Yamaha 40hp Ska det verkligen komma vatten här? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Yamaha 40hp Ska det verkligen komma vatten här?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    De är ju en rätt gammal motor och antagligen 2taktare, dem går "hoppit" vid låga varv för 2taktare trivs bättre i höga osv..

    Har du rengjort förgasaren?

    Edit: På "nyare" motorer går vattnet in vid "fenan" (gallret framför propellern) som kyler motorn och avgaser går ut i mitten av propellern.
    Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

    Kommentera


    • #22
      Japp förgasarna är rengjorda o injusterade så gått det har gått.
      Är fortfarande inne på att vattnet tar fel väg och gör så att inte motorn klarar av att pressa ut avgaserna på låga varv så motorn går ojämt?

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
        Min 15 hästars Yamaha har i alla fall skvallerstrålen i underkant av motorn och avgasutsläppet i drevet. När utblåset täppts igen så gick den på tomgång men varvade inte ut på fullgas. Verkar alltså tvärtom på den här motorn eller...
        Ursprungligen postat av abborrgurun Visa inlägg
        Nu hänger jag nog inte riktigt med. Är det inte så att insuget för kylningen sitter nere vid propellern och går vidare och kyler motorn, för att sen spolas ut i underkant på motorkåpan? Börjar bli smått förvirrad��
        Skvallerstrålen är ju bara en liten del av kylvattnet. Den är ju bara till för att man ska se att motorn får kylvatten. Det mesta går ut tillsammans med avgaserna i propellerhuset. Men det blir mottryck när avgaserna ska pressas ner och ut genom propellerhuset därför gör man den mindre avgaskanal(där det kommer vatten och avgaser på filmen) över vattenlinjen så motorn orkar gå även på tomgång.

        Vattnet sugs in under skäddan. Går via pumpen upp i blocket där en liten del går ut via skvallerstrålen. Resten väntar snällt tills termostaten öppnar och rinner då ner i riggeröret och ut genom propellerhuset tillsammans med avgaserna.

        Kommentera


        • #24
          Härligt Fiskarn nu äntligen gick det upp en liljeholmen för mig.
          Då är det alltså inget fel utan jag får söka vidare efter vad som är problemet.
          Tack för en bra förklaring.

          Kommentera


          • #25
            Nu har jag som sagt ingen erfarenhet av din motor. Men på mina mariner/mercury 6 hk och Evinrude/Johnson 75 och 90 hk så kommer det inga mängder vatten ur det övre avgashålet som dessutom är betydligt mindre. Enbart fuktiga avgaser ev nån droppe ibland. Därav min fråga till ägare av liknande yamaha maskiner. Kan ju vara så att yamaha valt att inte köra ner kylvatten/avgas blandningen till proppellern utan släpper allt ovan vattenlinjen. Då förlorar de ju vattnets ljuddämpande effekt men vinner lite på mindre motstånd för avgaserna.

            Föräldrarna har en 30 hk mariner/yamaha. Men tyvärr har cdi boxen gått på den så jag kan inte titta på hur det ser ut när den är igång.

            Kan ju vara så att det är synkningen av förgasarna som spökar om den går ojämt på tomgång. En förgasare per cylinder?

            Sen är det ju så att en gammal mekanisk 2 takt går LITE ojämt på tomgång. Det får man leva med men med korrekta inställningar så är det inte så farligt. Men det går inte att få den att gå lika jämt och mjukt som en flercylindrig insprutad 4 takt.

            Kommentera


            • #26
              Skulle faktiskt rekommendera att du plockar ner förgasarna och rengör en gång till. Inte helt ovanligt att det släpper skit igen efter en rengöring. Kolla om du har ett munstycke för lågfart. Denna kan ibland vara täckt av en gummi Plopp. Var doch ett tag sedan jag mekade den årsmodellen.
              Om inte annat så har du möjlighet att lämna in förgasarna för ultraljuds tvätt så kan det vara guld värt. Det kan dock vara en chansning det med då det kan läsa mer skit än nödvändigt och motorn går sämre. Lite som lotto. Rengjorde min förgasare på min hoj själv 2 gånger. Blev bättre men inte bra. Ultraljuds tvättade och problemen var borta. Den oroliga tomgång en försvann direkt.
              D

              Kommentera


              • #27
                Har själv en gammal Yamaha 2-cyl i samma storlek. Min är ryckig på låga varv och vill inte gå rent. Tror det är modellen i sig själv när de fått några år på nacken som är sådan. På full spett så går den bättre.

                Körde för länge sedan Yamahas första 3-cylindriga 30hk precis när de kom. De gick riktigt jämnt o fint som nya.

                Kommentera


                • #28
                  Kan kanalen som leder vattnet upp till blocket rostat sönder så vatten hamnar i riggröret? Inte bekant med hur din rigg är konstruerad men ser ut på filmen som att pumphuset har bra tryck och skickar upp vatten men det åker ut genom riggen. Hur är trycket på skvallerstrålen?

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                  51 svar
                  6 972 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Flex
                  av Flex
                   
                  Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                  24 svar
                  10 375 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sirre9
                  av Sirre9
                   
                  Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                  10 svar
                  3 439 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Maxxim
                  av Maxxim
                   
                  Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                  9 svar
                  1 902 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DavidFelmeri  
                  Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                  414 svar
                  63 366 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg DIFAnders  
                  Arbetar...
                  X