
                  Har du någonsin använt eller äger just nu en mobil med batteri av ovan nämnda metaller?
                  Jag tror det går några livsförbrukningar av telefoner innan man kommit upp i batterimängden hos en elbil/båt

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg

                    Vi kan ju uttrycka det såhär:

                    Fördelarna är ju såklart styrkan.
                    Men där slutar det också.

                    Tittar du på ditt exempel med "Bra för miljön" så är det rent och skär okunnighet.

                    Att bryta metallerna för batterierna, bly, kobolt, litium eller va man nu använder är så miljöförstörande och farligt så det är löjligt.

                    För övrigt så nämner jag inga namn utan läs följande om företag som anklagas för barnarbete...
                    https://www.theguardian.com/global-d...-mining-deaths
                    https://edition.cnn.com/2019/12/17/t...ing/index.html
                    https://www.cbsnews.com/news/apple-g...es-2019-12-17/

                    Jag ska också då säga att jag inte är motståndare till varken elbilar eller elbåtar.
                    Men jag är motståndare till hur batterier och saker produceras och tillverkas.

                    Just posting it here...
                    Jag tänker att det finns en miljömässig uppsida med elmotorer och utveckling av batterier som inte riktigt finns med förbrukningsmotorer. Enligt senaste rapporten jag läst så har CO2 utsläppen halverats vid produktion av batterierna. Nu är säkert båtar med elmotorer väldigt långt fram i tiden men man måste väl börja nånstans.

                    Kommentera


                    • #20
                      Fixeringen vid CO2 utsläppen är fascinerande, baserat på den nu fullvärdiga sanningen att klimatet påverkas av detta och att klimatet inte ska förändras eftersom det är dåligt trots att klimatet alltid har förändrats. För 10000 år sedan täcktes halva Europa av kilometertjock is, var det optimalt efter vilket år inföll det optimala klimatet? Nästa sanning är jordens medeltemperatur som påstås öka, hur vet man det med hjälp av ett tiotal tusen mätpunkter som på inget sätt bidrar med vare sig kvantitativt eller kvalitativt underlag för att kunna slå fast detta? På vissa håll blir det varmare och andra kallare, det kan man slå fast, men jordens medeltemperatur är rena gissningar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X