Tohatsu 3,5 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tohatsu 3,5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tohatsu 3,5

    Hej!

    Jag har en Tohatsu 3,5 HK och har lite problem med den. För det första så är den svår att starta . För att starta den så brukar jag få dra bort säkerhetsnyckeln och dra cirka 5-6 gånger i startsnöret för att fylla förgasaren. Sedan så sätter jag i säkerhetsnyckeln, drar ut choken och får oftast igång motorn. Detta när motorn är kall och inte varit i bruk några dagar.

    Problemet är att motorn brukar dö om man trycker in choken. Jag blir tvungen att ha i choken i flera minuter eller längre för att motorn ska värma upp och inte självdö. Är detta normalt? Jag har för mig att chokens enda uppgift var att få ingång motorn och att man genast kunde dra in den efteråt.

  • #2
    Det er helt normalt at choken må være ute alt fra noen sekunder til et minutts tid på en kald motor. Det tar litt tid før motoren blir varm, og dermed får optimal forbrenning. Choken er der for at du manuelt kan kompensere for dette, og må nødvendigvis brukes til motoren er varm nok til å klare seg selv.

    Det som ikke er normalt er det du beskriver med dødmannsknappen. Ett eller to drag (med dødmannsknappen inne) bør være nok til å få bensin til forgasseren, og motoren bør da tenne og starte på drag tre.
    Team Colibri

    Kommentera


    • #3
      detta är ju ganska vanligt med motorer med fast tank....tar några drag att fylla förgasaren på en del av dom om den tömts, finns ju ingen flödarknapp eller blåsa att pumpa på...hade en kompis som löste det hela genom att skruva av tanklocket och blåsa i tanken så den blev tryck.....alla sätt är bra utom...
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #4
        Hur länge är det rimligt att behöva vänta på att motorn ska bli varm och klara sig själv? I temperaturer nära eller över 25 grader. Är det rimligt att motorn ska behöva choken på längre än 1 minut? Är exempelvis 5 minuter rimligt? Det anser inte jag då det ryker och låter förjävligt.

        Är det så att man tömmer förgasarens bränsleinnehåll varje gång man försöker och misslyckas att starta motorn? Är det därför nödvändigt att försöka prima förgasaren igen efter varje misslyckat försök att starta motorn?

        Kommentera


        • #5
          Hvis du Googler forbrenningstemperatur for bensin vil du se at den er såpass høy at det spiller liten rolle om det er -5 eller +25 når du starter motoren.

          Som nevnt tidligere kan du måtte regne med opp til et minutts behov for choke, som regel mindre. 15-20 sekunder er helt normalt.

          Forgasseren tømmes ikke ved mislykket forsøk på start, den tømmes hvis du kjører motoren til den stopper av seg selv pga tom tank. (Det er derfor det gjerne anbefales et par rolige drag med snora og tom tank før du setter bort motoren, da presser du ut den bensinen som er i forgasseren.)
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Är det något fel på motorn om den vägrar att starta trots många ryck (4-10) i startsnöret? Det händer som sagt inte ett dugg om jag inte drar ut startspärren och rycket minst 4-5 gånger i startsnöret innan jag sätter in startspärren. Är detta ett vanligt problem för det här märket? Hur kan man avhjälpa problemet? Motorn är helt ny. Att motorn ska vara lättstartad verkar vara en viktig funktion.
            Senast ändrad av Laxen2; 2018-08-08, 14:47.

            Kommentera


            • #7
              Om du köpt den ny kanske du borde fråga dom du köpte den av?
              Om det är fel på den är det ju garanti. Om du inte börjar skruva själv förstås.
              Jag hade lämnat tillbaka den om du måste ha massa trix för dig för att få igång den. Men det är jag det

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
              51 svar
              6 901 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Flex
              av Flex
               
              Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
              6 svar
              5 527 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg karlers
              av karlers
               
              Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
              24 svar
              10 312 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sirre9
              av Sirre9
               
              Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
              10 svar
              3 406 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Maxxim
              av Maxxim
               
              Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
              9 svar
              1 887 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg DavidFelmeri  
              Arbetar...
              X