Bränslestabilisator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bränslestabilisator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
    Jag förstår inte vad man vinner på att fylla sin tank med bränsle över vintern! Är syftet är att förhindra kondensation och att vatten bildas i bensintanken? Hur ska det gå till när tanken stängs och locket vrids åt? Jag tror att risken för att det ska ske ett gasutbyte mellan bränsletanken och luften ovanför är större i motorns bensintank än i en säker bensindunk som är tillverkad av tätare och bättre plast och som bara har en öppning. Dessutom så minimeras risken att bensinet ska suga in vatten i tanken om det inte finns någon bensin i tanken?

    Det bästa man kan göra för sin motor är kanske att plocka isär och rengöra förgasaren innan man vinterförvarar motorn? Finns det någon instruktion för hur man gör det på en Tohatsu 3,5? Är det samma förfarande som storebrorsan 4 HK? Till det har jag hittat en video.
    Förgasarmotorer har tillverkarna redan tänkt till med. Det sitter alltid en dränerings skruv i förgasaren ämnad för att tömma den. Det räcker för själva förgasaren.
    Tanken klarar sig bäst fylld till bredden sett ur vattenfrågan sas. Men sedan är det en annan fråga om det är bra för bensinen att ligga ett halvår. Det är det inte.

    Men två tre månader har jag låtit bensin vara i mängder av olika motorer utan att problem uppstått. Additiv kanske gör det bättre men det vet jag inget om..

    Med insprutning blir det ett annat förfarande. Tror att jag hade låtit motorn gå stopp på bensin helt enkelt. Frågan har aldrig uppstått för mig än men det kommer med ekipaget jag har nu. Fast tank i båten dessutom så jag har lite att grunna på där..
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

    Kommentera


    • #12
      Att det alltid ska krånglas till det, nu handlar tråden om att göra en motor som körs på alkylatbensin klar för vinterförvaring i ett varmt förråd, och då räcker det att man kör slut på bensinen i förgasaren och ställer in motorn. Och demontering och rengöring av förgasaren är onödigt om det inte är något fel på den. Sedan om man vill fylla tanken eller inte är en smaksak. Och med risk att låta som en trasig skiva säger jag igen att man inte behöver tillsätta stabiliseringsmedel i alkylatbensinen

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
      51 svar
      6 984 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Flex
      av Flex
       
      Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
      24 svar
      10 395 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Sirre9
      av Sirre9
       
      Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
      10 svar
      3 447 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Maxxim
      av Maxxim
       
      Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
      9 svar
      1 906 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DavidFelmeri  
      Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
      414 svar
      63 403 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg DIFAnders  
      Arbetar...
      X