Elektriska utombordare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elektriska utombordare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg

    Jag tror det går några livsförbrukningar av telefoner innan man kommit upp i batterimängden hos en elbil/båt
    Med tanke på att det finns otroligt många fler mobiltelefoner än vad det finns elbilar så borde de falla under samma kategori?

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Fixeringen vid CO2 utsläppen är fascinerande, baserat på den nu fullvärdiga sanningen att klimatet påverkas av detta och att klimatet inte ska förändras eftersom det är dåligt trots att klimatet alltid har förändrats. För 10000 år sedan täcktes halva Europa av kilometertjock is, var det optimalt efter vilket år inföll det optimala klimatet? Nästa sanning är jordens medeltemperatur som påstås öka, hur vet man det med hjälp av ett tiotal tusen mätpunkter som på inget sätt bidrar med vare sig kvantitativt eller kvalitativt underlag för att kunna slå fast detta? På vissa håll blir det varmare och andra kallare, det kan man slå fast, men jordens medeltemperatur är rena gissningar.
      holden Jag förstår var du vill komma med detta.
      Men att klimatet på jorden förändras är ju inget som är något påhitt. Det går att bara titta på bilder på hur det var för 50 år sedan till nu.
      Ja, CO2-utsläppen har ökat och hela det

      Men du kan inte dra in det där med temperaturen. För de mätpunkter du menar nu är baserade på VÄDER. Och eftersom du blandar ihop KLIMAT och VÄDER blir det du säger tyvärr inte rätt och riktigt.

      Sommaren 2018 var väldigt, herrans varm. Men det va inte klimatet utan det var VÄDRET som var så den sommaren.

      Att jordens medeltemperatur höjs är KLIMAT, så det är inte rena gissningar. Det är enkelt att räkna ut en medeltemp med hjälp av dessa mätstationer du nämner. Ta en specifik dag/månad osv, antal mätpunkter och sen dela med graderna, läs ut i Excel och huxflux har du en medeltemp =)

      Strax innan franska revolutionen så hade en eller flera vulkaner utbrott på andra sidan jorden och det resulterade i att klimatet förändrades (medeltemperaturen sjönk) vilket resulterade i att vädret förändrades så drastiskt så att det va en del svält på sina håll runt om i Europa. Det finns till och med rapporter om snö mitt i sommaren, men dom kan man kanske ta med en nypa salt.
      Detta har kommit att kallas "Lilla istiden"

      Så för att kunna göra sak av det du skriver så skilj gärna på väder och klimat är du snäll. =)


      Väldigt OFF-Topic, men ja.
      Jag är ingen miljöfanatiker, men samtidigt måste man kunna skilja på väder, klimat och allt det där

      Kommentera


      • #23
        Jag kan skilja på väder och klimat, och vem som helst med en grundkurs i vetenskaplig metodik i bagaget kan räkna ut att det inte möjligt att komma fram till en tillförlitlig siffra på jordens medeltemperatur. Att utifrån denna hittepå-siffra sätta så kallade klimatmål är trams.

        Kommentera


        • #24
          Nu tycker jag att vi håller oss on topic och diskuterar frågeställningen. Vill ni prata väder/klimatförändringar och hur klimatet inte hänger ihop med vädret. Då är ni välkomna att starta en egen tråd.

          Kommentera


          • #25
            Tycker du det, själv tycker jag nog frågorna är relaterade.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
              Tycker du det, själv tycker jag nog frågorna är relaterade.
              Det kallas "Off-Topic" på forumspråk, tråden handlar om elektriska båtmotorer och ni började tala om klimatet. Starta en ny tråd så att den här inte dör för att några foliehattar tror att människans klimatpåverkan är en bluff. Ni tror väl också att vår planet är platt, det är lika dåraktigt.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg

                Det kallas "Off-Topic" på forumspråk, tråden handlar om elektriska båtmotorer och ni började tala om klimatet. Starta en ny tråd så att den här inte dör för att några foliehattar tror att människans klimatpåverkan är en bluff. Ni tror väl också att vår planet är platt, det är lika dåraktigt.
                Ingen har i denna tråd påstått att människans klimatpåverkan är en bluff, för övrigt är ditt eget inlägg off topic. En av utgångspunkterna i TS resonemang var att skaffa elmotor av miljöskäl, längre ner i tråden diskuterades CO2-utsläpp och i relation till detta kommenterade jag det eftersom det har bäring på klimatdebatten som jag anser är baserad på dåligt underbyggda fakta. Det hade vem som helst som klarar av att läsa igenom en hel text utan att i indignation börja gapa om off topic kunnat förstå.

                Kommentera


                • #28
                  https://www.hamnen.se/goldfish-x9-va...ldrivna-bat-2/

                  Kommentera


                  • #29
                    https://visionmarinetechnologies.com/

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 879 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 512 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 293 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 396 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 883 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X