Rengöring av motorn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rengöring av motorn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rengöring av motorn

    Kan jag använda rengöringsspray universal för att rengöra utombordare efter varje användning? Skadar det inte plastkåpan?

    https://www.jula.se/catalog/hem-och-...versal-003963/

    Jag vill rengöra motorn och få bort smuts, sot och beläggningar utan att skada någon del. Finns det andra rengöringsmedel som är bättre?
    Senast ändrad av Laxen2; 2018-08-27, 11:59.

  • #2
    Varför skulle Du vilja/behöva rengöra motorn efter varje användning?

    Det normala är att man tvättar av motorn när båten/motorn är färdig använda på hösten ihop med vinter servicen men under säsong behövs det inte om Du inte har en gammal ångmaskin som ju sotar ganska rejält men en vanlig utombordare blir inte sotig eller smutsig av normal användning!

    Det som kan bli om båten/motorn ligger i hela säsongen så blir det beväxning på dem men det tar Du enkelt bort med antingen högtryckstvätt UTAN medel eller en vanlig diskborste även det utan medel, att använda olika rengöringsmedel i dessa lägen innebär oftast att dessa i slutändan hamnar i sjön och förorenar de vatten Du fiskar i och det vill man ju inte vara skyldig till.

    Kommentera


    • #3
      Jag tar hem den minsta motorn efter varje användning och förvarar den i min lägenhet. Min sambo vill inte att motorn ska förvaras inomhus och har klagat på att den luktar bensin och är oestetiskt. Därför brukar jag köra slut på soppan och tvättar även av motorn så hon inte ska ha några argument.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Laxen2 Visa inlägg
        Jag tar hem den minsta motorn efter varje användning och förvarar den i min lägenhet. Min sambo vill inte att motorn ska förvaras inomhus och har klagat på att den luktar bensin och är oestetiskt. Därför brukar jag köra slut på soppan och tvättar även av motorn så hon inte ska ha några argument.
        Stackare kanske byta sambo? ;-)

        Nej ärligt kanske kan den bo på balkongen om sådan finns, en motor tål att förvaras ute året runt bara den hanteras rätt när kylan kommer och det kan hon väl inte klaga på eller?

        Oavsett en vanlig disktrasa räcker gott för att torka av den om det görs så ofta tömma tanken är ju klokt då bensin luktar lite men öppna tanklocket under transporten hem så borde det ha vädrat ut.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 981 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 393 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 446 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 905 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
        414 svar
        63 397 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DIFAnders  
        Arbetar...
        X