4-taktare, började vibrera och tappade kraft. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

4-taktare, började vibrera och tappade kraft.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Den här är faktiskt riktigt bra för att snabbkolla om det kommer gnista .
    https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037
    Spiggpimplare

    Kommentera


    • #42
      Ursprungligen postat av Sälstryparn Visa inlägg
      Den här är faktiskt riktigt bra för att snabbkolla om det kommer gnista .
      https://www.biltema.se/bil---mc/verk...are-2000017037
      Jo, den funkar till viss del. Den visar om tändspolen ger gnista. Men om stiftet är dåligt så gnistan tar annan väg än tänkt. Ex långt upp i en spräckt isolator så visar den ju gnista ändå.

      På ett brytarsystem så kan man istället rycka kabelskon till tändspolen i de fall de har externa spolar.

      Men det skulle jag inte göra på ett CDI system. Eftersom kondensatorn inte laddas ur så är det osäkert hur högt spänningen kommer att stiga i systemet när det bara bygger på. Man har ingen aning heller exakt hur CDI'n är uppbyggd inuti så det finns alltid en risk att CDI'n skulle kunna ryka istället. De borde tåla det men det är jäkligt dyrt ifall man har fel.
      Senast ändrad av Micke-71; 2018-08-23, 14:43.

      Kommentera


      • #43
        Varför inte bara hålla tändstiftet med tändhatten på mot typ cylindern och se om det kommer gnista, så brukar jag göra!

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
          Varför inte bara hålla tändstiftet med tändhatten på mot typ cylindern och se om det kommer gnista, så brukar jag göra!
          Med ett brytarlöst system och 50000-100000 volt i spänning så provar man oftast bara det en gång Det funkar på gamla "häckar" med lägre spänning, men en ny motor och du samtidigt håller i godset med den andra handen så blir det en rejäl smäll, så det skulle jag inte rekommendera...

          Kommentera


          • #45
            Håll i tändstiftet med en isolerad tång och den andra handen kan du ha i fickan så går det fint!

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av Funken Visa inlägg
              Håll i tändstiftet med en isolerad tång och den andra handen kan du ha i fickan så går det fint!
              Vilken hand ska då vrida om tändningsnyckeln?

              Kommentera


              • #47
                Kan väl polaren eller morsan göra?
                Ni krånglar ju till det nått enormt!
                Finns ju även gummihandskar man kan ha om man är så rädd!
                Detta kostar ju inte en spänn och funkar klockrent!
                Senast ändrad av Funken; 2018-08-25, 11:43.

                Kommentera


                • #48
                  50 000volt slår igenom en gummihandske. Likaså så kan den hoppar från en isolerad tång.

                  Men om stiftet ligger mot jord på blocket så behöver man ju inte ens hålla i det. Hittar man inget bra ställe så är det bara ett sätta en startkabel på blocket och det andra över stiftet.

                  Kommentera


                  • #49
                    Ursprungligen postat av Micke-71 Visa inlägg
                    Jo, den funkar till viss del. Den visar om tändspolen ger gnista. Men om stiftet är dåligt så gnistan tar annan väg än tänkt. Ex långt upp i en spräckt isolator så visar den ju gnista ändå.

                    På ett brytarsystem så kan man istället rycka kabelskon till tändspolen i de fall de har externa spolar.

                    Men det skulle jag inte göra på ett CDI system. Eftersom kondensatorn inte laddas ur så är det osäkert hur högt spänningen kommer att stiga i systemet när det bara bygger på. Man har ingen aning heller exakt hur CDI'n är uppbyggd inuti så det finns alltid en risk att CDI'n skulle kunna ryka istället. De borde tåla det men det är jäkligt dyrt ifall man har fel.
                    Nu är det ofta så att jag har någon under upplärning med mig då jag skruvar MC eller båtmotorer och då är biltemakabeln ett ypperligt instrument .
                    Har jag ingen gnista där så kollar jag tändspolen / strömmatningen , har jag gnista så byter jag stift och hör om gången förändras .
                    Spiggpimplare

                    Kommentera


                    • #50
                      Ursprungligen postat av Lejestrand;1146209[B
                      ]Med ett brytarlöst system och 50000-100000 volt i spänning så provar man oftast bara det en gång [/B] Det funkar på gamla "häckar" med lägre spänning, men en ny motor och du samtidigt håller i godset med den andra handen så blir det en rejäl smäll, så det skulle jag inte rekommendera...
                      Var för många år sedan på Norrbyskär över midsommarhelgen då en naken och ytterst berusad man försökte få igång sin lilla aktersnurra .

                      När den inte startade tog han av kåpan och petade lite här och där med en mejsel .

                      Då han sedan skulle dra i startsnöret blev han lite trött och lade sig framstupa över motorn och vilade en stund .

                      Plötsligt kvicknade han till och drog i startsnöret medan han låg kvar över motorn .
                      Vissa delar av hans anatomi låg mot tändkabeln då han drog i startsnöret .

                      Han nyktrade till öonblickligen
                      Senast ändrad av Sälstryparn; 2018-08-27, 13:55.
                      Spiggpimplare

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                      51 svar
                      6 963 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                      24 svar
                      10 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sirre9
                      av Sirre9
                       
                      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                      10 svar
                      3 439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim
                      av Maxxim
                       
                      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                      9 svar
                      1 901 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DavidFelmeri  
                      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                      414 svar
                      63 366 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg DIFAnders  
                      Arbetar...
                      X