Funderingar kring skadad propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar kring skadad propeller

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Funderingar kring skadad propeller

    Hej!

    Jag har tyvärr råkat skava i en sten med min Mercury Spitfire-propeller (4-bladig).

    Som ni kan se på bilden så har liksom inte någon bit lossnat utan det har mest bara skavt in en liten bit på ett blad.

    Nu är frågan, rekommenderas det att byta propeller eller går det bra att köra med den om man inte märker något när man kör? Eller kan det dyka upp senare problem med motorn i och med denna skada på propellern?

    Click image for larger version

Name:	IMG_20180903_205012.jpg
Views:	1
Size:	937,4 KB
ID:	1858302


    Tack på förhand!

  • #2
    Så länge det inte fattas någon stor del, och proppen inte i övrigt blivit skev borde det gå bra att med rondell och slipskiva fixa till det. Rätta mig om jag har fel, vilket jag mycket väl kan ha

    Kommentera


    • #3
      Om det var min propp så skulle jag bara fila kanterna på skadan så att formen följer original så gott det går och köra på som vanligt. Alternativt ta den till någon som reparationssvetsar propellrar och fråga vad det kostar att få den fixad.

      Kommentera


      • #4
        Som tidigare sagts borde inte vara några problem om du inte känner att det har blivit obalans i propellern och motorn vibrerar mer än vanligt
        för då kan det skada lagren i växelhuset

        Kommentera


        • #5
          Eller så köper du en ny och behåller denna som reserv i båten till den dagen du ev. kör sönder propellern så du inte kan ta dig hem

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av jotinho Visa inlägg
            Hej!

            Jag har tyvärr råkat skava i en sten med min Mercury Spitfire-propeller (4-bladig).

            Som ni kan se på bilden så har liksom inte någon bit lossnat utan det har mest bara skavt in en liten bit på ett blad.

            Nu är frågan, rekommenderas det att byta propeller eller går det bra att köra med den om man inte märker något när man kör? Eller kan det dyka upp senare problem med motorn i och med denna skada på propellern?

            [ATTACH=CONFIG]101959[/ATTACH]


            Tack på förhand!
            Du kan göra som jag och fila till propellern med en fil så att den blir rund och jämn över det skadade stället...
            Eventuellt kan du köpa en ny propeller att ha i reserv efter nästa grundkänning....


            http://www.trumman.com/fisketips.htm

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Mellan 2-400:- har liknande skador kostat hos propellerreparatören jag lämnat hos, då blir den som ny.

              Kommentera


              • #8
                Ideelt - lever til verksted som reparerer propeller. De har utstyr for å sjekke at propellen er avbalansert etter at de har fikset selve skaden.
                Greit nok - fil til etter beste evne og kjør på.
                Team Colibri

                Kommentera


                • #9
                  Lämna in den. Varför chansa och köra med en propp som kanske är lite skev. Samtidigt som man lämnar in den kan man ju be dem tveaka till den så att den passar båten bättre också. Om det nu inte är helt perfekt redan idag sas.

                  Så hade jag gjort. Men har också kört med en lätt skadad propp på en liten motor under en tid utan att något verkade ta skada.

                  Hade aldrig tvekat på min 100Hk som är i princip ny. Där skall det sitta grejor som det är ordning på.
                  __________________________________________________ _____________________________

                  Covfefe

                  Kommentera


                  • #10
                    Okej, kan bli så att jag filar till området nu och lämnar in den på reparation eller köper en ny sen i vinter.

                    Har ni tips på bra reparationsställen av propellrar? Bor i Boråstrakten.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 901 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av karlers, 2013-05-19, 11:18
                    6 svar
                    5 527 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg karlers
                    av karlers
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 312 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 406 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 887 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Arbetar...
                    X