Skarvsladd mellan elmotorn och batteriet - vilken tjocklek - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skarvsladd mellan elmotorn och batteriet - vilken tjocklek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skarvsladd mellan elmotorn och batteriet - vilken tjocklek

    Hej,

    Jag har inskaffat mig en frontmonterad elmotor. I och med balansen i båten blir så dålig när batteriet också är i fronten av motorn vill jag ha batteriet längst bak i båten (har en mindre båt) . Det blir 4.5m från elmotorn till batteriel har jag räknat ut.

    Så min fråga till er som vet och gjort detta förut. Klarar jag mig att ha 16mm2 kabel eller om jag behöver gå upp till 25mm2. Har hört/läst lite att 16mm2 fungerar . Sen såg jag ett diagram på ABU som sa 25mm2 skulle jag ha. Om jag inte behöver köpa tjockare än vad jag behöver vill jag inte göra det. Detta för att inte lägga mer pengar än nödvändigt på båten och försöka hålla den så lätt som möjligt.

    Jag använder inte elmotorn jättemycket, men den är en bra hjälp för kortare transportsträckor, hålla båten i rätt kurs i en drift, ha den som en långsam drift m.m. Jag kan använda batteriet typ 2-3 "fiskedagar" (inte heldagar utan mina fiskedagar) utan att batteriet behöves laddas, dvs inte under 11v. Så den används inte så jätte mycket nu. Jag använder också ett skitbatteri som jag inte kan ladda fullt (kanske dags för mig att köpa nytt )

    - Är dessa kablar något man kan ha till detta - https://www.jula.se/catalog/bil-och-...ikabel-608130/

    - Eller är det dessa bättre kablar för tillfället (i så fall varför)? - https://www.seasea.se/gummikabel-16m...t-f%C3%B6rtent

  • #2
    Hej!

    Följ länken nedan för dimensionering av kabel.
    https://sutars.com/support/kabeldimensionering/

    Vad gäller spänningen på batteriet så tror jag det är högst olämpligt att släppa ner det till 11v. kan inte exakt men tror inte du ska under 12v.

    Finns många trådar om detta här på FS. Testa att söka lite!

    Lycka till o Skitfiske!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

    Kommentera


    • #3
      Vad drar motorn för ström?
      vad har motorn för tolleransgräns på spänningen ?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Jonroo Visa inlägg
        Hej,

        Jag har inskaffat mig en frontmonterad elmotor. I och med balansen i båten blir så dålig när batteriet också är i fronten av motorn vill jag ha batteriet längst bak i båten (har en mindre båt) . Det blir 4.5m från elmotorn till batteriel har jag räknat ut.

        Så min fråga till er som vet och gjort detta förut. Klarar jag mig att ha 16mm2 kabel eller om jag behöver gå upp till 25mm2. Har hört/läst lite att 16mm2 fungerar . Sen såg jag ett diagram på ABU som sa 25mm2 skulle jag ha. Om jag inte behöver köpa tjockare än vad jag behöver vill jag inte göra det. Detta för att inte lägga mer pengar än nödvändigt på båten och försöka hålla den så lätt som möjligt.

        Jag använder inte elmotorn jättemycket, men den är en bra hjälp för kortare transportsträckor, hålla båten i rätt kurs i en drift, ha den som en långsam drift m.m. Jag kan använda batteriet typ 2-3 "fiskedagar" (inte heldagar utan mina fiskedagar) utan att batteriet behöves laddas, dvs inte under 11v. Så den används inte så jätte mycket nu. Jag använder också ett skitbatteri som jag inte kan ladda fullt (kanske dags för mig att köpa nytt )

        - Är dessa kablar något man kan ha till detta - https://www.jula.se/catalog/bil-och-...ikabel-608130/

        - Eller är det dessa bättre kablar för tillfället (i så fall varför)? - https://www.seasea.se/gummikabel-16m...t-f%C3%B6rtent
        Ju grövre sladd du har mellan batteri och elmotor desto mindre blir spänningsfallet och resistansen. Försök därför om möjligt att skarva med 25 mm2 kabel...

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        Leif Engström

        Kommentera


        • #5
          For å svare på spørsmålet ditt må du oppgi maksimalt strømforbruk på motoren din. Det er rett og slett ikke mulig å gi deg et godt svar uten den informasjonen.

          Men siden du ikke oppgir dette får vi anta at du har en av de vanlige 12-volts elmotorene som typisk trekker rundt 55Ah på maks. Med lengden du oppgir skal du ha totalt 9 meter kabel (strømmen går fra batteriet, via motoren og tilbake - derfor må du doble lengden) og et mye brukt spenningsfall for elmotor er 0,5V. Da vil de fleste kabelkalkulatorer fortelle deg at du skal ha en kabel rundt 20 kvadrat.

          Nei, du skal ikke bruke en hvilken som helst kabel fra Jula eller andre steder. Dette er en kabel som vil utsettes for store belastninger, så hvis det er EN kabel i båten din som skal være skikkelig så er det DENNE kabelen. Det betyr at du skal ha en kabel beregnet for marint bruk, en fortinnet kabel med svært mange tynne enkelttråder i. Dette får du (som du har sett) i båtbutikker ala SeaSea. De kan også hjelpe deg med å få på passende kabelsko. Sistnevnte må gjøres med skikkelig crimpetang når kablene blir så grove som dette. Det er helt tullete å legge penger i en dyr kabel og så lage en hjemmelaget elendig kobling, så la noen med skikkelig tang gjøre dette eller kjøp egnet tang (Den koster 700-1500 sånn omtrent og er neppe noe du bruker hver dag, så det er greit å la butikken gjøre dette).
          Team Colibri

          Kommentera


          • #6
            Förtennad koppar är ju kanon.

            Slänger dock in ett alternativ.

            35mm2 startkablar på biltema för 299kr.

            Nära 4.5 meter av röd och svart kabel efter klippt klämmorna

            Då är det cca kabel. Dvs ALU som leder lite sämre än koppar så teoretisk motsvarande 25mm2 koppar.
            Alumacraft så klart!

            Kommentera


            • #7
              https://www.biltema.no/bil---mc/bilb...bel-2000031868

              Jag har dessa i min båt. Massa tunna koppartrådar. Det man skall tänka på vid dimensionering är totallängden. Dvs från batteri, till förbrukare, och tillbaka. Jag valde 35 mm2. Man får hitta kabelskor som passar, dvs dels skall den passa kabeln, men sen skall den vara med lagom stort hål beroende på var den skall kopplas.

              I vissa varuhus ligger dem framme, men ofta är de grövsta dimensionerna bakom disken.

              Använder detta verktyget för att pressa kabelskorna: https://www.biltema.no/verktoy/handv...sse-2000019420

              Jag dimensionerar för 0,1 V spänningsfall och eftersom orginalkablarna är väldigt tunna på motorn, gäller både minn kota och motorguide, så är det bara positivt att korta ner dem. Amerikanarna dimensionerar i Gauge(AWG), det motsvarar inte mm2 så du vet det.

              Jag har lagt mina i rör.
              Senast ändrad av Mink!; 2018-08-13, 19:19.

              Kommentera


              • #8
                Är du säker på att du släpper ner batteriet till 11 volt? Det är i princip tomt omkring 11,8 volt och bör inte laddas ur under omkring 12,2 volt regelbundet för att inte ta skada.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av havreboll Visa inlägg
                  Är du säker på att du släpper ner batteriet till 11 volt? Det är i princip tomt omkring 11,8 volt och bör inte laddas ur under omkring 12,2 volt regelbundet för att inte ta skada.
                  Ja, 12,2V vilospänning låter ganska rimligt om man vill få ut många laddcykler. Att inte ladda snarast (senast samma dag i vart fall) låter dock förkastligt och kommer sannolikt att förkorta livslängden på batteriet högst väsentligt eller vad säger ni som prövat?

                  Det gäller så vitt jag förstår alla typer av våta/blybatterier, för moderna, lätta och dyra (!) LiFePO/LiFeYPO gäller snarast det omvända.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                    Förtennad koppar är ju kanon.

                    Slänger dock in ett alternativ.

                    35mm2 startkablar på biltema för 299kr.

                    Nära 4.5 meter av röd och svart kabel efter klippt klämmorna

                    Då är det cca kabel. Dvs ALU som leder lite sämre än koppar så teoretisk motsvarande 25mm2 koppar.
                    Man brukar räkna med att det behövs ca dubbla arean om man går över till aluminium , nästa problem är ev skarvning . Koppar och aluminium tål inte varandra , de måste skarvas i en speciell skarvhylsa med mellanvägg som klarar bägge metallerna. Batteri kopplingarna måste också vara anpassade till aluminium , om traditionella kopplingar är det känner jag inte till .
                    Senast ändrad av RK99; 2018-08-13, 20:39.
                    "HalvDan var här"

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 982 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 395 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 447 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 906 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 403 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X